Jump to content

Volkswagen Marinemotorer, deletilgang og service


Bergen

Recommended Posts

En nær slektning av meg lurer på å kjøpe en Arvor 21 med 50 hk WW marinemotor. Motoren i seg selv har vi ingen betenkeligheter med. Men hva er egentlig status for service og deletilgang for Wolkswagen sine marinemotorer. Og tenker da spesielt her i Bergen.

 

Jeg har intrykk av at hele satsingen fra WW forsvant etter kort tid og kan ikke finne noe særlig med informasjon på nett. Det ser ikke ut til at Møller Gruppen har noe med dette å gjøre men etter det jeg kan finne er det noe som heter Gumpen Auto som står/har stått for importen.

 

Ser jo at Arvor forhandleren Bergen Båt fremdeles selger båter med denne motoren, men under deres verkstedssider er ikke motoren nevnt!

 

Vi er derfor litt skeptiske til om WW i fremtiden vil bli en ukurant greie både med tanke på salg igjen men i første omgang sett i forhold til service og deler.

 

Om noen har erfaringer med Arvor og WW, hører vi gjerne om det også. :sailing:

Link to post

Gozzi leverer i hvert fall VW motor på båtene sine og Gumpens Auto er vel eid av Møller.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Servicenettet på disse motorene er svært dårlig, og på de få servicestedene som finnes, er det også veldig lite kunnskap ute og går. Jeg har jobbet litt med de, og synes det var greie og støysvake motorer, men hver gang det skjedde noe var helvete løs. Ingen kunne noe, ingen hadde diagnoseverktøy osv. Jeg ville nok undersøkt alternative motorer/evt. båter ogs. Arvoren er forøvrig en ordentlig gjennomfrøt skranglekasse.

Link to post
Du kan prøve å innhente litt mer info her:

 

http://www.volkswagen-marine.no/

 

Ja jeg har funnet denne siden men jeg blir litt skeptisk når ikke hjemmesiden er ferdigstilt, hvordan står det da til med resten av serviceopplegget :confused:

 

Arvoren er forøvrig en ordentlig gjennomfrøt skranglekasse.

Vi har forsåvidt også konstantert dette ved testing, men alternativet blir jo en 10år+ gammel båt om en skal velge noe "kurant" norskprodusert i samme prisklasse. Og da er min anbefaling at vi velger noe som er "nesten nytt" i stedet.

 

Har vært i kontakt med forhandleren i Bergen, denne opplyste at Bergen Båt Verksted kunne ta service på båtene og at Møller sto for delesalget, men av en eller annen grunn så syntes jeg at svaret ikke var helt overbevisende. :crazy:

Link to post

Det er samme motorer som sitter i bilene så deler skulle ikke være noe problem. Jeg vil tro at diagnoseverktøyet er det samme som på bilen, men dette har jeg ikke sjekket.

Marinesering av vw motor er ikke noe nytt, en arbedskamerat av meg har en vw golf 1500cc som er marinisert. Kjekk liten sak fra 70 tallet.

jeg skal marinesere en 1,9L pumpedysemotor fra vw/skoda/audi... så får vi se.

Link to post
Ja jeg har funnet denne siden men jeg blir litt skeptisk når ikke hjemmesiden er ferdigstilt, hvordan står det da til med resten av serviceopplegget :confused:

 

 

Deler din skepsis, jeg synes det lukter litt døgnflue av denne satsingen til VW Marine.

Vi husker vell de fleste hvordan det gikk sist en Tysk bilprodusent prøvde seg med båtmotorer. Jeg hadde ikke kjøpt en VW marine motor, ikke fordi det er en dårlig motor, men fordi jeg ikke er overbevist om at de er kommet for å bli.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Vi husker vell de fleste hvordan det gikk sist en Tysk bilprodusent prøvde seg med båtmotorer.

Gikk jo helt flott det. Hvis noen spør hvilken motor jeg har, sier jeg bare at det er en sølvgrå en, så tror alle det er Yanmar :crazy::crazy:

 

Men fra spøk til alvor.

Jeg synes V6 dieselen til VW Marine er et genialt konsept til bruk i båt. Tenk hvor enkelt det er å ettermontere denne i en eldre båt som det vanligvis kun har plass til rekkefirer. Ingen skott som må flyttes fremover, og krefter i overflod.

