Bergen dørk Startet 7.September.2008 Link til dette innlegget Startet 7.September.2008 Hei drister meg til å spille inn en tråd på erfaringene med disse 2 båtmodellene fra Skibsplast. Snuser på de for egen del, men er ikke sikker på hvilke av disse modellene en bør gå for...er opptatt av følgende: - drivstofføkonomi (er sunnmøring) - motorvedlikehold (og forsåvidt drev vs påhengsmotor) - manøvreringsegenskaper - praktiske løsninger med båtene (like for disse 2, eller?) Det er spredd en del erfaringer utover i forumet på dette, så tips tas også imot på det. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 (redigert) Her er mange 655-eiere, så du får sikkert flere svar. Du har kanskje lest det jeg nylig skreiv i tråden om outboard vs. inboard? Skibsplast 655 / 660 er en av de mest praktiske båten i denne klassen, med en forkabin som kan brukes til mer enn bare stuerom, du kan sitte oppreist inne i kabinen, og der er overnatting for to voksne, ev. tre som er gode venner . Mye god stuveplass ute også. Tilsvarende båter av andre merker har en forkabin som du omtrent må åle deg inn i, lite brukbar til annet enn å slenge inn redningsvestene. Er der et toalett så må du sitte tvekroket på det, eller med hodet i taket, ikke slik i Skibsplast! Og liker du 655 / 660 sin løsning 50 - 50 mellom ute og inne, så er dette det rette valget. Prioriterer du derimot kjempestor uteplass og ikke bryr deg om forkabinen, er det mange andre alternative båter. Jeg har tidligere eid en Skibsplast 655 med Suzuki DF 115 påhenger, nå har jeg kjøpt en 660 med Mercruiser 120 Hk diesel inboard. Var egentlig igjen på jakt etter en 655, helst med Suzuki DF 140, men fant ingen i en stand som fristet til kjøp, eller med det utstyr / utseende jeg ville ha. De siste to års modeller med Optimaxmotor ville jeg ikke ha, og fant ikke mange med Mercury 4-takter. Videre ville jeg IKKE ha blått skrog (utsatt for riper), jeg ville ha modell f.o.m 2001, da de fikk hel "frontrute" / vindskjerm, pluss gripehåndtak på sidevinduene, noe å holde i hvis du går på utsiden av båten med kalesjen oppe. På tidligere modeller var slik balansegang en risikosport ... Og så hadde jeg lyst på targabøyle Forskjell: 655 med påhenger: * Et stuverom mer, i dørken, der er dieseltanken plassert på 660 * Lavere totalvekt på båt med motor, trailbar for "vanlige" biler * Stillere på tomgang med 4-takter (på full guffe ingen forskjell) * Ikke "hull" i båten for drev, motor i en enhet * Noe rimeligere vedlikeholdsutgifter 660 med inboard: * Større, sammenhengende badeplatform * Noe høyere vedlikeholdsutgifter, men lavere drivstoff-forbruk * Motor ikke utsatt for tyveri som påhenger * Høyere annenhåndsverdi når du selger, påhengere faller fortere i verdi * Mer følelse av båt, finere linjer, ingen mixmaster som henger utenpå der bak ... Siste punktet er selvsagt smak og behag. Min 660 har jeg hatt bare 14 dager, så jeg kan ikke trekke noen vidtrekkende konklusjoner foreløpig, men jeg angrer ikke på valget. Dieselmotoren har et veldig bra skyv på denne båten, toppfarten ca 30 - 32 knop, marsjer fint på omkring 25 knop, da bruker båten ifølge forrige eier ca 0,5 liter pr nautisk mil, det skulle vel tilsi mellom 10 og 15 liter i timen? Sånn sett, hvis du har tenkt å bruke båten til en del lengre turer, bør diesel inboard være mest aktuelt. Bruker du derimot båten kun ekstremt korte turer, 5 minutt ut til kosebukta di noen få ganger i løpet av sommeren, har drivstofføkonomien lite å si, og du bør vel gå for 655 med utenbords. Du spør om vedlikeholdsutgifter, og der sier folk at inboard med drev er dyrere. Jeg har ingen erfaring foreløpig. Du kan jo gjøre mye selv, som skifte av olje og dieselfilter, oljefilter, osv. På drevet kan du skifte anoder selv. År om annet må belger på drev skiftes, det er vel en operasjon man helst overlater til verksted, det koster vel litt. Men jeg antar at utgiftene her avhenger mye av din egen bruk og godt stell, akkurat det samme som ved påhenger. Har snakket med folk med tilsvarende båt og motor, mange mekker selv, mens noen leverer båten til verksted en gang i året, akkurat som bilen, og får da gjerne en verkstedregning på 3 - 4000 kroner for en full service. Hvert 5.