Jump to content

Trekke meg fra kjøpet?


Goran

Recommended Posts

Jeg tror du har din integritet i orden Muuche og til tross for at vi ikke alltid er enig i sak så verdsetter jeg dine uttalelser. Jurister og advokater lever av tolkninger som på en måte representerer folkets holdninger og meninger. Hvis en leser lovverket er dette skrevet på en måte som åpner muligheten for tolkning og det er jo litt av poenget.

 

Hvis noen påberoper seg å ha å ha fasiten på hva som er riktig til enhver tid så er det samtidig litt rart at en avgjørelse i en domstol fort kan endres i en høyere domstol. Det er all grunn til å stille spørsmålstegn ved en domsavgjørelse viser det seg.

 

Jeg vil bare legge til at trådstarter med sitt åpningsspørsmål beviser å ligge over gjennomsnittet i ærlighet. Dette ordner seg uavhengig av hva vi andre måtte mene tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Den aktuelle biten av avtaleloven er da vel ikke så komplisert?

 

I utgangspuktet ikke (kan heller ikke se at jeg har hevdet det?), men jeg tror fortsatt at det kan være av betydning å vite om avtalen er inngått mellom private, forhandler og kunde, på fast utsalgssted eller ikke, på en messe, over nettet osv osv, tror du ikke? Jeg tror det, men utelukker ikke 100% at jeg har tatt feil, barre 99,9%!

 

Forøvrig helt enig med Ole Petter at trådstarter synes langt over gjennomsnittlig ærlig ved å starte denne tråden for jeg tror mange, kanskje sågar et flertall (?), ganske enkelt hadde "uteblitt" fra avtalen og slått til på det bedre tilbudet som plutselig dukket opp!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den aktuelle biten av avtaleloven er da vel ikke så komplisert? Lærer man ikke dette på tidlige klassetrinn i ungdomsskolen?
Nå er det lenge siden jeg gikk på ungdomskolen, men kan ikke minnes at dette var en del av pensum. Ved kjøp regner jeg mitt ord som bindende, men jeg har alltid trodd dette var et spørsmål om moral. Ved salg regner jeg derimot ikke handelen som avgjort før jeg har en signatur på et papir, eller pengene i hånden. Har litt problem med å se hvordan en avtale som ikke kan bevises skal være juridisk bindende. Foretrekker uansett å følge mine egne spilleregler, siden jeg tross alt gikk glipp av mye i tidlige klassetrinn på ungdomskolen.
Link to post
Share on other sites

Om jeg var i situasjonen som Goran hadde jeg ikke nølet. Det er ikke skrevet kontrakt, ergo ingen kjøp. Hva man sier over telefon er en ting. At skipper worse mener at innlegg nr. 1 er et bevis, bevis for hva? Det holder uansett ikke til noe annet en hva det står skrevet på skjermen. Tross alt penger det er snakk om, ikke samvittighet som skal kjøpes.

 

Solgt biler, båter og mye rart igjennom tida, har til dags dato aldri solgt noe før jeg har fått pengene...

Om jeg feier alle andre interesserte av banen før jeg har fått mine penger av en potensiell kjøper får vel da være mitt problem, ikke kjøpers om han ombestemmer seg.

 

Om Goran forteller selger at det har kommet en annen båt som vil være et bedre kjøp og vil derfor takke nei ser jeg som helt uproblematisk.

 

Lykke til med båtkjøp så får de andre diskutere juss :smash:

Link to post
Share on other sites

Til "salt" (det redigerte/slettete innlegget): Selger har mer bevis enn han trenger. Det finnes i innlegg # 1 i denne tråden...

 

 

Forstår jeg det rett at du siterer ett innlegg kl 21:14 som ble slettet av salt klokken 21:11???? Regner med at det er en grunn til at han slettet det?! synes det er litt respektløst....

