Sjakkmatt Startet 7.September.2008 Link til dette innlegget Startet 7.September.2008 Da det ses helt umulig å få seg en økonomisk brukbar båtplass i Stavanger, tok 3 fots syken min helt av Uten noen tegninger begynte jeg på mitt lille selvbyggerprosjekt på stuegulvet! Drømmen var en båt som hadde god bredde, ståhøyde (1,80) under dekk, fra baug til akter. så en kunne spasere på begge sider av maskin-rommet. Jeg ønsket også at en kunne gå direkte fra bakre dekk (ingen trapp) inn i cabinen (hytta). Resultatet ble større en tenkt, typisk! Jeg endte opp med en båt på lengde 150 cm (u/badeplatform og baugspyd 135 cm), og 44 cm bredde. I skala 1:12, skulle dette bli ca. 18 mtr. (60 fot) !!! Mye større båt en jeg pr. i dag har lov å føre - Men måtte selvfølgelig sette inn en 12v elektro motor, med 2 stk. 12v 7,2A batterier, og div. fjernstyring. På tross av 2 tunge batterier + motoren, måtte jeg fylle opp med noe ballast (blylodd) Farten var det heller ikke noe å si på, selv om den laget heller større hekkbølger, hehehe.. Men nå er jeg i allefall skipper på egen skute, og båtplass i stua! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 En flott trawler du har laget. Skulle gjerne ført et slikt skip. Men jeg er redd det blir for stort oss. 36 fot er mer passe. Gratulerer med vel utført jobb! mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SveinHa Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Det der var jo rett og slett nyyyyydelig Når begynner byggingen i fullskala? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Brutus Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Fyyy fa...! Den var skikkelig fin. Kjempeflotte detaljer. Hvor lang tid tok det å snekre sammen. Er alt laget selv? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Ja nå er det bare og gange alt med 12 (inkludert prisen). Sitér dette innlegget Link to post
Sjakkmatt Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Takk for all ros! Var litt usikker om dette var "off Tropic" men det er jo båt da, med stor B! Egentlig ville jeg bare vise at ikke alle selvbyggerprosjekter trenger å bli helt mislykket. Kanskje det er en eller annen med alt for mye penger her på forumet, som har lyst og fullføre prosjektet i 1:1 skala. Jeg skal med glede stille opp som konsulent Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Jeg er imponert! Denne båten var virkelig flott. Selv om jeg liker best båter med mast må jeg si denne var fin.. Har du kopiert en virkelig båt eller er det fri fantasi, i så fall er du dyktig! Er det bare tre sparkel lakk og maling, eller har du brukt glassfiber også? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hans-Petter Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 vannvittig fin båt,her ligger det mangen timer bak Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Flotte bilder av et prosjekt som sikkert har gitt mye glede. Eneste kritiske kommentarer fra min side er to ting: 1. Jeg skulle ønske at du hadde lagt ut bilder av prosjektet mens du jobbet med det. Da kunne vi ha lært enda mer, og - i all beskjedenhet - kanskje gitt deg noen gode råd under veis. 2. Stabilitetsberegningene. Du har relativt mye skrog/utstyr over vannlinjen som kan gi et høyt metasenter - men dette fant du vel sikkert ut under prøveturen? Lykke til med realitetsbehandlingen av prosjektet. Jeg er nok redd for at du må utvide budsjettet med mer enn en fator på 12 når det gjelder alle kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Vakkert Men uten å være surmaget på noen måte, så er jeg enig i at selve byggeprossesen hadde og vært intersang å få se. Hvis mulig hadde det og vært kjekt å se den på vannet? Her er en tysk ungdom som bygget modell av Draupner bare ut fra bilder han fikk. Draupner Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Link Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 veldig bra arbeid, den var skikkelig strøken den der. Godt jobba!! Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
index Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Gratulerer med flott båt! Og så fint navn den har fått da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ben Sin Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 (redigert) Flott arbeid!! Herlig detaljarbeid. Modellbåtbygging var min store lidenskap i ungdommen. Noen egenkonstruerte og noen byggesett. De aller fleste fjernstyrte. Når jeg tenker meg om står det vel noen prosjekter i kjelleren som ikke er fullført enda...... Når Hvis jeg blir gammel og får god tid (?) er planen å bygge kongeskipet. Bilder på vannet må vi få!! Redigert 7.September.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjakkmatt Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 (redigert) Har nå lett gjennom hele en drøss med CDèr uten å finne noen av de bildene jeg tok i byggeprosessen (Tror der er små grønne menn som fjerner ting om natten) Skal prøve å svare på litt av spørsmålene deres, selv om jeg har fortrengt mye! Båten er stort sett bygget opp av kryssfinèr, fra 0,2 mm, til max 5,0 mm på spant. Pluss mange meter med tynne lister som ble kjøpt inn fra hobbyforetninger. Bordene ble "remset" opp i 20,0 mm remser fra 3,0 mm tykke kryssfinèr plater, på en stasjonær sirkelsag. Slik at de lett kunne bøyes og limes på spantene uten dampbad el. (lett ble det ikke!) Av lim ble det brukt 2.comp. Araldit på nesten alt. Skroget ble sparklet, og så pårullet 4 strøk epoksy utvendig og innvendig + dekk. Så malt med hvit "trebåt lakk". Skipet skal tåle saltvann, var min tanke. Det jeg husker som den største utfordringen (tolmodighetsprøve), var bøying av forkant av flybridge + vinklingen av vinduer i styrehuset. For ikke å glemme jobben med å legge dekksplank, med tynn tråd mellom hver list! Det ble også en stor utfordring å få fatt i deler til en så stor skala, slik som lang nok aksling, propel osv. Så jeg måtte bestille fra hele verden! Det jeg ikke fikk fatt i måtte jeg fint nok prøve å lage selv. Men mest av alt husker jeg hyggen i bygge prosessen! Noe å anbefale når de mørke vintermånedene kommer Nå når jeg er ferdig, vil jeg nok ha gjort en del ting anderledes. Akkurat som en riktig selvbygger tenker Som f.eks bygget i mindre skala, da den ruver godt i min lille stue! (se bilde) Men jeg tenkte at jo større jo enklere, da mine fingre ligner mer på gulerøtter en på piperensere! På sjøen (Badedammen i Stavanger) var båten svært stiv (stødig). Noe som sikkert kommer av den gode bredden på båten. 45 cm på det bredeste, noe som skulle tilsvare ca.5,40 mtr. i 1:1 skala! Marlboro pakken er plassert der for å få et lite inntrykk av størrelsen. Navnet "Index" kom av at det var de bokstavene jeg hadde tilgjengelig der og da. Kanskje Index her inne på BP kan si hvordan han fant opp nicket sitt? Er han børsmegler el. kanskje? Redigert 8.September.2008 av Sjakkmatt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Jøye meg, dette er knapt til å tro. Som Svein sier, fullskala neste. Kan umulig være særlig mere jobb. Poseidon ordner D5L. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.