Jump to content

2 mill under Norsk pris ?


OPTIMAL

Recommended Posts

Problemet er vel at når du regner inn frakt, moms og avgifter og moms en gang til så har vel båten blitt minst 2 mill dyrere :sad:

 

 

det var da en voldsomt dyr frakt du beregner da! såå langt er det da ikkje til GB. er nå stort sett hk avgift det dreier seg om. spørs nå hva TAX not incl. betyr..

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Nå har jeg ikke regnet på dette, men det er vel en kjennsgjerning at båter ( med motor) har en tendens til å bli ganske så mye dyrere etter at Kristin&co har fått det de mener er rett og rimelig. Frakten er vel kanskje det minste oppi dette, burde vel strengt tatt være mulig å ta det som en tur?

 

...men båten er fin, ingen tvil om det...

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post

Har nå brukt en 2003 modell Sealord i 3 sesonger og er meget fornøyd. Båten min er 38 fot , men på grunn av

pundkursen i 2005 ( 11,95 ) ble den like dyr som den som er på salg nå. Båttypen min selges nå i Norge som

Sunquest 40 da badeplattformen er laget større. Kan absolutt anbefales.

 

Men dregg bak må monteres det brukes ikke i England.

 

www.sunquestyachts.no/sunquest40.html

Link to post
Antageligvis betyr det at båtem ikke er "momset" i EU, men det betyr ikke noe for oss i Norge ved import da vi uansett må betale moms ved innførsel, det er sikkert derfor båten er "billig".
"tax not paid" er det du _vil_ ha. Da slipper du å betale norsk moms på toppen av moms som er betalt i EU (og som du ikke får igjen). Ikke så mange båter i denne kategorien - er vel helst i Kroatia og på kanaløyene at en får tak i slikt.
Link to post

Regnestykket i innlegg # 8 er ikke helt korrekt, og da tenker jeg ikke på pundkursen. Fraktkostnadene blir også innregnet i importverdien og må momses for selv om båten kjøres hjem på egen kjøl. Bruker du 2000 liter diesel på turen må du betale moms av innkjøpsverdien av dieselen. Kjører andre båten over for deg og blr betalt for dette, blir også momsen på denne betalingen tillagt fakturaen du får.

 

I tillegg kommer det miljøavgifter på kjøleskap, batterier og andre installasjoner som det er miljøavgifter på i Norge. For kjøleskap er det kr. 57,- pr. stk, ikke så mye å skrike for, men den forteller noe om detaljeringsnivået ved import av lystbåt. For mitt vedkommende var det kun latterlig da de få kronene ble lagt på avgiftskravet på nesten kr. 350.000.

Link to post

Litt OT men når vi snakker avgifter:

Bil med 300 hk el-motor.. blir det HK-avgift av slikt tro? :lol: Bilen er iallefall helt avgiftsfri.

Kan sikkert monteres i en båt også. Iallefall en som ikke skal gå langturer.

 

 

http://www.jaylenosgarage.com/video/video_...html?vid=229710

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

El motor er fritatt for hk avgift også... så det kan du montere så mange du vil og så store som du vil uten at det utløser krav om hk avgift.. så monter en generator på motoren og el motor som fremdrift så går en klar av hk avgiften

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

høres interessant ut selv om batteripakken i bilen er vel high-tech:

 

Batteriet i tesla roadster består av 6800 stk li-ion celler av samme type som i bærbar PC, totalt 375 volt og 53 KWh. Vekt 450 kg.

Problemet blir jo da at ved et effektuttak på 150 kW så kan man kjøre i bare 20 minutter før batteriet er tomt :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
El motor er fritatt for hk avgift også... så det kan du montere så mange du vil og så store som du vil uten at det utløser krav om hk avgift.. så monter en generator på motoren og el motor som fremdrift så går en klar av hk avgiften

stemmer dette? :lol:

 

mange isbrytare har ju dette som standard........

för att enkelt kunne skifte fra full framåt til full back

 

22000hk

Isbrytaren%20Ymer.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Dette må være ekstrem dyrbatteripakke når man sammenligner med et lithium ion mobilbatteri på 3 v 750mA.

som koster ca 800 kr.

 

Tror nok at det er en stor grad av kvantumsrabatt på slike celler når det er snakk om slike kvanta.

Mobilbatterier i forbrukspakninger bidrar nok til god fortjeneste i mange salgsledd :wink:

Når hele bilen Tesla Roadster (opprinnelig Lotus Elise chassis ombygget til el-drift) koster runt 100.000 $ eller € eller hvordan det nå ender så utgjør vel batteripakken neppe mere enn tredjeparten av dette som da skulle bli omkring kr 30 pr celle.

Koster $ 6 pr stk her http://www.batteryjunction.com/tenergy-18650-tab-2600.html i 1000-tall ordre.

Og det blir jo ca kr 30 som jeg faktisk gjettet før jeg fant det på nettet :lol: Altså ca kr 200.000 for hele pakken som skal holde 160.000 km.

Det er jo forsåvidt dyrt men det blir det jo når så mye elektrisk energi skal lagres på så relativt liten plass/vekt.

theshorelinemarket_2016_66258621.jpeg

 

Noen tekniske data for bilen:

"Battery: Custom microprocessor-controlled lithium-ion battery with 6,831 individual cells. Weight 992 lbs.

375 volt AC induction air-cooled electric motor with variable frequency drive.

Max Net Power 248 HP (185 kW) @ 4500-8500 rpm

Max rpm 14,000

Efficiency 92% average, 85% at peak power

Torque 276 ft/lb (375 Nm) @ 0-4500 rpm"

250px-TeslaRoadster-front.jpg0908_hack_x600.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...