 

Jeg jobber selv som selger og ville ikke hatt noe problem hvis kjøper ringet meg og var ærlig. Nå er det vell ikke de største kostnadene for en selger å klargjøre for salg av en båt før kontrakten er undertegnet? han trenger vell ikke vis den for bil..... eh båttilsyet?? Slik jeg ser det fremkommer det ikke om båten kjøpes privat eller hos forhandler?? det er da vittelig noe mange her antar. Nei ta kontat med selger og vær dønn ærlig. Jeg hadde ikke turt å presse en båt på en kjøper som egentlig ikke ville ha den. Jeg ville garantert fått tlf etter kun timer på feil og mangler ved båten. Selv den minste filleting ville kommet opp med påfølgende krangler om ansvar og kostnader. Jeg synes du viser ærlighet bare ved å spørre hva andre mener. Men så er ikke jeg den dypeste kniven i skapet heller......

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg det rett at du siterer ett innlegg kl 21:14 som ble slettet av salt klokken 21:11???? Regner med at det er en grunn til at han slettet det?! synes det er litt respektløst....

Er enig med deg her....... men det er desverre ikke eneste gangen slikt gjøres her på forumet..

 

Men tilbake til det oppreinnelige spørsmål så havnet jeg i en lignende situasjon da jeg solgte båten... Jeg hadde muntlig akseptert en pris for båten usett, og på de dager som gikk mellom dette og kjøper skulle besiktige båten så fikk jeg inn ett høyrere bud på båten og ett på samme pris som kjøper....

 

Det jeg valgte å gjøre var å informere om siuasjonen til alle parter og avvente kjøpers besikigelse... Båten ble da solgt til avtalt pris... at jeg tapte et par tre titusener på dette for så være... Men jeg unngikk jo helt at kjøperen begynte å prute på prisen siden jeg hadde ett høyere bud alt.... så det er jo en fordel det også...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Solgt biler, båter og mye rart igjennom tida, har til dags dato aldri solgt noe før jeg har fått pengene...

Om jeg feier alle andre interesserte av banen før jeg har fått mine penger av en potensiell kjøper får vel da være mitt problem, ikke kjøpers om han ombestemmer seg.

Så lenge du er åpen og klar på at du ikke regner bilen elle båten som solgt før du har pengene er det jo greit, dersom du inngår avtaler om salg og deretter bryter avtalen fordi du får et bedre bud er det selvfølgelig ikke greit.

Link to post
Share on other sites

Mange gjør dessverre det samme. Og mange av dem ender opp i konflikter og rettsaker som følge av manglende forståelse for at vi bor i et samfunn som styres av lover.
Man kommer seg langt med gjensidig forståelse og respekt for sine medmennesker. Glemmer man dette, og lever konsekvent etter teksten i Norges lover, er det ikke ende på hvor mange konflikter man kan ende opp i. Tror de fleste kjenner slike typer fra sitt eget lokalmiljø. Når du er den eneste i nabolaget som ikke er invitert på grillfesten, og med loven på din side, anmelder resten for noen desibel for høy musikk etter klokken åtte, har du nok nådd toppen av lykke.
Link to post
Share on other sites

NIX. Tilbud+Aksept=Avtale og det er ikke til å komme forbi. Du er forpliktet til å oppfylle den inngåtte avtalen, ved å betale for og overta båten. :smash:

Det nok slik det er, ja, forutsatt at opplysningene trådstarter har gitt er fullstendige og riktige. Jeg vil tro at det fremdeles er de små detaljer som regjerer. Har trådstarter muntlig avtalt å kjøpe båten så er det bindende. Har trådstarter derimot avtalt å få se båten før kontrakt skrives er det et vesentlig forbehold i avtalen om å skive kontrakt. Er kjøper og selger uenige om hva som faktisk ble sagt har de et annet problem (jeg tror ikke jeg vil ta stilling til om selger kan bruke trådstarters framstilling som dokumenasjon på hvordan kjøper har oppfattet samtalen).

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått med luen i hånden til selger og forklart hvordan ting og tang var og sjekket om selger hadde andre kjøpere for hånden.

