Sebaldus Posted September 3, 2008 Share Posted September 3, 2008 Vurderer å legge ut skjøteledning fra en kamerat av meg som bor ganske nær der båten min ligger. Er usikker på distansen men vi snakker vel kanskje 200 meter. Vil typisk bli belastet med ca 500w. Lurer da for det første om dette er mulig og vil fungere. Må jeg ha 2.5 kvadrat kabel eller kan det gå med 1.5? Så kommer det store spørsmålet...kan større lengder slik kabel skaffes til en fornuftig pris? Bruktmarked for slike ting som er utragnert fra proff-industri eller lignende? Quote Link to post
borref Posted September 3, 2008 Share Posted September 3, 2008 200 meter (400 tur/rtur) gir et spenningsfall på ca. 10,4 volt ved bruk av 1,5 kvadrat og ca. 6,3 volt ved bruk av 2,5 kvadrat når det belastes med 500 watt. Såfremt spenningen i uttaket ligger opp mot 230 volt vil det i så fall være akseptabelt også med 1,5 kvadrat. Effekttapet i kabelen vil være på ca. 25 watt (med 1,5) kvadrat. Quote Link to post
logget av Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Jeg er redd for at det du tenker på er godt over hva regelverket tillater. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du slår fra deg disse planene. Quote Link to post
eysteind Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Du vil få problemer med å få kortslutningsvernet til å slå ut på så lange kabler. Alternativet er å montere egen sikring i enden av kabelen, men du kan fortsatt få problem dersom du får kortslutning i selve kabelen... Quote Link to post
logget av Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Helt riktig Eysteind. Jeg måtte nylig belaste en 16 ampere kurs med 39 ampere før overstrømsvernet løste ut. Brannfelle De Lux. Quote Link to post
Herman Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Men hvis man legger betraktelig større kvadrat, si 6 mm2. Vil det fremdeles ikke gå bra? Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kasund Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Helt riktig Eysteind. Jeg måtte nylig belaste en 16 ampere kurs med 39 ampere før overstrømsvernet løste ut. Brannfelle De Lux. Det er for at du har belasta ei termosikring. Tipper du ikkje hadde den belastninga så veldi lenge før den slo ut? Husker ikkje heilt talla no i dei seine nattetimane, men det er vel ca 1,45xA i 10 minutt... Eller 1,15 i ein time eller noko sant... Ta talla med ei klype salt, men hvor lenge måtte du belaste den med 39A? Når det gjeld skjøteledninga, så gå for minimum 2,5kvadrat om du skal gjennomføre prosjektet... Quote Link to post
Mckongen Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Min far har støm fra huset til sjøen. Ca. 170-180 meter. Husker ikke tykkelsen på den, men den fungerte bare annen hver gang med høytrykkspyleren. Så den blir kun brukt til lading av batteri, lys ol. Quote Link to post
hifo Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 hvor lang 1,5 kvadrats skjøteledning må man ha for å ikke finne målbar strøm i enden? eller ikke kunne drive en diodepære? :-) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
logget av Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Brann som oppstår som følge av feil i elektriske anlegg har relativt kjente årsaker og det foreligger en del underlagsmaterial på dette. Jeg har diskutert dette med flere og spurt / fokusert på følgende problemstilling: Underlaget for publikasjonene er hentet fra reelle etterforskninger hvor de elektriske anleggene i vesentlig grad er designet og montert etter forskriftene. Men hvordan ville det se ut hvis man plutselig har med elektriske anlegg hvor regelverket ikke er fulgt? Begrunnelsen for at jeg har spurt om dette er nettopp hva jeg ser i marinaene, deriblant lange ledningsstrekk og høy sløyfeimpedans hvor vernene ikke lenger virker. Det er slik at hvis motstanden i sløyfene blir for stor så virker heller ikke vernene slik de skal, og forutsetningene endres derfor. Når forutsetningen endres, vil man da få en reell økning i brannfaren ved enkelte typer feil? Vurder selv etter å ha lest rapporten. http://nbl.sintef.no/publication/lists/docs/NBL_A06121.pdf Quote Link to post
Zappa_no Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 hvor lang 1,5 kvadrats skjøteledning må man ha for å ikke finne målbar strøm i enden? eller ikke kunne drive en diodepære? :-) Hmm, hvis jeg husker min elektroteknikk riktig, er svaret på dette om vi sier at "ikke målbar strøm" i tilfellet er 0,01A, noe som krever en motstand på 23000ohm. som igjen vil si en kabel på ; 985 715m. Dette blir naturligvis bare en helt teoretisk øvelse, som flere andre her nevner er kortslutningsstrømmer som skal til for å løse ut vern blir fort så høye at det blir uforsvarlig. Kun etter 25m er tallet begynt å bli høyt og stort mer enn 50m i praksis er farlig. Quote Link to post
hifo Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 takk. da kan jeg bruke den 589210 m lange kabelen min. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Zappa_no Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 takk. da kan jeg bruke den 589210 m lange kabelen min. Jeg antar du har tenkt å ha den på trommel bak på båten, så kan du ha landstrøm i de fleste uthavner? Quote Link to post
