Worry II Startet 3.September.2008 Link til dette innlegget Startet 3.September.2008 (redigert) Jeg har et firma. Lurer på å endre virksomhet ! Vet hvilken jobb det er å skrape ned og prime 5-6 strøk pluss bunnstoff. Hva ville du betalt for evt. å få denne jobben gjort ? Tar utgangspunkt i at primer (2-komponent) og bunnstoff skal være inkludert pluss resten av remedier som kreves (rulle, tape osv..) . Intervaller i båtstørrelser pr. 3 fot for eksempel. Er jo ikke alle som har tid, eller kropp til dette ! I utgangspunktet må båten ligge der den ligger i opplag, og jobben må gjøres når temperatuten tillater det ! Trur dere det er liv laga for for et seriøst firma kun å holde på med dette ? Redigert 3.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jack Sparrow Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 koselig å ta litt båt puss hvis man er interesert i båt. men er mer enn nok av folk som bare har båt uten ha noen interesse av annet enn å bruke den . Så er vel mulighet for noe jobb å hente . du kan jo ta en viss sum pr FOT pluss antall lag etc Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Dette er lett å svare på Sjekk prislisten til båtprodusentene på hva de tar betalt for priming/bunnsmørin. Denne prisen dobbler du dersom det er aktuelt å fjerne gammelt bunnstoff. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Sjøtummel Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Trur dere det er liv laga for for et seriøst firma kun å holde på med dette? Helt klart, men vær oppmerksom på at det allerede er aktører på markedet som kan tilby ganskelave priser ved å bruke arbeidskraft fra land lenger øst i Europa. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Jeg forstår ikke helt hva som er hensikten. Det finnes i hvertfall nok av polakkfirmaer som gjør slikt arbeide, så ideen er i hvertfall ikke ny. Spørsmålet er vel heller om det er plass til flere. Det kan godt tenkes, men jeg tror du må regne med at folk tar det for gitt at det er polakkarbeide, og at det koster deretter, mao. neppe vilje til å betale så altfor mye for det. Husker ikke hvor mye som var vanlig å betale for slikt da jeg jobbet hos en annen stor forhandler Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Hvis jeg kan tilby 3 års garanti på jobben, legge med bilder for dokumentasjon av jobben som er gjort og gjør jobben i samråd og med eiers ettersyn og godkjenning, signerer ut båten og avtaler ettersyn året etterpå, som en del av kontrakten .. Problemet er jo tiden hvor temperaturen tillater at jobben kan bli utført.. men ett må forutsettes at ting ligger til rette for at jobben kan gjøres ferdig innen gitt dato før sjøsetting ! Vet ikke, men det kunne kanskje blitt noen oppdrag etterhvert.... ? Ingen polakker hadde fått lov å gå på...på min båt ihvertfall ! Redigert 3.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Du bør vurdere hvordan teknikk som skal benyttes. Sandblåsing-kalkblåsing-kjemi...det er neppe noen helårsgeskjeft å gjøre dette, derfor blir det gjerne en bi-geskjeft for firmaer som driver med maligsfjerning på bygg etc. som har nødvendig utstyr i utgangspunktet. Det å legge seg under med "skrapa" blir ikke butikk. Skal du prime må du også ta hensyn til at nesten alle som fjerner bunnstoffet helt inn til plasten vil ha på "Antipest". Dette krever fra 4-5 lag. Tanken din er god, men jeg tror du må investere i utstyr som kanskje gir deg dårlig likviditet de første årene + at du må finne andre måter å utnytte utstyret på når vinteren kommer. Selv hadde vi en kar på besøk som tok tre båter i båtforeningen vår, han hadde en steamer som hadde egen aksling og hang bak på bilen som en henger. Denne var ikke billig i innkjøp. I tilegg kom prisen for kjemien som ble lagt på før steamingen. Resultatet ble upaklagelig og er nok den mest "båtvennlige" måten å fjerne bunnstoff på. Redigert 3.September.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansi Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Litt avhengig av hvor du holder til i landet ser jeg ikke bort i fra at det muligens kanskje er mulig å introdusere et slikt tilbud. Her i fjorden er det flere aktører i samme bransje som leverer denne tjeneste i tillegg til andre tjenester. Men noe kjempestort rush tror jeg ikke det er. Redigert 3.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Ingen polakker hadde fått lov å gå på...på min båt ihvertfall ! For noe tullball. Polakker er som deg og meg, dvs som folk flest. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) For noe tullball. Polakker er som deg og meg, dvs som folk flest. Mulig det, men min erfaring er at de jobber halvparten så fort.. og til halv pris ! Har aldri sett gevinsten her i Oslo, jeg da...! Et kvalitetssikret arbeide må gjøres av fagfolk, ikke av folk som bare trenger en jobb for å bli ferdig med den ! Man har ikke en kunde før den kommer for andre gang (sa jenta ) Dessuten mente jeg ikke å skape en debatt om fremmedarbeidere... sikkert bra det, men ikke på min båt ! Redigert 3.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havdude Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Jeg vet at polakkarbeide tar tid, men hvor er disse polakkene som jobber i denne bransjen. Har ikke sett annonser for slikt. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Gromling 15 med 70 HK Tohatsu Link to post
Kaftein ØL Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Disse folka finner du omtrent i hver eneste marina rundt omkring. Har sett endel lapper i noen av de største marinaene, men mange av de er også sysselsatt av eneller annen marinaeier el.li., så ikke ta det for gitt at det er en nordmann som tar service på båten din bare fordi du leverer nøkkelen til et norsk firma. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Noen som har gode resultater og erfaringer med disse polakkene ? Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Det som er teit med polakkene her oppe er at flesteparten av dem gjør jobber de ikke gjør hjemme. Blir ikke kvalitet av sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Tja. Dette er vel en av de verste jobber du kan gjøre. Veldig lite koselig iallefall. Og så på andres båt...Sesongen er jo også MEGET begrenset. Kunne vel lett komme opp med en 10-15 langt bedre forretningsideer enn den der skulle jeg tro.... Hvis du er båtinteresert så start med salg og service av snefresere og snescootere, sentralfyringsanlegg e.l. Da får du fred og ro på våren og sommeren og kan kose deg i båten Å drive med båtrelatert firma om du er båtinnteresert er vel nettop derfor noe av det dummeste du kan gjøre.... Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Worry II Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Jojo Leading Edge, nettopp derfor når båten er på land for vinteren... Da kan man jobbe og kanskje kombinere med snøscooter og freser-service Hva annet skal man gjøre før båten skal på vannet igjen Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Vi gjorde dette selv på egen ny båt (vask, puss, primer og bunnstoff) og så samtidig hvordan norske firma utnyttet polakker som etter mine øyne slutvet med jobben. Det ble mange hakk i båten som lå ved siden av vår... Det værste er at jeg tror disse ikke fikk "norsk" lønn (hvorfor ellers ble de brukt), men bedriftene tar voksne priser for denne jobben Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.