helmer amdahl Startet 5.September.2008 Del på Facebook Startet 5.September.2008 Jeg har montert en Silva Nexus dybdemåler. Den fungerer fint nå jeg kjører for motor, men så fort jeg slår av motoren går den i stå?? Det er en "forsterker boks" montert mellom giver og istrument, kan det være noen feil i denne boksen? Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Hei, Låner denne tråden litt, har dessverre ikke noe svar på foregående spørsmål. Mitt spørsmål er følgende: Jeg skal montere en Silva Nexus dybdemåler på et Silva Sea Data instrument. Jeg planlegger å skjære hull og plassere giveren gjennom skroget. Min båt har som de fleste en liten V bunn og svingeren blir ikke pekende rett ned. Skulle jeg tippe noe er skroget kanskje 10 grader der jeg planlegger å montere svingeren. Vil dette fungere eller blir avlesningen feil tro? Jeg klarer ikke finne noe dokumentasjon på dette. Kan noen hjelpe meg? Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
jm Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Har Nexus dybdemåler monter innvendig foran i seilbåten. Fungerer ok både under motor og stille. Går ned til ca. 100 meter. Den er koplet direkte til Nexus sentralen. Ingen mellomkopling. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Ok, Ingen som har erfaringer med gjennomgående giver montert litt på skrå? Mener å ha lest et sted at ved bunnvinkler mindre enn 15 grader kan man bruke "flat" giver. Skulle tro lydbølgene spredte seg i vifteform ned mot bunnen og det "nærmeste" ekko ble brukt som dybdeangivelsen. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Mulligan Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Åpningsvinkelen på svingeren bestemmes av frekvensen, jo høyere frekvens jo smalere åpning, og av størrelsen på svingerflaten, jo større flate jo smalere åpning. Typisk er åpningsvinkelen på en 200 kHz svvinger rundt 10-15 grader. Dette mønsteret ser ut som en dråpe med sidedråper. Vinkelen defineres der effekten har avtatt til en viss verdi. Ved 10 grader reis og en standard 200 kHz svinger vil du i teorien treffe bunnen, men resultatet blir dårlig da effekten er størst midt i loben. Jeg ville satt svingeren i ett blister som løfter den litt ut fra skroget og lar den peke mot bunnen. Den skal vinkles litt forover for å holde svingerflaten ren. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Takk for svar Mulligan! Dette viste jeg ikke. Og jeg som trodde jeg skulle slippe unna litt enkelt denne gangen. Jeg får forme meg en "kloss" i glassfiber og skråskjære denne slik at den blir rett. Vi har jo god tid til sommeren.. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.