Ulv I Startet 5.September.2008 Del på Facebook Startet 5.September.2008 (redigert) Hei, I nybåten er det under ene sofaen et større rom, høyden er stor nok til at melkekanner kan stå, samt det er langt og bredt. Nøyaktige mål kommer. Rommet er støpt og tett. Men rett under dette rommet, under dørken er det stort hulrom. Her kunne jeg tenkt meg å lagd til en kjøleboks ved å isolere dette rommet, og sette kompressor/ eller hva som trengs, under dørken slik at det ikke bråker så mye. Jeg er ute etter hva jeg trenger av materialer for å isolere rommet, samt hva slags kjøle system kan jeg bruke som ikke trekker så mye strøm, gjerne ett som kan gå på mer enn bare 12v, f.eks gass, eller 220v i tillegg til 12v. Tanken er å ha ett rom til drikkevarer, større matvarer osv, og ha kjøleskapet i båten til pålegg og det daglige liksom.. Noen som har bygget noe slikt før som har erfaring og gode tips her tro? Kan jeg f.eks bruke denne? http://www.maritim.no/product.aspx?id=1379...upkey=002007001 Har sett at det finnes plater som er isopor elns på ene siden, og harplast på andre siden. Disse kunne en vist kjøpe i forskjellige størrelser og kutte til etter eget ønske. Disse ble vel limt med vanlig sika om jeg ikke tok helt feil. Hvem selger slike plater? Redigert 5.September.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Gullfisk Svart 5.September.2008 Del på Facebook Svart 5.September.2008 Seatronic selger 50mm polyurethan plater med plastplater på, til å bygge kjøleboks av. Har selv brukt disse til å isolere kjøleboks når jeg byggde, men selve innmaten i boksen min , er av syrefast stål. Platene skal være beregnet å henge fordamperen på, men jeg syntes det ble litt for"pinglete". Brukte et litt stort Isotherm ASU aggregat med akkumulator. Vitsen med et stort aggregat, er at man da har stor kapasitet når motor går, og at ASU kjører den begrenset når du ikke har lading. Isoler så godt og så mye som mulig for å spare strøm. Husk god gjennomstrømning av luft ved kompressor for å bli kvitt varmen. www.termomarin.no har god oversikt over forskjellige aggregater. Har også noen fine ferdige bokser,om det skulle passe. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Gå inn på isotherm sine sider, så står det der. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Trulte37 Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg bruker denne tråden som omhandler samme tema. Tenkte jeg skulle bygge kjøleboks i styrhuset etterhvert og i den forbindelse har jeg et par spørsmål. Kjøleboksen er tenkt bygget som en sittebenk inntil bakveggen i styrhuset. Jeg har relativt god plass tilgjengelig, men jeg ser at Termomarin skriver at om det skal bygges større enn 70 ltr eller brukes som frys med disse platene må isolasjonstykkelsen økes. Om man da skal bygge disse platene dobbelt eller kjøpe en tykkere dim. vil de da kanskje bygge 10cm alle sider. Det er litt drøyt. Eller er det kanskje bare sånn det må bli om man skal bygge en fryseboks på 150 ltr? Er det noen som har tips om en mer effektiv termoisolering som ikke er så tykk? Eller er det en selvmotsigelse? Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
mart69 Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Kjenner ikke til disse platene, men hvis du skal isolere et betong gulv i hus kan man bruke isopor plater eller depron plater. Jeg har hørt at 1 cm depron tykkelse tilsvarer 10 cm isopor. Dette er fuktbestandige plater som selges i enkelte byggevarer, eller større butikker som selger gulv fliser o.l. Kanskje du kan bruke noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Takk skal du jaggu ha! Spennende om dette kan brukes til kjøleisolasjon. Depron må utforskes nærmere. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Gullfisk Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Det er vel lamda tallet du skal se på for å se hva som isolerer best. Mener å huske at disse skumplatene var vesentlig bedre en isopor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.