år skal registerreimen skiftes, det blir den samme summen i tillegg. Manøvrering med disse båten er helt lik, drevet manøvrerer du likedan som en påhenger. På inboard har du servo på styringen, så rattingen er kanskje litt lettere. Selv synes jeg 660 går litt bedre i sjøen enn 655, selv om de skal ha noenlunde samme skrog, mulig 660 har litt mer bæring akter pga. tyngre motor. Siden totalvekta på 660 er større (ca 1300 kg), og dieseltanken er plassert under dørken midt i båten (mens 655 har både motor og tank helt akter), synes jeg båten virker mer stabil. Uansett valg, 655 eller 660, så er dette et kjempebra konsept, jeg har prøvd forskjellig, men har nå altså kjøpt tilbake samme båt som jeg har hatt før, det skulle vel si det meste ... (redigert og lagt til litt om manøvrering og vedlikeholdsutgifter ...) Redigert 7.September.2008 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Hei Skvulpen! Synes dette var meget nyttige og relevante synspunkter. Takker! Og det blir interessant å se om det melder seg flere på. Holder en knapp på 660 jeg også, men så på et par 655 i en båthavn i dag og synes de også så meget bra ut. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Ja, du gjør ikke noe galt samme hvilken du velger. Og husk, det er kjøpers marked, så prut! Lykke til med valget om det skulle bli alvor. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Kjenner du forresten til Skibsplast 700 D? Ikke så mange av denne jeg har vært borti, men den har fast aksling, tror jeg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
elfranse Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Heia Kjøpte en 655 på forsommeren og kan ikke si annet enn at jeg er godt fornøyd med den, vi har vært velsigna med mye godt vær her nordpå så båten er testet for å si det sånn . Kjøpte båt uten motor og kjøpt derfor en helt ny suzuki 115, det angrer jeg litt på i dag. Skulle ha kjøpt 140 hester`n i stedet for å litt mere knop. Anbefaler deg et besøk på siden til et medlem her i foraet, var en del innom den siden før jeg bestemte meg.: http://www.seljeseths.net/baat.html Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Hei igjen, dere! Fant en test på 660 (riktignok litt gammel...) Din Side Båt Et spørsmål vedr 655/660: Toalettet er blitt vanskelig å bli klok på for meg som ikke har vært ombord i en slik båt ennå...er det eget rom eller plassert i enden av sofaen i kabinen, eller hur? Noen som har bilder fra "bunnen" av kabinen og ut mot cockpit slik at det er mulig å få et inntrykk? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
elfranse Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Sjekk ut denne så får du sett det meste av det som er på skibsplast 655/660. http://www.rundbild.at/skibsplast/ Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Kjempebra link, elfranse! Merkelig at ikke Skibsplast selv har noe lignende på sine sider! Til Bergen Dørk, som du vil se på linken, - ikke eget toalettrom i denne båten, toalettet er på styrbord side, rett innenfor døra, foran førerplass. Men i det minste er der et forheng man kan trekke omkring seg, hvis mot formodning andre skulle befinne seg i kabinen når man skal gjøre "forretninger" ... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Kjempebra link, elfranse! Merkelig at ikke Skibsplast selv har noe lignende på sine sider Tjaaa... de har jo i det minste linket til Günter Matejowic sider i lengre tid (under kundeomtale der også mine sider har ligget i noen år) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mortenkri Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Hadde tatt 655 p.g.a utenbordmotor. Mindre vedlikehold/feil. Høyere topphastighet, lavere pris. Bakdelen med standard 655 er dårligere sjøegenskaper. 660 har dypere v-bunn og har mykere gange i urolig sjø. Har selv kjøp ny 655XL i mai. Denne båten har samme skrog som 660. Bestilte båten i Sverige for å få med den motoren jeg ville ha, YAMAHA. Bestilte den med en yamaha F150. Mye krefter, bra driftssikkerhet og ikke minst god andrehåndsverdi når den en gang skal selges (blir nok lenge til). Som du ser av bildet har båten mer v-bunn en standard 655, navnet XL kommer av at den må ha ekstra lang stamme på motoren. Redigert 10.September.2008 av Mortenkri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Men hvordan vurderer du drivstofføkonomien? Det er jo gjerne et av argumentene for 660 og mot 665. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Mortenkri Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Tror ikke bensinforbruket er særlig høyere på utenbordsmotor. Dagens firetaktere går relativt billig. På sakte fart 4-5 knop bruker den 2-3 liter i timen. Når det gjelder høyere hastigheter så er den ikke noe dyrere å kjøre med enn f.eks 115 hk utenbordsmotor. Båten min gjør ca. 40 knop (+) så da kan jeg dra av mye ned til ca. 22 knop, da er ikke drivstoffutgiftene avskrekkende + at støynivået er lavt. Angrer ikke at jeg kjøpte med største motor. XL skroget tåler dessuten høyere fart bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 (redigert) Bakdelen med standard 655 er dårligere sjøegenskaper. 