SilverViking Startet 5.September.2008 Del på Facebook Startet 5.September.2008 Hallohallo alle båtelskere! Min Johnson 30hk, 1997 modell, trenger litt starthjelp. I fjor sommer kjøpte jeg ny startmotor, og tidligere i juni/juli kjøpte jeg ny keyswitch. ca. 2 uker etter ny keyswtich begynte den å svikte når jeg skulle starte. Jeg måtte vente ca 5 minutter, så startet den fint igjen. Et par dager senere skulle jeg ta en tur utpå fjorden, da va det ingen reaksjon i det hele tatt. batteriet er full-ladet, så jeg vet ikke hva problemet kan være. Kommer det ikke strøm til motoren, tror dere? Takker for alle forslag! :D Ha en fin dag! Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Har du en hovedbryter for batteriet? Kan godt tenkes at det er ingen/dårlig kontakt i denne. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Ta først startkabler mellom + polen på batteriet og + inn på startreleet. Starter den da ligger problemet ditt ett eller annet sted i hovedstrømkabelen (pluss) til motoren. Starter den ikke prøver du og koble en startkabel til mellom - polen på batteriet og et jordingspunkt i blokka. Starter den da er den den andre hovedstrømkabelen (minus) som ett eller annet sted er ødelagt Starter fortsatt ikke? Prøv og koble pluss startkabelen direkte inn på startmotoren, starter den da ligger problemet enten i tenningslåsen, startreleet eller ledningsnettet mellom de to førstnevnte. Starter den enda ikke vil jeg tro batteriet eller startmotor er defekt..... Sitér dette innlegget Link to post
SilverViking Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 takk for kjappe svar! skal prøve med startkabler så fort jeg kan! Sitér dette innlegget Link to post
SilverViking Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) Hei, idag var jeg borte i båten, og hadde med meg startkabler. jeg gjorde akkurat som beskrevet over. Når jeg koblet startkabelen, fra + polen på batteriet, til startreleet, slo det gnistet mellom releet og kabelen, men motor ville ikke starte. Først da jeg koblet kabelen fra + polen på batteriet, direkte på startmoten, startet motoren! I og med at både tenningslåsen er ny, tror jeg det er startreleet som er røktet. Dette stemmer også i forhold til hva cvirus sa (se over). Skjekket også alle sikringene jeg fant (3 stk), og de fungerte bra. For meg så det ut som startreleet hang fast i startmotoren, stemmer dette? Noen som vet hvordan jeg skifter ut releet? Takk på forhånd, Sigbjørn Redigert 14.September.2008 av SilverViking (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SilverViking Svart 16.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2008 Noen som har kompetanse på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Startreleet henger vel fast i braketten til starteren hvis ikke jeg husker feil, men det skal kunne skrues løs derfra.... Er ikke sikker på om jeg forklarte meg godt nok over, når du kobla startkabelen inn på releet, må du vri om nøkkelen som om du starter vanlig.... Sjekk også evnt. om det er dårlig kontakt der de forskjellige kablene er skrudd fast på startreleet. Det kan også være start-i-gir beskyttelsen som har hengt seg opp, det skal ligge en liten bryter inni kontrollboksen din som gjør at ikke du kan starte motoren i gir. Sitér dette innlegget Link to post
SilverViking Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) Jeg prøvde å vri nøkkelen hver gang. Den startet ikke før jeg koblet kabelen til startmotoren. Tror du jeg må skru av startmotoren før jeg kan ta av releet ta? Byttet startmotoren i fjor, noe som var en ganske tidkrevende prosses for en nybegynner. skal skjekke ledninger, og evt. bryter i kontrollboksen? Er dette en bryter i den forstand at et utrent øye vil finne denne, eller er det mer komplisert? Takk igjen, for svar! Redigert 17.September.2008 av SilverViking (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Det skal bare være 2stk bolter som holder startreleet, om man kommer til de uten og ta av hele braketten med starteren husker jeg ikke, det må du nesten bare se..... Start-i-gir bryteren er en ganske vanlig bryter, det er den eneste bryteren som er internt i kontrollboksen, den har en ledning inn og en ut, mener og huske at fargen på ledningen var gul med rød stripe (eller motsatt) Har du den orginale omc kontrollboksen eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
SilverViking Svart 20.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2008 Har den orginale OMC-boksen, skal bort å skjekke idag! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.