Jazzmatazz Startet 5.September.2008 Link til dette innlegget Startet 5.September.2008 Hei! Flott forum dette her. Vurderer å gå til anskaffelse av et Netcom Connect usb/3g sak. Hvor god dekning er det for den i indre oslofjord/ytre oslofjord? Har sett på dekningskart og lest mange tråder om forskjellig her. Men, prismessig passer det meg best med Netcom Connect. Derfor lurer jeg på, hvor godt funker det? Hastighet? Som en relativt ny båteier av en Nidelv 24 har jeg lyst til å skaffe en 12v-220v omformer. Hvor får man billigst og greiest dette og hvor stor omformer kan man ha til to batterier slik som jeg har? På forhånd takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
kanel Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Hei Jeg har netcom connect... og er ikke særlig fornøyd, jeg skal bytte til ice. Det er på grunn av at den ofte faller ut og det går treigt... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 ...jeg skal bytte til ice. Det er på grunn av at den ofte faller ut og det går treigt... Bare vær klar over at også Ice kan være treigt. Spesielt har jeg erfart det i ferieområder sommerstid med høy tetthet av båter og/eller hytter. Men dekningen er overlegen! Og også farta - i alle fall nedlasting - er til å leve med bare man er forberedt... Og forutsatt at Ice klarer å holde kapasitetsmessig tritt i takt med nysalget (det var vesentlig langsommere på hytta i fellesferien i år i forhold til i fjor, til tross for samme dekning). Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 jeg er veldig fornøyd med ice routern var så drittlei canal digital hjemme så det sa jeg opp så nå kjører jeg på den går nok litt saktere men det virker hele tiden bedre med stabil "halv fart " en ustabilt som bare tuller ....... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bøljan Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Jeg har brukt Netcom Connect i 4 år nå og veldig fornøyd, bruker den både i jobb og fritid. Den velger alltid raskeste nett automatisk, bra dekning på 3G i Oslofjorden, til og med 3G turbo begynner å komme seg. Selv på vanskelige plasser går det greit med Edge. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 5.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 ok, takker for svar. Blir nok mest brukt i Indre Oslofjord, og dekningen der burde jo være oppe og gå nå. Noen som vet noe om beste/enkleste/billigste måte å ha strøm til laptop på i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Selv bruker jeg en Inverter på 200w fungerer helt greit, koster ca 350,- kr. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 En ok Inverter 12V/230V - 150 til 200 Watt finner du hos for eks. hos Biltema eller Claes Olson. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 (redigert) hvis du har lyst til og ødlegge pc din så kjøp en billig 12 til 220 volt sak -spes den på biltema beste og mest strømbesparende er en 12 til fks 18-19 volt (avhengig av hva maskinen din skal ha) det funker år etter år jeg knuste 2 pc samme sommmern med biltema sin 12 til 220 volt det koster mye strøm og forvandle 12 til 220 også så mitt råd er GLEM DET stoler dere ikke på meg så ring noen el ingeniører e.l så får dere høre om sinuskurver og div spennende kurver som maskina tåler/ikke tåler og ja det finnes nok endel der ute som kan hevde å gjort det men noen tåler det og andre ikke og den gamblinga gidder ikke jeg engang til Redigert 6.September.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bøljan Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Min erfaring med en billig inverter har vært bra, har nå funka på min laptop i flere år. Jeg har nok vært heldig Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Jeg har hatt Netcom Connect gjennom jobb en stund men syntes hastigheten var lav ca. 380 kbps. Anskaffet istedet Telenor mobilt bredbånd og sitter faktisk nå på hytta i Romsdalen og benytter dette med et USB-modem. Målte nettopp hastigheten et par ganger på Surfometert på Itavisen og hastigheten lå fra 1000 kbps til 2000 kbps. En annen verden enn det jeg var vant til fra Netcom Connect. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Vi er nok i samme verden Målte nå på samme sted (Itavisen) med mitt Netcom Connect usb modem, hastighet 1500 kbps Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 ...Noen som vet noe om beste/enkleste/billigste måte å ha strøm til laptop på i båten? Foreslår denne fra Clas Ohlson - lett å frakte med til f.eks. bilen også. Det følger med ulike plugger, jeg vil likevel foreslå at du også sjekker polaritet før du plugger i den pluggen som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Jeg har nå hatt ICE i 10måneder , har brukt den i Vestfold,Østfold, svenskekysten og forsøkt å bruke på Lesø der det var null dekning. Erfaringen er at enten så er det ingen dekning eller så er den pinlig dårlig med noen få gode unntak , hastigheten er skjelden eller aldri over 500. Hadde byttet til en GSM sak anyday om man kunne surfe uten å betale i sverige og danmark Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Dundrende uenig! Jeg har hatt alle mulige varianter av trådløse nett men ingen som er i nærheten av ICE sånn allround. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Jeg har denne USB dingsen og ikke det frittstående modemet , har du det og har gode forhold i området jeg har seilt så må det være lystår i forskjell mellom det jeg har og ditt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Hei. Jeg er nå tilbake fra nesten 5 uker på kysten mellom Son og Göteborg med ICE som internettforbindelse. Jeg har modem med ekstern antenne, og ikke en eneste gang har jeg registrert brudd i forbindelsen. Det gjelder både i havn og underveis mellom havner hvor jeg har brukt ICE til å sende bilder fra mitt webkamera ombord hvert 2. minutt. Hastighet har stort sett ligget mellom 1200 og 2700kbps. Et par ganger var jeg nede i 500kbps, bl.a. i Strömstad. Signalstyrken var nesten hele tiden maksimal. Men igjen, - i Strömstad varierte det fra full styrke til et absolutt minimum. Men forbindelsen holdt likevel. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 (redigert) Du har denne vanlige USB dingsen og har koblet opp en ekstern antenne på denne ? Er det denne antennen http://consumer.ice.no/product_details.asp?partno=9000037 eller denne http://consumer.ice.no/product_details.asp?partno=900035 Vil de gjøre så stor forskjell altså ? Jeg tenkte å kanskje si opp abbonementet hos Norske ICE og kjøpe hos Svenske når det løper ut , er det noen som kjøper tjenesten i sverige ? Redigert 6.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 ICE har vel aldri hatt dekning i Danmark. Korrigér meg gjerne, men jeg trodde ICE fremdeles var basert på det gamle 450-nettet i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 (redigert) Du har denne vanlige USB dingsen og har koblet opp en ekstern antenne på denne ?Ja, jeg har den vanlige "USB dingsen" med en 1,3m lang slik hvit glassfiberantenne (ligner på en vanlig VHF-antenne) med 5,1dBi gain fra http://holund.no. Typenr.: CMA-45d, Partnummer: 206-451.ICE har vel aldri hatt dekning i Danmark.Jo da, full dekning i både Norge, Sverige og Danmark. Se http://ice.net Lars H. Redigert 6.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ohm Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Klart det hjelper på dekningen med en ekstra antenne. Det er vel mulig å få tak i slike antenner til gsm/umts/hsdpa - modem også (?) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Et par ting: 1) Når det gjelder ICE har noen av oss forsøkt å dokumentere den "faktiske" dekningsgraden i Sverige og Danmark nå i sommer. I hele Oslofjorden er dekningen god, jeg har til og med fått dekning i Sandspollen. Se: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38361&hl=ICE . Jeg synes faktisk at dette er en veldokumentert tråd. 2) Det har tidligere i tråden vært henvisning til denne 12 v omformeren: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=23379054 . Er det noen som kjenner til om batterieliminatoren også har plugg som passer for Dell-laptopper? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Min erfaring med en billig inverter har vært bra, har nå funka på min laptop i flere år. Jeg har nok vært heldig du har nok det da - noen maskiner tåler det og andre ikke så jeg skal ikke gamble på det noen gang igjen - dessuten bruker du unødig mye strøm i stedet for å ta det rett fra 12 volt - regnet med at noen ville protestere men lykke til di som tør Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 hvis du tenker på den litt firkantet typen til dell så har / hadde di det på clas ohlsson i settene med mange forskjellige plugger alternativ 2 er å kappe org kabelen og skjøte på en annen universal fra fks CO Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Jazzmatazz Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Mitt problem er at jeg har mac, derfor passer ikke de vanlige ladeinngangene til min lader. Noen andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.