 

Det samme gjelder også for rekke-femmeren som VW leverer, denne må da være en god erstatning for mange eldre maskiner. Faktisk vurderte jeg denne en stund i fjor, da BMW'en min totalhavarerte. Siden BMW'en også er rekke-femmer, hadde VW R5 vært en grei erstatning som ikke ville krevd alt for mye arbeid å montere.

Heldigvis tok fornuften overhånd. Kom frem til at det ville bli alt for dyrt i min gamle båt, dessuten ville det være litt "feil" å erstatte en gammel, ukurant motor med en ny og ukurant.

 

Litt synd egentlig, at VW gjør en halvhjertet innsats med å komme seg inn på markedet. Maskinene er helt sikkert gode, men det hjelper så lite dersom service- og deletilgangen er dårlig.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Det er ifølge brønnøysundregistrene hele 20 registrerte selskaper på sørlandet med Gumpen i navnet så dette er vel folk som kan dette med selskapsdrift i allefall :wink:

Daglig leder i Gumpen Marine har epostadresse @moller.no så Møller er jo også inne i bildet på et vis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Mener og huske at det er Gumpen som er impotør for marine motorer, hvorfor tror dere at det er vanskelig med deler?

 

Jeg er litt skeptisk og prøver å avklare dette fordi Gumpen har brukt 6 år på å gjøre ferdig hjemmesiden og fordi Møller ikke nevner motorene med et ord på sine hjemmesider.

Tidligere Teigland nå Møller Bil Bergen har et heller dårligt rykte på servicefronten i Bergen og jeg har derfor vondt for å tro at jeg kan stille opp på mitt lokale Møller verksted (som kun er noen hundre meter fra heimen) og forvente at personellet der har noe som helst kjennskap til marinemotorene og kan bistå med kunnskap og deler. I så fall ville det vel ha vært naturlig å reklamere litt om denne kunnskapen/servicen. Om jeg tar feil så ville ingenting være bedre en dette om min slektning velger å kjøpe WW.

Men jeg skal sjekke dette nærmere opp med Møller Bergen.

 

Om Selbyboats representerer WW i Bergen ser jeg ikke for meg at de heller sitter med det store delelageret i sine lokaer i Kupo. :sailing:

Link to post

Sto det ikke Joda 290 sport utstillt med VW motor på "sjøen for noen" messa da?

Skulle tro det var en veloverveid beslutning, eller var det for å hjelpe VW standen ved siden av?

 

Selv om jeg kjører VP idag skulle jeg gjerne prøvd noe annet som VW. Motorene i seg selv er nok knallbra.

Må vel være noen av de mest solgte motorene i verden.

Bare de har løst sjøvannskjølingen på en smart måte...

Link to post

Noe å drømme om i vinter ? Den øverste burde vel komme om ikke lenge (i marineversjon altså) :crazy:

 

Audi-A8-080.jpg

 

Audi-Q7_V12_TDI_2007_1024x768_wallp.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Heldigvis tok fornuften overhånd. Kom frem til at det ville bli alt for dyrt i min gamle båt, dessuten ville det være litt "feil" å erstatte en gammel, ukurant motor med en ny og ukurant.

 

Litt synd egentlig, at VW gjør en halvhjertet innsats med å komme seg inn på markedet. Maskinene er helt sikkert gode, men det hjelper så lite dersom service- og deletilgangen er dårlig.

 

Og hvilken motor falt valget på da?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Det ble til at jeg kjøpte en brukt BMW av samme størrelse som før. Den trengte litt stell og kjærlighet, men har fungert knirkefritt i hele sommer :smiley:

 

PS Teerex, hvis du først skal drømme om diesel-power, så er V8 Tdi for smågutter :wink:

R8_diesel2.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
PS Teerex, hvis du først skal drømme om diesel-power, så er V8 Tdi for smågutter :wink:

 

Ja jeg la da inn link til et bilde av V12'ern, aner jo ikke hvorfor det noen ganger vises bilde av en Corvette isteden ??? :lol:

 

http://img2.netcarshow.com/Audi-Q7_V12_TDI...allpaper_0f.jpg

 

Audi-Q7_V12_TDI_2007_1024x768_wallp.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...