mons Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Hei Jeg snubler rundt på byggeplassene til en rekke entrepenører i jobben min, og hos mange er det vanlig at folk finner enden på en skjøteledning og stikker inn sin ledning for deretter å belaste denne med feks 500 w lys og ei skilsag. kan bli både 2 og 3 hundre meter fra uttaket. Jordfeilbrytere slår ut hvis det blir jordfeil, men hvor mye som skal til før sikringene slår ut er jeg ikke sikker på. Rent praktisk er jeg ikke i tvil om at du kan gjøre som du har tenkt. Nokså sikker på at du kan bruke 1,5 kvadrat også. Hvis du bruker kabeltromler må disse rulles helt ut for å unngå varmgang. Evt skjøter med støpsel legger du noe over slik at det ikke blir klissvått, men ikke pakk det inn i plast. Det blir alltid fullt av kondens. Hvis du er bekymret for kortslutningsvernet (sikringen) og dens funksjon kan du sette inn en liten stubb med sikring og evt jordfeilbryter rett før forbruker. Tror biltema/Clas Olson selger ferdige slike vern. Mons Quote Mons Link to post
logget av Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 I og med at du snubler rundt på byggeplassene Mons, antar jeg at du ikke har ansvaret for HMS arbeidet. Uttalelsen din tyder også på at du ikke har ansvaret for byggstrømmen. Hva gjør du når du snubler rundt? Regelverket for skjøteledning til båt sier at kabelen skal minst ha et kabeltverrsnitt på minst 2,5 kvadrat og at lengden på kabelen skal være maks 25 meter. Hva mener du om dette Mons? Quote Link to post
fjordbuss Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Useriøst å anbefale en sånn løsning, du kan ikke ha skjøter liggende permanent. Få det dimmensjonert riktig, og utført etter forskriftene. Sikringen er en ting, jordingen er en annen, når du kommer så langt utenfor "jordingens virkeområde"... Quote Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Careka Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Kjekt å få greie på hva reglene sier. 2,5 og maks 25 meter. jeg fikk laget meg en slik 2,5 kable(det var den minst) og 50 meter. ( Den veiet sikkert 30 kg.) da jeg lå nede på Samsø og dro denne opp fra gjemmeplassen sin, så var der en Kjekk Danske i en Saga 27 som ropte over å spurte om jeg hadde atomkraftverk ombord. da fortod jeg litt at, muligens den jeg dro på var i størrste laget. jeg svarte dansken at jeg hadde, sauna, boblebad og solarium ombord, og derfor trengte litt strøm. jeg brukte ikke denne kabelen flere ganger. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Nyste Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Regelverket for skjøteledning til båt sier at kabelen skal minst ha et kabeltverrsnitt på minst 2,5 kvadrat og at lengden på kabelen skal være maks 25 meter.Hva mener du om dette Mons? Hvor finner jeg dette regelverket? Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 I en annen tråd ver det en av dere som skulle anskaffe seg et "varmefølsomt" kamera. Det høres ut som en meget god idè. I følge Sintef, er det kontaktpunkter som er den store synderen. (ikke uventet). Før i tiden drev jeg med installasjon av navigasjonsutstyr på nybygg. Der var det skjøtekabler der, og varme stikkontakter og koblingsbokser var ikke et ukjent fenomen. Jeg har også byttet ut et par bokser og lampepunkter hjemme pga dårlig kontakt og oksydering av kontaktpunktene. Et slikt kamera ville avsløre slike potensiell brannfeller raskt og effektivt - før de blir farlige. Hva koster et slikt kamera? Quote Link to post
Lotus Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Koster? Er sted mellom veldig dyrt og svindyrt, men uansett ikke i så høy prisklasse som båtduppeditter. Quote Link to post
Marwin Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 (edited) 40k + for et brukbart kamera. Proff-kamera fra 50 - 60 k Ikke uvanlig med 100k++ og 1 ukes kurs... Edited September 5, 2008 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
fjordbuss Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Jeg har også byttet ut et par bokser og lampepunkter hjemme pga dårlig kontakt og oksydering av kontaktpunktene.Et slikt kamera ville avsløre slike potensiell brannfeller raskt og effektivt - før de blir farlige. Hva koster et slikt kamera? Vil ikke nødvendigvis avsløre alt. Varmgangen forutsetter at utstyret er belastet, samtidig bør det være fri sikt til kontaktpunktene.... Quote Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
logget av Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Det er jeg som ser på kamra. Er usikker på hvilke behov jeg har men det ser ut til å bli et kamera med mulighet for dokumentasjon. Koster da i overkant av 100 000 kr eks. mva. Skal på kurs i Desember og tar ingen avgjørelse før etter dette kurset. Men så skal jeg også ha en ny installasjonstester, og denne koster jo også mellom 30 og 50K. Regelverket om landstrømkabel står i NEK. Jeg har klippet ut og limt inn denne teksten flere ganger her på båtplassen. Quote Link to post
fjordbuss Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Skal på kurs i Desember og tar ingen avgjørelse før etter dette kurset. Tok kurs i fjor, Level 1 fra "The Institute of Infrared Thermography". Bra kurs, men du får mest utbytte om du har eget kamera med på kurset. Quote Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
eysteind Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 For å regne ut esakt hvor lang kabelen kan vere, trenger man kortslutningsdata fra innstallasjonen i huset... Har du dette, er det en smal sak å regne ut hvilket tverrsnitt du trenger... Quote Link to post
Recommended Posts