Fru Jacobsen Startet 4.September.2008 Link til dette innlegget Startet 4.September.2008 Ser at en av seilbåtene på båter i sjøen har et lystall på 1.37 og det er jo meget imponerende.. eller?,hva betyr det?? har sett at det er en referanse som ofte blir brukt i seilbåtsammenheng. Regner med at veldig mange her inne kan forklare meg hva dette er Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
MaLang Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Lystall er ett handicap i regatta sammenheng... Standarbåten har lys 1... Raskere båter har f.eks. lys 1.1 eller 1.37... Så når båten kommer i mål blir tiden multiplisert med lystallet og rangert:) Dermed er det mer egenskapene til seileren som bestemmer vinneren:) Tror det skulle være sånn ca. rett:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 4.September.2008 Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Lystall sier noe om båtens fartspotensialet. Ved nye båter benyttes hemmelige formler og måltall fra andre respittsystemer for å fastsette ett LYS tall. Så snart man får inn resultateter (typisk en gang i året) justeres tallet evt. ned eller opp. LYS tallet for eldre konstruksjoner er derfor i all hovedsak basert på statestikk fra seilaser hvor båttypen har deltatt. Ofte settes LYS tallet på nye båter på den sikre siden (litt høyt). Det er viktig å forstå at båtens resultater og ikke mannskapets kunnskaper og erfaring som påvirker tallet. Dette er ikke som i golf. Systemet kommer opprinnelig fra Sverige (Lidingø Yardstick System) og har senere blitt adoptert til Norge og Finland. Det er noe en bedre prosess for å samordne regatta-statistikk mellom NO, SE og FI. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Aha.. takk for svar Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Enzo Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 (redigert) For turseilere så betyr ikke LYS tallet annet enn en indikasjon på hvor rask båten er , ett hakk på LYS tallet betyr 1minutt på 100minutter. En seilbåts hastighet endrer seg vesentlig ettersom hvem som seiler den kombinert med veivalg så det betyr ikke altid at en med høyere lystall kommer fram før en annen , ett minutt på 1,40times seilas høres kanskje ikke mye ut men en båt som er satt med et betydelig høyere LYS tall enn en annen er ofte en båt som også kan seile skarpere mot vinden og dermed seiler kortere enn en antatt tregere båt. En annen ting er at på korte seilaser som mange seiler , typisk for oss er Tønsberg-Strømstad som vanligvis er en 5timers tur så vil en båt med 1,30 slå en båt med 1,20 med ca 20minutter og på den korte turen passere båter underveis som den langsommere båten vil se om prikker i horisonten Redigert 5.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 (redigert) ett minutt på 1,40times seilas høres kanskje ikke mye ut men en båt som er satt med et betydelig høyere LYS tall enn en annen er ofte en båt som også kan seile skarpere mot vinden og dermed seiler kortere enn en antatt tregere båt. At båten kan gå høyere opp mot vinden er nok en av faktorene, men her vil også riggtrim og seil ha mye å si. Med andre ord kan det lett bli til at folk kjøper en båtmed et LYS-tall de ikke får det minste glede av. En annen ting er at LYS-tallet sier svært lite om hvordan båten oppfører seg i sjøen, sånn fra et komfort-synspunkt. Redigert 5.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Lystatll er også viktig i detabtter her på forumet, og ikke minst så brukes det for å definere hvordan båtmodeller utvikler seg over tid.... Her er det utvilsmot viktig at den neste modellen i en serie har høyere lystall enn den tidligere modellen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Her er det utvilsmot viktig at den neste modellen i en serie har høyere lystall enn den tidligere modellen... Ja, det er viktig. En av de større leverandørene av seilbåter i landet reklamerer f.eks med bedre seilegenskaper for hver generasjon. Men det stemmer jo ikke, da... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
