Jump to content

Netcom Connect dekning!?

Jazzmatazz

Recommended Posts

Hei!

Flott forum dette her.

Vurderer å gå til anskaffelse av et Netcom Connect usb/3g sak. Hvor god dekning er det for den i indre oslofjord/ytre oslofjord? Har sett på dekningskart og lest mange tråder om forskjellig her. Men, prismessig passer det meg best med Netcom Connect. Derfor lurer jeg på, hvor godt funker det? Hastighet?

Som en relativt ny båteier av en Nidelv 24 har jeg lyst til å skaffe en 12v-220v omformer. Hvor får man billigst og greiest dette og hvor stor omformer kan man ha til to batterier slik som jeg har?

På forhånd takk for tips.

ladyb skrev:
...jeg skal bytte til ice. Det er på grunn av at den ofte faller ut og det går treigt...

Bare vær klar over at også Ice kan være treigt. Spesielt har jeg erfart det i ferieområder sommerstid med høy tetthet av båter og/eller hytter. Men dekningen er overlegen! Og også farta - i alle fall nedlasting - er til å leve med bare man er forberedt... Og forutsatt at Ice klarer å holde kapasitetsmessig tritt i takt med nysalget (det var vesentlig langsommere på hytta i fellesferien i år i forhold til i fjor, til tross for samme dekning).

Ronald.

hvis du har lyst til og ødlegge pc din så kjøp en billig 12 til 220 volt sak -spes den på biltema :nonod::nonod:

beste og mest strømbesparende er en 12 til fks 18-19 volt (avhengig av hva maskinen din skal ha)

det funker år etter år

jeg knuste 2 pc samme sommmern med biltema sin 12 til 220 volt :smash::smash:

det koster mye strøm og forvandle 12 til 220 også så mitt råd er GLEM DET

stoler dere ikke på meg så ring noen el ingeniører e.l så får dere høre om sinuskurver og div spennende kurver som maskina tåler/ikke tåler :yesnod::yesnod:

og ja det finnes nok endel der ute som kan hevde å gjort det men noen tåler det og andre ikke og den gamblinga gidder ikke jeg engang til

Redigert av jab (see edit history)

Jeg har hatt Netcom Connect gjennom jobb en stund men syntes hastigheten var lav ca. 380 kbps. Anskaffet istedet Telenor mobilt bredbånd og sitter faktisk nå på hytta i Romsdalen og benytter dette med et USB-modem. Målte nettopp hastigheten et par ganger på Surfometert på Itavisen og hastigheten lå fra 1000 kbps til 2000 kbps. En annen verden enn det jeg var vant til fra Netcom Connect.

Jeg har nå hatt ICE i 10måneder , har brukt den i Vestfold,Østfold, svenskekysten og forsøkt å bruke på Lesø der det var null dekning.

Erfaringen er at enten så er det ingen dekning eller så er den pinlig dårlig med noen få gode unntak , hastigheten er skjelden eller aldri over 500.

Hadde byttet til en GSM sak anyday om man kunne surfe uten å betale i sverige og danmark

Hei.

Jeg er nå tilbake fra nesten 5 uker på kysten mellom Son og Göteborg med ICE som internettforbindelse. Jeg har modem med ekstern antenne, og ikke en eneste gang har jeg registrert brudd i forbindelsen. Det gjelder både i havn og underveis mellom havner hvor jeg har brukt ICE til å sende bilder fra mitt webkamera ombord hvert 2. minutt. Hastighet har stort sett ligget mellom 1200 og 2700kbps. Et par ganger var jeg nede i 500kbps, bl.a. i Strömstad. Signalstyrken var nesten hele tiden maksimal. Men igjen, - i Strömstad varierte det fra full styrke til et absolutt minimum. Men forbindelsen holdt likevel.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du har denne vanlige USB dingsen og har koblet opp en ekstern antenne på denne ?

Er det denne antennen http://consumer.ice.no/product_details.asp?partno=9000037 eller denne http://consumer.ice.no/product_details.asp?partno=900035

Vil de gjøre så stor forskjell altså ?

Jeg tenkte å kanskje si opp abbonementet hos Norske ICE og kjøpe hos Svenske når det løper ut , er det noen som kjøper tjenesten i sverige ?

Redigert av Enzo (see edit history)
  Sitat
Du har denne vanlige USB dingsen og har koblet opp en ekstern antenne på denne ?
Ja, jeg har den vanlige "USB dingsen" med en 1,3m lang slik hvit glassfiberantenne (ligner på en vanlig VHF-antenne) med 5,1dBi gain fra http://holund.no. Typenr.: CMA-45d, Partnummer: 206-451.
  Sitat
ICE har vel aldri hatt dekning i Danmark.
Jo da, full dekning i både Norge, Sverige og Danmark. Se http://ice.net

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et par ting:

1) Når det gjelder ICE har noen av oss forsøkt å dokumentere den "faktiske" dekningsgraden i Sverige og Danmark nå i sommer. I hele Oslofjorden er dekningen god, jeg har til og med fått dekning i Sandspollen. Se: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38361&hl=ICE . Jeg synes faktisk at dette er en veldokumentert tråd.

2) Det har tidligere i tråden vært henvisning til denne 12 v omformeren: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=23379054 . Er det noen som kjenner til om batterieliminatoren også har plugg som passer for Dell-laptopper?

Bøljan skrev:
Min erfaring med en billig inverter har vært bra, har nå funka på min laptop i flere år. Jeg har nok vært heldig :lol:

du har nok det da - noen maskiner tåler det og andre ikke så jeg skal ikke gamble på det noen gang igjen - dessuten bruker du unødig mye strøm i stedet for å ta det rett fra 12 volt - regnet med at noen ville protestere men lykke til di som tør :yesnod::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...