Jump to content

Slik fikk jeg båten min til å gå 10 knop fortere..

J-R

Recommended Posts

Utgangspunktet var en 1994 Terhi 415 Nova med en 40 hk Mariner(2syl,2takt, maks rpm 5500). Båten veier ca 200kg

Motoren hadde en Solas 11,1x14 alu. propell. Med denne oppnådde jeg 25,5 knop(gps) og turtall 5100.

Syntes egentlig det var ganske dårlig på en såpass lett båt og 40hk.

Tok båten på land og så at antikavitasjonsplata lå 2 cm under kjølen. Hevet derfor motoren 4 cm slik at den ble stående 2 cm over kjølen.

Monterte også et sett Smart Tabs trimplan.

Propellen ble deretter byttet med en Ballistic 10,1/8x13 stålpropell. En testtur viste et altfor høyt turtall(6100), men farten var blitt vesentlig bedre - 31,5 knop(gps). Ble litt overrasket over at turtallet økte så mye ifht alu.propen med 14 pitch..

Fikk deretter tak i samme Ballistic propell med 15" pitch. Turtallet sank nå til 5550 og farten var økt til 35 knop. Siden båten under testen var helt tom og kun 1 person er vel det ganske ok..?

Ang. Smart tabs var det en merkelig opplevelse: Båten går nesten helt rett uansett fart eller pådrag. Fra stillestående og full gass går den bare rett i plan, mens den før steilet kraftig. I tillegg kan jeg fint kjøre i plan i under 10 knop. Jeg kan nå tilte motoren helt ut uten at baugen slår. De overasket meg virkelig positivt!

Eneste å utsette er at de lager veldig "rare" hekkbølger. Får liksom en hekkbølge fra hver side som kolliderer med båtens egen på midten og lager en skikkelig fontene.

Redigert av J-R (see edit history)

Ja enig i det. Var veldig skuffet over prestasjonene i utgangspunktet.

Men hva var det som var så feil til å begynne med. Båten er laget for lang stamme noe motoren også er. Solas propellen har riktignok litt større diameter enn Ballisticen men gjør det den virkelig så mye mer tungdreven? Mulig dette kombinert med at motoren stod litt dypt ikke har vært heldig.

Er egentlig fornøyd med hvordan den presterer nå, men hvis du har noen tips for å få den opp ytterligere 10 knop tar jeg gjerne imot det he he :smiley:

Solas propellen har riktignok litt større diameter enn Ballisticen men gjør det den virkelig så mye mer tungdreven? Mulig dette kombinert med at motoren stod litt dypt ikke har vært heldig.

Ja du vet det går fint an å variere stigningen på en propell +/- en tomme eller to.. men øker du diameteren med en tomme eller to så sliter du. Da er arealet med vann som propellen virker i plutselig radikalt mye større, og derved er plutselig motoren for liten :confused::smiley::wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...