Jump to content

Forbruk på en V8 Ford 351 i en Mastercraft


Gabsterino

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg forbruket på en Mastercraft Prostar 190 med en ford/indmar V8 351 på 280hk?

 

Har sett meg ut to båter som jeg ønsker å kjøpe, men er usikker grunnet stor motor.

 

Men begge selgerne sier faktisk at båtene bruker omtrent 20l timen ved normal og litt lek osv, som er noe jeg kan leve med.

 

Men andre sier at disse bruker over 100 liter timen. (som jeg ikke kan leve med)

 

De som selger disse båtene kjenner ikke hverandre, det er rart om de begge skulle finne på akkurat 20l?

 

Eller er det bare tilfeldigheter og de sier det for å selge?

 

 

Kan noen være så snill å hjelpe meg å finne ut av dette snarest? Skal ha båt NÅ, men ikke en jeg må ta meg lån for å få råd til bensin.......

 

 

mvh THomas

Link to post
Kan noen fortelle meg forbruket på en Mastercraft Prostar 190 med en ford/indmar V8 351 på 280hk?

 

Men begge selgerne sier faktisk at båtene bruker omtrent 20l timen ved normal og litt lek osv, som er noe jeg kan leve med.

 

Men andre sier at disse bruker over 100 liter timen. (som jeg ikke kan leve med)

 

Forbruket varierer selvsagt mye i forhold til bruken, men min erfaring fra vannskibåter, som jo dette er... er at det går med 35-40 liter i timen ved normal bruk(vannski/wakeboard) kjøring. (endel stop og start)

Du er sikkert klar over sjøegenskapene til en Mastercraft? og skal bruke den på flatt vann til vannlek???

 

Sammenlign ikke dette med noen andre båter i daycruiser segmentet...

Link to post
Skal ha båt til kun lek og vannsport=)

 

Om dette er målet så finner du vel ikke så mange bedre båter på finn i dag.

Rå V8 power, strak aksel og flat bunn som enten lager veldig små bølger, eller en stor fet surfebølge om man laster ned båten med fatsacks som på bildene...

Har bare prøvd å fortelle deg at dette ikke er noen landstedsbåt for hvermannsen... Motoren på vannski båter har en lei tendens til å forbruke endel olje ettersom den utsettes for mye start/stop og endel belastning. Følg derfor nøye med på nivået, vi har alltid peilet oljen på vår båt ved første start, hver eneste dag...

Link to post

Jeg har hatt henholdsvis en 23 fot sea ray med 7,4 liter forgasser 330 hk, forbruk ved maks pådrag 95 liter i timen!

 

Nå har jeg en 21,5 fot sea ray med 5 liter forgasser 220 hk, forbruk ved maks pådrag 65 liter i timen!

 

Som du kan se utav dette er nok en 0,3 liter per hk i timen et greit tall å bruke, ca 15-20% mindre på insprøytningsmotorene.

 

Begge disse båtene var utstyrt med Navman flowmeter.

 

Og du, ja 20 liter ved blandet bruk kan stemme bra, dvs. dersom jeg deler antall liter drivstoff forbrent på antall gang timer motor (har timeteller:-) havner jeg som oftest på ca 17-18 liter i timen! Og det er greit det, for det forteller deg utgiften per time båtglede med motor igang, men når du er ute og cruiser, regn med det det dobbelte og vel som det per time. :cheers:

Link to post

Har studert en masse tester på båtmagasinet. De beste bensinmotorene kna man gange med 0.3l/hk de dårligste ca 0.33 (Snakker V8er)

Det som gjør det overkommelig er at disse står i letdrevne båter. Om en 280hk motor bruker 86l/h på fullt vil den bruke 43l/h på 80% turtall!

Er 5000rpm maks så vil det si 4000rpm Kan du kjøre med 3000rpm kommer forbruk ned mot 20l/h. Nå vet jeg ikke hva max turtall er på denne motoren med tommelfinger sier 10% red turtall = 75% motor hk 80% = 50% motor hk 70% er 35% osv. Hust at nåt motor last blir lav stiger spesifikt forbruk!

