Harmony Startet 7.September.2008 Link til dette innlegget Startet 7.September.2008 Hva anbefaler dere skal gjøres med batteriene under vinterlagring? Båten skal lagres utendørs. Dette har sikkert blitt diskutert tidligere, men jeg finner dessverre ikke linken under `Emneoversikt`. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Ingen ekspert, men dette er hva jeg gjør: Etterfyller med vann, hvis nødvendig Lader de opp maks Kobler fra batteriet og lar det/de stå i båten Ha en god vinter og sees til våren! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seiljåtten Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Har du gel batterier klarer de fint 6 mnd uten hverken forbruk eller lading. Vanlige batterier bør lades litt rundt juletider. Det er viktig at batteriene er toppet og forblir fulle gjennom hele vinteren. Batterier har best av å stå i båten, det er tull å slite hjem tunge batteribanker ettersom de lagres best kaldt. Koble dem gjerne ifra, samt sjekk at det er nok vann på dem som en årlig sjekk. ellers finner du sikkert mye om temaet ved å søke litt her inne på båtplassen, det er mange flinke folk som til og med er proffe som er aktive brukere her, og de har lagt igjen mange gode tips og råd. Tips til batterilading: En vinter hadde jeg ikke tilgang til strøm. Da valgte jeg å la en liten inverter fra bilens sigarett tenner uttak drive en liten lader hver gang jeg var i båten. Slik fikk jeg etterfylt litt, samt strøm til lys og slikt når jeg så til båten. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Velkommen til Båtplassen Harmony Det er en søk knapp som kan brukes på slike ting , dette med vedlikehold av battteri om vinteren er det mange meninger om men selv så bruker jeg en vedlikeholdslader (13,5Volt) som står på 24/7 hele vinteren . Har du lader i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Har også blitt fortalt at batteriene lagres best i båten om vinteren, dvs. kaldt. Ved anledning kan de også toppes en gang før våren kommer. Når batteriene sitter i motorrommet med elektrisk luke er jo det også en fordel å ha de plassert der de hører hjemme.... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Batterier har det best i båten forutsatt at du husker på å etterfylle vann og like etter dette gi dem en skikkelig topp-lading. Koble fra poler eller sørg for å gi dem etterlading en tre-fire ganger gjennom vinteren. Er batteriene gode tåler de å stå over uten etterladning, men jeg ville ikke tatt sjansen på det. Sitér dette innlegget Link to post
Harmony Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Takker for gode svar fra alle sammen. Da er fasiten printet ut ! Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Et lite solpanel med god kontroller fikser dette problemet. Panelet kan være så lite du ønsker, du skal jo bare lade opp selvutladningen. Kontroller er viktig ellers koker du batteriet tørt. Det skal ikke ha for mye strøm heller da forsvinner vannet via elektrolyse, kontrolleren passer på dette. Uansett sjekk vannet (syrenivået) noen ganger gjennom vinteren. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
mhemil Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Koble fra poler eller sørg for å gi dem etterlading en tre-fire ganger gjennom vinteren. Hvordan åpner/lukker du motorromsluka etter at du har koplet fra polene? Holder det ikke å ta hovedstrømbryterne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.