A.H. Startet 6.September.2008 Link til dette innlegget Startet 6.September.2008 Yamaha V4 2t 115 - optimalt turtall? Noen som vet hva som er optimalt turtall? Står jo bare 4500-5500 i boka Med en 13 1/2 -23 Yamaha stålprop er max rpm 4400 ved 37 GPS-knop. En person ombord, Askeladden 515 Invader...700kg uten motor og last.. Burde kanskje hatt lavere pitch..? Tusen takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 (redigert) Hei, tror du kunne gått ned til en 19 P propeller. Man regner ca: 150-200 r.p.m. pr. tomme stigning avhengig av båt og motor. Redigert 6.September.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Det anbefales å holde seg opp opp mot øvre del av anbef. område med moderat last i båten, dvs 5500. Du bør nok ned 2-4" i stigning ja.. Vet du hva slags Yamaha propell det er, er den svart eller blank? Har den kraftig tilbakestrøkne blader? (sk. pro series) Og vet du hvor høyt kavitasjonsplata ligger i forhold til bunnen m/ motoren trimmet slik at plata ligger parallellt med bunnen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
beauty of aqua Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 er vel ikke helt riktig det donald sier.. med en person ombord og helt ren bunn skal du oppnå 5500 omr. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ivar Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 aqua, høres da ut til at vi er enige..? (bare at jeg uttrykte meg mer krøkkete...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
A.H. Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Takk for svar alle sammen!! Jeg var nøye med nevnte høyde mellom kavitasjonsplate og kjøl da jeg monterte. Den skal være optimal. Fikk hjelp av påhengsmekaniker. Jeg er usikker på hva slags Yamaha stålropell det er, men Ø og pitch er sikkert. Skal vaske den idag og se hva det står. Båten er uten groe under/på stamme og det er ikke vann i skrog osv. Garantert. Jeg skal prøve noen andre propeller idag. Den der 23`pitchen er nok alt for stor.:-( Noen som vet om den passer Yamaha v6 også? Evt hva jeg kan skrive at den passer på i en evt annonse? Takk for hjelp og tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
A.H. Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Sorry, glemte svare ang propell. Den er blank Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Den passer ikke v6 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ivar Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Jeg var nøye med nevnte høyde mellom kavitasjonsplate og kjøl da jeg monterte. Den skal være optimal. Fikk hjelp av påhengsmekaniker. Den optimale høyden avhenger av propell, skrogutforming m.m. og man må nok prøve seg fram litt for å finne den. Blir spennende å høre resultatet fra testene av andre propeller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
A.H. Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Samme toppfart med Yamaha stål 13*19, såklart lettere i plan. Oppi 5700 rpm på max/37 knop 2 personer. Skal prøve 21` til helgen..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Til all-round bruk vil 19" være bra høres det ut til, da har du litt å gå på mtp last.. Med 21" så tipper jeg turtallet kommer ned mot 5100, med omtrent samme fart. Du kan evt prøve å heve motoren et hull for å få litt mer turtall med 21" 'en, de blanke Yamaha-propellene har godt grep i vannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bjartman Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 hei alle har en slik motor med stålpropell, veit ikkje merket på denne. Har en wester 18 med brakettfeste. Eg får denne mottoren opp i 6100 omdreininger, har da 44 knop på måleren ( ikkje GPS ). kan motoren ta skade av dette turtallet? Bjarte Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Ja du bør nok fortest mulig skaffe deg en propell med et par tommer mere stigning Den motoren har vel MAKS turtall på 5500... også viktig at den oppnår det så ikke overdriv. Når det er sagt så har den vel maks på 6000 i 140/130 versjon så lagrene tåler det kanskje? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Kasper22 Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Jo, tåler det sikkert, men ville vel siktet på 5500. De har vel en turtallsperre som starter rett over 6000 og, så bør ivertfall ikke ligge der å gnage.. Sitér dette innlegget Link to post
bjartman Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 hei igjen og takk for svar. eg har i dag ein ballistic propell, 3-blada 17" burde eg prøvd med 19", ev kva type?? Bjarte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.