OPTIMAL Startet 5.September.2008 Link til dette innlegget Startet 5.September.2008 I går tok kona båtførerprøven. 98 % riktige svar. Så nå får jeg hun lov å kalle seg matros. Hva bør hun få lov å gjøre ? Lage mat, fortøye,vaske og støvsuge mm. Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Tja? Hvem av dere har den høyeste maritime utdannelsen? Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
OPTIMAL Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Her mener jeg at lang erfaring med båt. Dyptgående kjennskap til egen båt og lokalkjennskap til skjærgården betyr mer enn batførerprøveteori. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Tjaaa. Hun bør vel la deg få føre båten innimellom når hun er opptatt med andre ting , kanskje du får lov å legge til i hjemmehavnen også innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Optimal det lät som ett "politiker svar" du svarade ikke på spm !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lotus Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 (redigert) Så flott. Hun kan jo starte med å lese kart når du kjører. Så kan hun gå over til pent og forsiktig å begynne med praktisk manøvrering. Etter hvert får hun god erfaring med båt og egen båt spesielt og i tillegg lokalkjennskap til skjærgården. Leseprøven hun har bestått er veldig grei når hun skal lære praktisk håndtering av båten. For det skal hun vel? Redigert 5.September.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Her mener jeg at lang erfaring med båt. Dyptgående kjennskap til egen båt og lokalkjennskap til skjærgårdenbetyr mer enn batførerprøveteori. Ja nettopp. Du som kan det best fører båten hele tiden. Så kan jo hun forsøke seg for første gang når du ligger i båten med brukket bein eller hjertestans. Da får hun eldelig ro til å prøve og feile. Kanskje hun har ventet så lenge at hun ikke vil ta korteste veien hjem? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Det er fint at mange har forståelse for hvor viktig det er å lære litt før man tar skrittet om bord i en båt. Når skal fruen få være med på den første båtturen da? Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Selvsagt skal kona få prøve seg på det meste, men olje og filterskift ser ut til å være av liten interesse. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 I går tok kona båtførerprøven. 98 % riktige svar. Overbring mine gratulasjoner til din frue; Vel utført og Gratulerer så mye !! Har du ikke selv en høyere maritim dokumentert utdannelse enn din frue, så bør du kanskje vurdere det ! Det kan jo være at båtførerprøven blir et "must" en gang i fremtiden, og hvor står du da? Degradert til matros og fruen som fører??? Har hun lyst så la henne få prøve seg på alt!! Tross alt mye bedre at hun evt. feiler nå enn når hun virkelig må kunne praktisk navigering! Skulle du f.eks. være så uheldig å falle overbord mens skuta er i fart så kan det jo være greit for henne å kunne slå av autopiloten og manøvrere tilbake til deg !!! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mor Amica Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Hva med å starte med å spørre kona di hva hun har lyst til å gjøre? Ellers får du hilse kona så mye og gratulere med det flotte resultatet mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Seiljåtten Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Jeg tok også båtførerprøven for kun kort tid siden, inntil da har hun hatt teorien i orden, og jeg har styrt det praktiske. Har alltid ment at ettersom jeg er vokst opp med båt, kan jeg det meste i pensum. Tok prøven som privatist for å bekrefte, og endte med 94% score for noen uker siden. Man skal altså ikke undervurdere båtfolk uten "lappen". Likevel greit å få det på papiret i disse papirtider. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Foreslår at du lar kona ta de lette oppgavene til å begynne med som er roret og gass/gear spaken ombord..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Superkul Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 kona tok også båtførerprøven for et par mnd siden - 1 feil jeg har den ikke og der kommerdet inn det jeg mener om obligatorisk prøve: hun tør foreløpig ikke holde i roret - i bestefall bare når det er flatt vann og jeg er gul i øya Men at hun får lov JA .... så mye hun vil Jeg mener at hvis det først skal være papirmessig burde det vært teori (som nå) + praktisk prøve/oppkjøring og enda bedre og plusset på et sikkerhetskurs e.l med litt praktisk læring eller godskrevet fartstid etc skulle jeg ut i hardt vær ville jeg svært gjerne vært med en gammal sjøulk som kan alle triksa en en som har tatt prøven og er grønn ellers grattis med lappen frue - BRUK den Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
nimbuster Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Med bestått båtførerprøve står hun mye bedre rustet til å få opplæring i praktisk sjømannskap, enn om hun ikke hadde tilegnet seg teoretiske kunnskaper. Min erfaring er at kvinner som tar båtførerprøven blir mer interessert i å følge med på kart, se etter staker og landemerker.....de leser været lettere og blir mer obs på at alt er som det er. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 kona tok også båtførerprøven for et par mnd siden - 1 feil jeg har den ikke Fortvil ikke. Så lenge kona er med i båten som skipper med papirene i orden er det selvsagt i orden at du er rorgjenger og maskinist. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Min kone har papir på at hun er utdannet "Competent Crew". Jeg har bare et rundt blått og hvitt merke fra ungdomsskolen. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
27 knop Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 98% og 94%!! Svært gode dere er!! Har kontaktet; senere prøvd å kontakte redningsselskapet for tidspunkt til å ta denne prøven, men ingen svarer, verken ansvarlig for båtførerprøven hos redningsselskapet i stavanger eller deres hovedkontor. Noen som vet andre steder i Stavanger som går an å kontakte, evt. hvordan å kontakte redningsselskapet i byen? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 For å ta båtførerprøven i Stavanger er vel det enkleste å kontakte Poseidon her på baatplassen.no. Han har tidligere arrangert nettbasert undervisning her på baatplassen som avsluttes med helgekurs m/eksamen. Her er det også mulig å få tatt VHF-sertifikatet i samme slengen. Fruen tok sitt båtførerbevis og VHF-sertifikat på denne måten for et par år tilbake. Jeg fikk være med på "eksamenshelgen" ombord på Gamle Salten i Stavanger. En særdeles trivelig helg i samvær med hyggelige baatplassen-medlemmer. Ingen grunn til å gå over bekken etter vann! Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
p-kaill Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Vær nå forsiktig og la kona ta kommandoen noen ganger slik at det ikke blir skilsmisse, da må du jo dele båten med henne,he,he..... Jeg får ønske dere lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Jeg var alene i familien med båtførerbevis. I vår endret det seg til at fruen pluss tre ungdommer/voksne tok det. Så nå er hele familien utrustet med litt lærdom. Ble stilt krav om at dette måtte finansieres av foreldre, noe som ble akseptert. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
jonaslep Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Noen som vet (...) hvordan å kontakte redningsselskapet i byen? Kontaktsiden til Redningsselskapets distriktskontor i Stavanger Redigert 8.September.2008 av jonaslep (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Kontaktsiden til Redningsselskapets distriktskontor i Stavanger Er de numrene jeg har ringt ørten ganger uten svar, men Bruse har jeg ikke ringt; får prøve å ringe ham. For å ta båtførerprøven i Stavanger er vel det enkleste å kontakte Poseidon her på baatplassen.no. Han har tidligere arrangert nettbasert undervisning her på baatplassen som avsluttes med helgekurs m/eksamen. Hadde tenkt å melde meg som privatist, altså bare eksamen; har lest en god del og føler meg klar nå. Men hvis det er muligheter også for det er jeg interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.