Link to post
100% / 100% (såklart)- 5000 / 80 /fart 38 kts

70% / 55% - 3500 / 44 / 26

64% / 50% - 3200 / 40 / 22

For det første er motoren tunet? For det andre har du målinger med høyere turtall? Forklaringen må være at enten har båten ensvært gunstig skrogmotstand ved over 30 knop. Ellers må motor virkningsgraden være elendig på lave turtall. På diesel motorer stiger den ned mot 50% belastning. Skal sjekke noen målinger utført av båt magasinet og sammenligne. Aner du noe om målemetode? Er det dysetider eller et orntlig flowmeter?

Link to post

Er ny på båt, har kun hatt en vannscooter tidligere og ei lita jolle og den brukte så si ingen ting=)

Ser nok ut til at det ikke blir denne båten jeg skal ha, kan ikke fatte hvorfor de lager disse båtene med så utrolig stor motor.

Slik som jeg ser det da, wakeboard er noe en vil holde på med en stund og ikke bare i en time når vi i tillegg er flere.

Vil tro en normal arbeidskar her i landet får en ca 25000kr utbetalt per måned i lønn og med det kan en kjøre ca 25 "morro" timer med denne båten?

Og det er hvis han ikke har bil\hus\behov for mat.

 

Beste for denne båten ville vell vært å festet en påhengsmotor på badeplattformen?:p

Redigert av Gabsterino (see edit history)
Link to post

Målingene er utført av undertegnede med et Navman 2100 Fuelflowmeter.

 

Maks rpm er 5000 så jeg har ingen målinger med høyere turtall enn det....

Ved 2000 rpm er forbruket omlag 2 l/NM (16 l/t).

Drevet er B2. Jeg antar at tallene hadde vært noe penere med B3, og særlig i området 600-1500 rpm.

Tallene harmonerer for øvrig greitt med tester gjort av Boattest.com hvor de benytter Floscans flowmåler.

Link to post

En kompis av meg har en 90/91 mod mastercraft 19 fot med ford 351 med ca 250HK.

 

Den bruker faktisk ikke serlig mye bensin.

 

Lørdag var vi ute og kjørte wakeboard og vannski fra kl 13:30 til 17:00.

Han brukte under 40 liter. Blir selfølgelig en del stopp og tomgang, men likevel.

Tror den ligger på under 20 liter i timen. Rigtig nok er dette med wakeboardkjøring på 18-19 knop.

 

Akselerasjonen i den båten er helt rå! Og lyden..

Link to post
  • 5 måneder senere...

Jeg har en prostar 190 med inndmar/ford 351. Ved wakeboard kjøring på rundt 20 knop og rett under 3000 rpm, bruker den ikke mere en 20 liter i timen, husk at den ikke har hekk aggregat men kun gir-aksling og propell(mye mindre friksjon) På en treningsøkt på 2 timer ca bruker vi ca 20 liter hver gang, og det er vel snakk om ein drøy times effektiv kjøring, noe som må kalles meget akseptabelt men tanke på hva du får igjen av trekk-kraft, kominasjonen med V8 og propellaksling gir RÅ kraft, heftig akselerasjon og kraft til å dra 10 mann opp av vannet på vannski samtidig. Vannski båtene til Mastercraft slår en del i skvalpesjø da de er ganske flat i skroget, men du må huske på at de har midtstillt motor, og de har litt V fremme der de trenger det(der båten treffer bølgene) så det er faktisk ikke så hakka gale heller. Skal du bruke båten til mye wakeboard/vannski/etc er disse båtene helt overlegne når det gjelder trekk-kraft og driftsikkerhet. En daycruiser uten kalesje bruker du kun i fint vær, da hadde jeg ikke vert i tvil hvilken båt jeg ville kjøpt, jo en eke ski/wake båt som mastercraft, nautique, malibu etc.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...