Jump to content

Lystall på seilbåt


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Ser at en av seilbåtene på båter i sjøen har et lystall på 1.37 og det er jo meget imponerende.. eller?,hva betyr det?? har sett at det er en referanse som ofte blir brukt i seilbåtsammenheng. Regner med at veldig mange her inne kan forklare meg hva dette er


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Lystall sier noe om båtens fartspotensialet. Ved nye båter benyttes hemmelige formler og måltall fra andre respittsystemer for å fastsette ett LYS tall. Så snart man får inn resultateter (typisk en gang i året) justeres tallet evt. ned eller opp. LYS tallet for eldre konstruksjoner er derfor i all hovedsak basert på statestikk fra seilaser hvor båttypen har deltatt. Ofte settes LYS tallet på nye båter på den sikre siden (litt høyt). Det er viktig å forstå at båtens resultater og ikke mannskapets kunnskaper og erfaring som påvirker tallet. Dette er ikke som i golf. Systemet kommer opprinnelig fra Sverige (Lidingø Yardstick System) og har senere blitt adoptert til Norge og Finland. Det er noe en bedre prosess for å samordne regatta-statistikk mellom NO, SE og FI.

Link to post

For turseilere så betyr ikke LYS tallet annet enn en indikasjon på hvor rask båten er , ett hakk på LYS tallet betyr 1minutt på 100minutter.

En seilbåts hastighet endrer seg vesentlig ettersom hvem som seiler den kombinert med veivalg så det betyr ikke altid at en med høyere lystall kommer fram før en annen , ett minutt på 1,40times seilas høres kanskje ikke mye ut men en båt som er satt med et betydelig høyere LYS tall enn en annen er ofte en båt som også kan seile skarpere mot vinden og dermed seiler kortere enn en antatt tregere båt.

En annen ting er at på korte seilaser som mange seiler , typisk for oss er Tønsberg-Strømstad som vanligvis er en 5timers tur så vil en båt med 1,30 slå en båt med 1,20 med ca 20minutter og på den korte turen passere båter underveis som den langsommere båten vil se om prikker i horisonten

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
ett minutt på 1,40times seilas høres kanskje ikke mye ut men en båt som er satt med et betydelig høyere LYS tall enn en annen er ofte en båt som også kan seile skarpere mot vinden og dermed seiler kortere enn en antatt tregere båt.

At båten kan gå høyere opp mot vinden er nok en av faktorene, men her vil også riggtrim og seil ha mye å si. Med andre ord kan det lett bli til at folk kjøper en båtmed et LYS-tall de ikke får det minste glede av.

 

En annen ting er at LYS-tallet sier svært lite om hvordan båten oppfører seg i sjøen, sånn fra et komfort-synspunkt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Lystatll er også viktig i detabtter her på forumet, og ikke minst så brukes det for å definere hvordan båtmodeller utvikler seg over tid.... Her er det utvilsmot viktig at den neste modellen i en serie har høyere lystall enn den tidligere modellen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

For å komplisere det ytterligere så vil det kreve større kunnskaper å seile en ny utpreget racer opp mot sitt stipulerte LYS-tall, enn en ren cruiser. Den siste vil pga. kjøl og skrogform tilgi mer av våre vanlig dødeliges feil. Mens raceren har et meget smalt vinnerspor.

 

Husker i farten av en av våre aller beste shorthanded-seilere og Elan-importør Tor Hove, som selv har en finger eller to med i utviklingen av båten, uttalte at han ville måtte bruke en god del tid før han med sin nye Elan 41 ville kunne seile opp mot båtens antatte LYS-tall.

Link to post
Lystatll er også viktig i detabtter her på forumet, og ikke minst så brukes det for å definere hvordan båtmodeller utvikler seg over tid.... Her er det utvilsmot viktig at den neste modellen i en serie har høyere lystall enn den tidligere modellen...

 

He he, ikke bare hvordan båtene forandrer seg, men også hvordan målingen forandrer seg.

Den opprinelige Lys 1.0 båten, IF'en har ikke lenger lystall 1

 

Og husker jeg feil, så får jeg nok høre det, og det setter jeg pris på.

Link to post

Fra wikipedia:

LYS-tabellene ble første gang utgitt i 1970 av den svenske båtkonstruktør Lars-Olof Norlin. Han hadde utarbeidet tabellen ved å analysere resultatene af ragatten Lidingö Runt. Han satte sin egen båtkonstruksjon, Allegro 27, til LYS 1,00.

 

Forskjellige typer seilbåter tildeles LYS-tall som beskriver hvor fort båten går. Raskere båter har høyere LYS-tall og den korrigerte tid finnes ved å multiplisere den målte tid med LYS-tallet. En båt med LYS-tall 1,30 må for eksempel seile mer enn 30 % raskere enn en båt med LYS-tall 1,00 for å vinne over den. LYS-tabellen er empirisk, det vil si at den er basert på tidligere regattaresultater, mens nye konstruksjoner får beregnet et LYS-tall som justeres ut fra resultater på regattabanen.

 

LYS 1.00 skal tilsvare båtens fartspotensiale ved en vindstyrke 5 m/s og utgjør ved en rundbane omlag 4.5 knops båtfart.

Link to post
  • 8 år senere...

fremgangsmåten skal stå her, men jeg husker jeg fant noe feil der da jeg registrerte ny båt for to år siden: 

http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=12&Itemid=156

 

De pleier å være hjelpsomme på mail :-).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...