wave Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 For å komplisere det ytterligere så vil det kreve større kunnskaper å seile en ny utpreget racer opp mot sitt stipulerte LYS-tall, enn en ren cruiser. Den siste vil pga. kjøl og skrogform tilgi mer av våre vanlig dødeliges feil. Mens raceren har et meget smalt vinnerspor. Husker i farten av en av våre aller beste shorthanded-seilere og Elan-importør Tor Hove, som selv har en finger eller to med i utviklingen av båten, uttalte at han ville måtte bruke en god del tid før han med sin nye Elan 41 ville kunne seile opp mot båtens antatte LYS-tall. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Låner denne tråden til å spørre om spinnakerbom! Sun Flyer fortalte meg at bommen ikke har lov til å være lenger en forstaget? ...eller baugen? Hvis noen har fasit på hvor lang spinnakerbommen kan være hadde jeg vært takknemlig! Sitér dette innlegget . Link to post
Sun Flyer Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Ikke lenger enn avstanden mellom masten og forstaget. Tror jeg, da... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Med hensyn til LYS-tall så er det også viktig å få med seg at dette er knyttet til et ganske omfattende regelverk for hva man får lov til og ikke får lov til i regattasammenheng. Seiler du ikke regatta kan du gi en god dag i disse reglene, og dermed kan du få båten din til å seile raskere fra A til B enn hva noe estimert LYS-tall skulle tilsi. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Du får jo lov til å ha lang spinnakerbom, men det kan hende du får 0.01 i tillegg. Standard lengde for Wasa 55 er 4.0 meter. Se http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=4492 Jeg har fått tillegg for for stort storseil og for stor spinnaker (den er nok litt utblåst....) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Takk for svar! Sitér dette innlegget . Link to post
Gunga Din Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Ikke lenger enn avstanden mellom masten og forstaget. Tror jeg, da... J-måttet ...basen på fortriangeln...trur det er dette... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Lystatll er også viktig i detabtter her på forumet, og ikke minst så brukes det for å definere hvordan båtmodeller utvikler seg over tid.... Her er det utvilsmot viktig at den neste modellen i en serie har høyere lystall enn den tidligere modellen... He he, ikke bare hvordan båtene forandrer seg, men også hvordan målingen forandrer seg. Den opprinelige Lys 1.0 båten, IF'en har ikke lenger lystall 1 Og husker jeg feil, så får jeg nok høre det, og det setter jeg pris på. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Fra wikipedia: LYS-tabellene ble første gang utgitt i 1970 av den svenske båtkonstruktør Lars-Olof Norlin. Han hadde utarbeidet tabellen ved å analysere resultatene af ragatten Lidingö Runt. Han satte sin egen båtkonstruksjon, Allegro 27, til LYS 1,00. Forskjellige typer seilbåter tildeles LYS-tall som beskriver hvor fort båten går. Raskere båter har høyere LYS-tall og den korrigerte tid finnes ved å multiplisere den målte tid med LYS-tallet. En båt med LYS-tall 1,30 må for eksempel seile mer enn 30 % raskere enn en båt med LYS-tall 1,00 for å vinne over den. LYS-tabellen er empirisk, det vil si at den er basert på tidligere regattaresultater, mens nye konstruksjoner får beregnet et LYS-tall som justeres ut fra resultater på regattabanen. LYS 1.00 skal tilsvare båtens fartspotensiale ved en vindstyrke 5 m/s og utgjør ved en rundbane omlag 4.5 knops båtfart. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Skal bestille måliebrev for å få lystall på båten men det er ikke så enkelt. På siden www.norlys.org angis det at man skal registrere seg. Prøvd det nå mange ganger uten stor suksess.Sendt mail så det ordner seg vel. Så skal en bestille en offisiell måler. Det er da forskjellige målere: Klassemålere Seilmålere IMS målere Hvem skal man ringe? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 (redigert) fremgangsmåten skal stå her, men jeg husker jeg fant noe feil der da jeg registrerte ny båt for to år siden: http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=12&Itemid=156 De pleier å være hjelpsomme på mail :-). Redigert 13.Februar.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Fikk svar om registrering, så da prøver vi igjen:-) Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Ta kontakt med seilforeningen du er eller skal bli Medlem av,de har som regel en egen Måler,eller en de bruker. Feks her på Mjøsa har vi Tre Målere. Det tas Mål på Båt og Seil,så rappoterer de inn til Norlys. Målebrevet må betales hvert År. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.