Jump to content

Kjøp av Scand Dynamic 7600 m/Kad32

Jobmaster

Recommended Posts

Hei. Har vært å sett på en 2002 mod Scand 7600 gått cs 500 timer. Er det noen her inne på dette forume som har noen veldige gode tips/råd/spørsmål jeg kan stille selgeren? Dette er min første båt og har ikke veldig mye peiling.Selgeren virker også ganske lite informert om båten sin og det syntes jeg virker snodig. På forhånd takk :confused:

Et tips: Ta med en som har litt mer peiling. Hvis dette er ditt første båtkjøp bør du ta med en som kan litt om båter og kan stille spørsmål ut i fra hva han ser/hvordan han opplever båten.

Hvis du kan oppgi hvor du er i landet, så er det kanskje noen her på baatplassen som kan være med deg, de fleste her elsker jo å kikke på båter.

Ellers bør du kikke nøye i motorrommet: Er det Oljesøl? Ser det generelt rent og pent ut? Fin gange på alle turtall?

Dokumentasjon: Salgspapirer i orden? Ce godkjent? Servicer?

Innredning: Lukter det? Puter og madrasser, hel og pen? Rent?

Kalesje: Hel? Tett? Ny? Gammel?

Skrog: Skader, riper, falmet (Blått skrog, er det ikke? Lett å se riper i blåfargen) Du bør få se skroget under vannlinjen også.

Mye mer også. Men hvordan var ditt førsteinntrykk etter at du kikket på den da?

Det finnes en rekke sjekklister utarbeidet av forskjellige fagfolk. B.la. Båtmagasinet har trykket noen og det pleier også å stå i enkelte utgaver av Båtbørsen. Noen andre her inne har sikkert en link til en slik også.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

1. Utvendig Beslag, fenderlist, finish, offeranoder (tilstand), rekker, manntau (fester), skader og sprekker.

2. Dekk Fortøyningsbeslag, luker, hengsler, lekkasjer, låsemekanismer, vindskjerm (lekkasjer) og ramme.

3. Innvendig Fuktighet, gjennomføringer, lekkasjer, stoppkraner, kjølsvin (vann), krakelering (skade), lekkasjer, lensepumpe (automatisk el. manuell?), dørlåser, madrasser, mugg og jordslag, treverk (overflater), pantry, puter, skruer og bolter (rust), slangeklemmer, slanger, tepper, toalett (prøves), topcoat (tilstand) og ventilasjon.

4. Elektrisitet Batterilader, belysning, forbruksbatteriets ladespenning (14,0–14,6 volt), hovedbrytere, instrumenter, kabler (tverrsnitt og sko), ledningsnettet, nødstartbryter/relé, sikringstavle, startbatteri (kapasitet) og startbatteriets ladespenning (14,4 volt).

5. Kalesjen Bøylebeslag, bøyler, duk, festeknapper, glidelåser, impregnering, passform, strikker, søm og vinduer.

6. Motorrommet Drivstoff (lekkasjer), fester og bevegelser, girfunksjon, gummioppheng, kjølevæske, lading, motorfabrikat (identifiser), motortemperatur, motortype (totakt el. firetakt, diesel el. bensin?), olje (drev, gir, nivå, lekkasje, trykk og tilstand), propellakser (lekkasje), rustdannelser, røykdannelser, serienummer (identifiser), slanger og klemmer, startmotor (funksjon), ulyder, vannlekkasjer, vannutskiller, ventilasjon, motor og vibrasjon.

7. Styreopplegg Rattfeste, plassering fjernkontroll, generell funksjon, presisjonstyring, trimplan og motortilt.

8. Seil Bom, dekkutstyr, løpende rigg, mast, seil, skjøter, stag og vant, strekkfisker og vinsjer.

9. Diverse Båtshaker, dregger, drivstoff, fendere, inspeksjonsluker, nipler og stoppekraner, septiktank (lukter det?), slanger og klemmer, tanker, tauverk, tømmepumpe, utlufting utenbords og vanntank.

Når jeg skulle ha båt satte jeg min elsk på scand 7600, men det var helt til jeg faktisk kikket på en. Synes den var for liten rett og slett, skjønnte at overnatting for 2 personer ville bli noe man helst unngikk.

Endte opp med Windy 7800 og er kjempeglad for det den dag i dag. Vi overnatter to personer i den uten problemer og vil påstå vi har luksus i forhold til scand 7600. DETTE ser ut til å være et pent eksemplar med samme maskin som du nevner i denne båten du har kikket på. Den går riktig nok ikke så fort som dynamicen med maskinen men du får i hvert fall gode sjøegenskaper og mer plass.

har selv scand 7600 , er ypperlig i sjøen, og har etter min mening faktisk bedre design enn overnevnte båt .. (er selvfølgelig en smaksak) jeg er 192 høy og har ingen problemer med overnatting sammen med dama i båten ..

nå blir det jo ikke mer enn helge overnattinger , skal jeg være lenger enn 2 overnattinger i båt så må den nok opp i 30 fot , med egen dusj og sovekabin :) :)

lykke til med valget

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde noenlunde prisklassen til windyen

Redigert av KaRsK (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...