Jump to content

Er Quick varmtvannsberedere noe å satse på?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Min 20liters Isotemp Magic varmtvannsbereder fra 1993 har takket for seg. Vannlekkasje ved 230v elementet, pluss at krystallene fra magic-elementet har lekket ut over elektriske tilkoblinger og inni selve isolasjonen. Varmeelementet på 750W er OK, så dersom noen trenger et slikt er det bare å si ifra.

Hadde tenkt å sette inn en 40liters Isotemp bereder, men diameteren er dessvere for stor for en fornuftig plassering. Derimot leverer Seatronic Quick-beredere som er de få centimetrene mindre i diameter som gjør at jeg får mulighet til en slik 40liters bereder.

Så, - er det noen som har erfaring med Quick sine beredere eller har en test å vise til hvor disse inngår?

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har Quick 40 l ombord. Om den er like bra som Isotemp Magic når det gjelder varmebestandighet tviler jeg på. Fordel med Quick er etter mitt skjønn to ting. Den har firkantet utforming som gir god stabilitet om den monteres rett på dørken - med mellomlagsplater. For det andre: den leveres med forskjellige varmeelementer. Jeg mener at jeg har et 1400 W element - dette gjør at når man ligger for landstrøm så klarer du nærmest ikke å tømme varmtvannsberederen når dere dusjer. Seatronic i Moss har godt utvalg og har alle reservedeler.

Hei.

Det magic elementet som jeg har hatt i min Isotemp, tviler jeg på har hatt den oppskrytte virkningen. Tanken min var på 20liter og skulle tilsvare en vanlig 40liters tank. Ikke tale om!

Firkantet tank passer ikke i min lille Saga 27. Men en sylindrisk beholder med diameter på 36cm og lengde 62cm skal jeg klare å presse ned i motorummet. 1400w element? Håper ikke det stemmer, det blir i drøyeste laget sammen med lader og en liten vifteovn når høstkulden setter inn. Med 10A sikring på land har en jo maksimalt 2300W til rådighet. Og i Seatronic sin katalog står det granngivelig at berederen har et 500W element som burde være tilstrekkelig. Vi vasker ikke opp men enn to ganger i døgnet og har ikke dusj som vi trenger varmtvann til. Så til oppvask og litt varmt vann i vasken for litt personlig kropsvask om kveden, burde vel 500W være nok.

Men altså, holder berederen på varmen uten landstrøm eller motorgange like lenge som Isotemp sine beredere (som ikke lenger leveres med Magic element)?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for den opplysningen. Da sjekker jeg det opp med Seatronic dersom et blir en Quick bereder. Den gamle berederen hadde 750W, og da kunne jeg ha den på sammen med lader, PC, TV og en vifteovn på 1350W og 10A sikring i land (som også er sikringstørrlsen etter skilletrafoen ombord).

Lars H.

Takk for den opplysningen. Da sjekker jeg det opp med Seatronic dersom et blir en Quick bereder. Den gamle berederen hadde 750W, og da kunne jeg ha den på sammen med lader, PC, TV og en vifteovn på 1350W og 10A sikring i land (som også er sikringstørrlsen etter skilletrafoen ombord).

Lars H.

Jeg har Quick beholder. Ca 5 sesonger gammel. Mener å huske at den er 60 liter. De finnes med to typer ellementer i følge bruksanvisningen. Jeg er rimlig sikker på at det minste er på 500 eller 600 Watt. (Jeg har det minste i følge amp. meter i båten)

Å måle "termos" egenskapene er litt vanskelig, da jeg ikke har noe å sammenligne med. Samtidig er forbruket varierende.

Jeg kjørte ca. Kl 17 i går. Tok meg en dusj i går direkte etter kjøreturen. Fruen dusjet i dag tidlig. Etter dette var vannet så varmt at jeg brandt hendene når jeg skulle vaske opp ca. kl. 13:00 i dag. ( selvfølgelig uten landstrøm)

Kan vel ikke klage på det?

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Da har du en god vv-bereder prin435!

