Jump to content

Kona tok båtførerprøven

OPTIMAL

Recommended Posts

Så flott.

Hun kan jo starte med å lese kart når du kjører.

Så kan hun gå over til pent og forsiktig å begynne med praktisk manøvrering.

Etter hvert får hun god erfaring med båt og egen båt spesielt og i tillegg lokalkjennskap til skjærgården.

Leseprøven hun har bestått er veldig grei når hun skal lære praktisk håndtering av båten. For det skal hun vel?

Redigert av Lotus (see edit history)
Her mener jeg at lang erfaring med båt. Dyptgående kjennskap til egen båt og lokalkjennskap til skjærgården

betyr mer enn batførerprøveteori.

Ja nettopp. Du som kan det best fører båten hele tiden. Så kan jo hun forsøke seg for første gang når du ligger i båten med brukket bein eller hjertestans. Da får hun eldelig ro til å prøve og feile. Kanskje hun har ventet så lenge at hun ikke vil ta korteste veien hjem?

Gerhard

I går tok kona båtførerprøven. 98 % riktige svar.

Overbring mine gratulasjoner til din frue; Vel utført og Gratulerer så mye !! :flag:

Har du ikke selv en høyere maritim dokumentert utdannelse enn din frue, så bør du kanskje vurdere det !

Det kan jo være at båtførerprøven blir et "must" en gang i fremtiden, og hvor står du da?

Degradert til matros og fruen som fører??? :lol:

Har hun lyst så la henne få prøve seg på alt!! Tross alt mye bedre at hun evt. feiler nå enn når hun virkelig må kunne praktisk navigering!

Skulle du f.eks. være så uheldig å falle overbord mens skuta er i fart så kan det jo være greit for henne å kunne slå av autopiloten og manøvrere tilbake til deg !!! :yesnod:

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg tok også båtførerprøven for kun kort tid siden, inntil da har hun hatt teorien i orden, og jeg har styrt det praktiske. :lol: Har alltid ment at ettersom jeg er vokst opp med båt, kan jeg det meste i pensum. Tok prøven som privatist for å bekrefte, og endte med 94% score for noen uker siden. Man skal altså ikke undervurdere båtfolk uten "lappen". Likevel greit å få det på papiret i disse papirtider.

Foreslår at du lar kona ta de lette oppgavene til å begynne med som er roret og gass/gear spaken ombord.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

kona tok også båtførerprøven for et par mnd siden - 1 feil :flag:

jeg har den ikke :sad::puke:

og der kommerdet inn det jeg mener om obligatorisk prøve:

hun tør foreløpig ikke holde i roret - i bestefall bare når det er flatt vann og jeg er gul i øya

Men at hun får lov JA .... så mye hun vil

Jeg mener at hvis det først skal være papirmessig burde det vært teori (som nå) + praktisk prøve/oppkjøring

og enda bedre og plusset på et sikkerhetskurs e.l med litt praktisk læring eller godskrevet fartstid etc

skulle jeg ut i hardt vær ville jeg svært gjerne vært med en gammal sjøulk som kan alle triksa en en som har tatt prøven og er grønn

ellers grattis med lappen frue - BRUK den :flag::flag:

Med bestått båtførerprøve står hun mye bedre rustet til å få opplæring i praktisk sjømannskap, enn om hun ikke hadde tilegnet seg teoretiske kunnskaper.

Min erfaring er at kvinner som tar båtførerprøven blir mer interessert i å følge med på kart, se etter staker og landemerker.....de leser været lettere og blir mer obs på at alt er som det er.

98% og 94%!! Svært gode dere er!! Har kontaktet; senere prøvd å kontakte redningsselskapet for tidspunkt til å ta denne prøven, men ingen svarer, verken ansvarlig for båtførerprøven hos redningsselskapet i stavanger eller deres hovedkontor. Noen som vet andre steder i Stavanger som går an å kontakte, evt. hvordan å kontakte redningsselskapet i byen?

For å ta båtførerprøven i Stavanger er vel det enkleste å kontakte Poseidon her på baatplassen.no. Han har tidligere arrangert nettbasert undervisning her på baatplassen som avsluttes med helgekurs m/eksamen. Her er det også mulig å få tatt VHF-sertifikatet i samme slengen.

Fruen tok sitt båtførerbevis og VHF-sertifikat på denne måten for et par år tilbake. Jeg fikk være med på "eksamenshelgen" ombord på Gamle Salten i Stavanger. En særdeles trivelig helg i samvær med hyggelige baatplassen-medlemmer.

Ingen grunn til å gå over bekken etter vann!

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kontaktsiden til Redningsselskapets distriktskontor i Stavanger
Er de numrene jeg har ringt ørten ganger uten svar, men Bruse har jeg ikke ringt; får prøve å ringe ham.

For å ta båtførerprøven i Stavanger er vel det enkleste å kontakte Poseidon her på baatplassen.no. Han har tidligere arrangert nettbasert undervisning her på baatplassen som avsluttes med helgekurs m/eksamen.
Hadde tenkt å melde meg som privatist, altså bare eksamen; har lest en god del og føler meg klar nå. Men hvis det er muligheter også for det er jeg interessert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...