Forstår du det slik at å trekke seg skaper store problemer ville jeg tilbudt en kompensasjon. Om selger fortsatt var uvillig ville jeg stått for avtalen som var inngått og kjøpt båten.

Det er ikke riktig at selger skal lide for at du ikke klarte å kartlegge markedet før du inngikk avtale.

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

svært enig i denne fremgangsmåten. eneste morals riktige ifølge mitt hode. men hadde heller hvis ønskelig kompensert noe mere hvis selger var uvillig. viste det seg at han var en skumbag , ville jeg sett lettere på saken.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ship og hoi folkens :smiley:

Utrolig artig å se hvordan denne tråden engasjerte dere. Jeg har først nå fått tid til å sette meg ned foran Pc`en. Har polert skjærgårdsjeepen i dag før den legges ut for salg. Har derfor ikke kommentert tidligere.

 

Først for å klargjøre en del ting: -08 modellen er av privatperson. Denne båten har jeg ventet på skulle komme ned på akseptabel pris siden i vår. Nå har prisen stupt med ca 150.ooo kr og da sa jeg at jeg ville ha den. Et meget godt kjøp.

MEN, så stakk jeg innom forhandler for å diskutere lagringsplass i vinter, da hadde han selvfølgelig dette irriterende gode tilbudet å komme med.

Til han som mente jeg ikke hadde sjekket markedet godt nok: Jo det mener jeg at jeg har! Har fulgt med markedet i vinter, vår og i sommer, men slike tilbud får forhandlerene klarsignal i fra fabrikk på kort varsel. Forrige tilbud jeg fikk fra forhandler var på ca 100.000 mer enn dette nye tilbudet. For to uker siden.

 

Fortsatt ligger prisen på den aktuelle -09 modellen 60.000 over -08 modellen, (Mot normalt som er 150.000 mer) men det frister selvfølgelig da med helt nytt. Tilbudet gjelder også kun en stk bestemt båt som de har dumpet prisen på.

 

Men hva har skjedd? Jeg har snakket med selger og han har allerede kikket på ny båt, ingen andre interesserte og annonsen er fjernet fra Finn. Han anser båten som solgt. Jeg har ikke engang nevnt det nye tilbudet til han. Jeg kjøper båten og er GODT fornøyd. Har nå et godt forhold til selger og har 60.000 ekstra å kjøpe utstyr for :smiley: Da blir det kanskje varmeapparat, el. ankervinch og greier og greier... + Det beste av alt: At jeg har funnet ut jeg har moral :yesnod:

 

Foreløpig ønsker jeg ikke å si hvilken båt og hvilken prisklasse dette gjelder. Jeg vil ikke at selger skal vite hva jeg har engasjert dere med.

 

Når kontrakten er signert og båten er min, skal konemor ta bilde av meg i tangaen liggende frempå dekk, og så skal jeg legge det ut på baatplassen. Gleder meg :lol:

 

PS: Til han som lurte på "hvem er denne Goran??" Hva vil du egentlig vite...? Og hva har det med mitt spørsmål å gjøre :smiley:

 

Takk for svarene folkens! :seeya:

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet...

 

-Har solgt mye rart på finn.no og andre steder, og en ting har jeg lært... ingen ting er avgjort før pengene er overført! Selv skriftelig avtale anser jeg som resirkulerbart papiravfal inntil pengene er overført.

 

Gitt senario: Jeg skal selge en bil, kjøper kommer og ser bilen, samt prøvekjører.

Finner småting som kommenteres og pris blir avtalt.

Vi skriver standar bruktbil kontrakt lastet ned fra NAF sine sider men han ringer dagen etter å forteller at "finansieringen" ikke gikk i orden... ?

 

Skal jeg med min kontrakt nå da be kjøper om å finne andre måter å skaffe penger på for bilen har han kjøpt å den må hentes i henhold til avtale!?

 

Det er jo ikke sånn verden fungerer, enkelt å greit! Lykke til med salget folkens, la oss virkelig håpe vi treffer en som Goran en dag!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...