Det var en test i Båtmagasinet for tja...3-5 år siden, hvor Quick kom på en god 2. plass. Skjønt, noen mente at vinneren ikke var den verdige vinneren, men at Quick derimot var det. Husker ikke hlt detaljene rundt dette.

Jeg har en helt frisk hukommelse på dette med at cen neste beholderen min skal v'æe en Quick, nettopp pga at den holdt lengst på varmen.

Min filosofi er at du skal sette inn så stor tank du har plass til for å si det sånn. Dette fordi en større tank gir mindre varmetap enn en mindre, da utskiftingen av vannet (fra varmt til kaldt) ikke påvirkes så mye i en større tank.

Jeg har en 40 ltr Isoterm (jeg blande Isotemp og Isoterm...) i dag, og den er ikke jeg fornøyd med. Den holder ikke et døgn på varmen uten bruk av varmtvann.

Men igjen, det er viktig å være klar over at bruker du varmtvann, så blir det gjenværende vannet kaldere.

Min neste tank skal vætre på 60 eller 80 ltr.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Hei.

Da er det ikke umulig at det blir en tur til Seatronic imorgen. Vi skal til Son for å støvsuge og vaske båt etter nesten 5 uker på ferie. Så da kan fruen få vaske i fred mens jeg tar en svipptur til Moss.

Skulle gjerne hatt en 60 liters tank, men diameteren blir for stor selv om jeg kunne klare lengden. 40 literen har en diameter på 36cm som gir meg en margin på 2cm!

Et lite regnestykke for en 60 liters, en 40 og en 20 liters tank med 80gr. varmt vann som en tapper ut 10 liter på (altså fyller på 10 liter kalt vann med la oss si 10gr.), gir da følgende nye temperaturer: 68gr, 62,5gr. og 45gr. Så stor tank er selvfølgelig viktig dersom en har plass og vekten ikke forstyrrer stabiliteten på båten. En full 60 liters tank veier fort 80 - 90kg.

Lars H.

Takk for tilbudet, men i og med at det ser ut til at jeg får plass til en 40 liters tank, får jeg takke nei.

Nå ble det ikke noe av tur hverken til båten eller Seatronic idag, men imorgen. Så da tar jeg de siste målene, og tar en svipptur til Seatronic i Moss og handler.

Lars H.

http://www.laugunafabrikker.no/

Har sett noen vv tanker som de har laget på bestilning fra båteiere i størrelser fra 20 liter og oppover for kostnad av ca kr 3000 med kobberspiral for også å kunne varemes opp fra kjølevannet fra motoren.

20 literen er toppen og bunnen fra ordinære rusfri vv beredere sveiset sammen og ønsket størrelse blir etter hvor mye en legger till i mellom disse.

Har bilder på min mobiltelefon men å få noen derfra til pc`n blir for lang og komplisert for meg.

Standard elementer 1500-2000kw

Tror neppe slike "sveisekunstnere" klarer å få til en bereder som kan fungere i 15 år som min Isotemp har gjort. Og for bruk i gjestehavner med beskjedne sikringer, foretrekker jeg nok varmeelement i størrelse 500 - 750W fremfor 1500 - 2000W. Og du sier ingenting om isolasjon og varmetap. Men takk for tipset. :yesnod: Prisen på en slik bereder jeg skal kjøpe ligger på 3200 - 3400 kroner. Så det blir omtrent som en "hjemmelaget".

Lars H.

Att Laguna driver litt gammeldags er vell ikke noen overdrivelse men berederfabrikken har nok ikke kunnet overlevd i konkuransen med OSO , Høyax etc fra sin oppstart 1933 om deres tanker har vart i bare 15 år og sveisekunsten er nok forlengst mest mulig ovrlatt til sveisemaskiner som ikke har dårlige dager etc.

De tankene jeg har sett har hvert umantlet (ikke issolert) og tror nok egen mantlig er å foretrekke ombord i en båt og ellementene er vell fra 500 til 1500 etter hvordan de kobles.

Jeg har ikke noen kunnskaper til å vurdere noen opp mot hverandre ,men ved spesialtillpassninger av tanker er de sikkert ett brukbart alternativ etter som noen spesialbestiller slike fra dem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...