Jump to content

Batterier under vinterlagring; hva må gjøres?

Harmony

Recommended Posts

Har du gel batterier klarer de fint 6 mnd uten hverken forbruk eller lading. Vanlige batterier bør lades litt rundt juletider. Det er viktig at batteriene er toppet og forblir fulle gjennom hele vinteren. Batterier har best av å stå i båten, det er tull å slite hjem tunge batteribanker ettersom de lagres best kaldt. Koble dem gjerne ifra, samt sjekk at det er nok vann på dem som en årlig sjekk. ellers finner du sikkert mye om temaet ved å søke litt her inne på båtplassen, det er mange flinke folk som til og med er proffe som er aktive brukere her, og de har lagt igjen mange gode tips og råd.

Tips til batterilading: En vinter hadde jeg ikke tilgang til strøm. Da valgte jeg å la en liten inverter fra bilens sigarett tenner uttak drive en liten lader hver gang jeg var i båten. Slik fikk jeg etterfylt litt, samt strøm til lys og slikt når jeg så til båten.

Et lite solpanel med god kontroller fikser dette problemet. Panelet kan være så lite du ønsker, du skal jo bare lade opp selvutladningen. Kontroller er viktig ellers koker du batteriet tørt. Det skal ikke ha for mye strøm heller da forsvinner vannet via elektrolyse, kontrolleren passer på dette. Uansett sjekk vannet (syrenivået) noen ganger gjennom vinteren.

Ole

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...