660 har dypere v-bunn og har mykere gange i urolig sjø. Ja.... er det egentlig så store forskjeller? ... på litt "urolig" sjø? Er det ikke først ved ganske "heftig" kjøring man merker klar forskjell? Jeg skal ikke uttale meg (og setter derfor spørsmålstegn) da jeg ikke har prøvd 660 (aldri prøvd 655XL) med mye bølger på sjøen. Men i følge Skibsplast selv så er det ingen forskjell i framdelen av skroget, kun akterenden. Fram til 2001 var det vel, hadde 665 og 660 helt identiske skrog. Fra da av har 660 fått et litt spissere skrog, men altså KUN akter i følge Skibsplast. At skroget ble senket noe i akterenden slik at båten fikk en litt tydeligere V-bunn akter, hadde blant annet sammenheng med behov for tilpasning av større inboard dieselmotor på 660. At Skibsplast så introduserte dette på 655 som XL er interessant. Men siden framdelen av skroget fremdeles er helt likt mellom 665 og 660 skulle man tro at det først og fremst var ved ganske heftig kjøring (airtime / hopp) at man merket forskjell og strengt tatt kanskje ikke fullt så tydelige forskjeller så lenge båten har kontakt med vannet og i ganske stor grad bryter bølgetoppene med fremre halvdel av skroget? Når det er stille og flatt vann tar jo framdelen av skroget i liten grad ned i vannet, men ved større bølger skjærer jo framskroget bølgene. Redigert 11.September.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mortenkri Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Ja.... er det egentlig så store forskjeller? ... på litt "urolig" sjø? Er det ikke først ved ganske "heftig" kjøring man merker klar forskjell? Jeg skal ikke uttale meg (og setter derfor spørsmålstegn) da jeg ikke har prøvd 660 (aldri prøvd 655XL) med mye bølger på sjøen. Men i følge Skibsplast selv så er det ingen forskjell i framdelen av skroget, kun akterenden. Fram til 2001 var det vel, hadde 665 og 660 helt identiske skrog. Fra da av har 660 fått et litt spissere skrog, men altså KUN akter i følge Skibsplast. At skroget ble senket noe i akterenden slik at båten fikk en litt tydeligere V-bunn akter, hadde blant annet sammenheng med behov for tilpasning av større inboard dieselmotor på 660. At Skibsplast så introduserte dette på 655 som XL er interessant. Men siden framdelen av skroget fremdeles er helt likt mellom 665 og 660 skulle man tro at det først og fremst var ved ganske heftig kjøring (airtime / hopp) at man merket forskjell og strengt tatt kanskje ikke fullt så tydelige forskjeller så lenge båten har kontakt med vannet og i ganske stor grad bryter bølgetoppene med fremre halvdel av skroget? Når det er stille og flatt vann tar jo framdelen av skroget i liten grad ned i vannet, men ved større bølger skjærer jo framskroget bølgene. Stemmer det at framskipet er likt. Så lenge enn tar sjøen med forskipet så er nok ikke forskjellen så veldig stor i moderat sjø, men det er ikke den mest økonomiske måten å kjøre på. Ved å tilte motoren ut vil den våte flaten bli mindre og båten vil gå lettere. Dessuten vil alltid båten få noen svev dersom den ligger i plan i urolig sjø, landingene blir mykere med XL/660 skroget. Har ikke selv kjørt standard 655 skrog, men i følge testene jeg har lest slår det enn del i motsjø. Så en 655 ligge ved siden av min 655XL hos forhandleren, så da at forskjellen i v-bunn akter var markant. En hos skibsplast (som har kjørt begge skrogtypene) uttalte til meg at enn må gi seg mye tidligere når sjøen begynner å dra seg opp med en standard 655. Har hatt mindre skibsplast tidliger og vet at landingene ikke alltid er like myke, så valget var ganske enkelt når jeg først skulle kjøpe ny båt (skibsplast er jo ikke akkuratt kjent for å ha de vasseste skrogene). Hadde først tenkt å kjøpe brukt, men stive bruktpriser gjorde at jeg valgte nytt. Av brukt har jeg kun sett en 655XL til salgs. Uansett skrogtype, 655 er en veldig anvendelig båt med mange gode løsninger. Var 1 uke på ferie i sommer med 2 voksne og 2 barn (5 og 8), fungerte utmerket, været var riktignok flott. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Uansett skrogtype, 655 er en veldig anvendelig båt med mange gode løsninger. Var 1 uke på ferie i sommer med 2 voksne og 2 barn (5 og 8), fungerte utmerket, været var riktignok flott. Ja det har du rett i - svært få om noen båter på 22 fot eller mindre som har så gode løsninger på kabin og innredning og dermed så god plass for en familiie på noen dagers overnattingstur som SP 655/660. Men når det begynner å bli en uke eller mer begynner jeg å lengte etter mer plass jeg for min del Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bergen dørk Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Ja, og det ble en Skibsplast 660, 2004 modell med 160 HK VP KAD 32 (kun gått 90 timer). Selected pakke og det meste av komfort-pakken, dvs sjøvannstoalett, dusj på badeplattform mm. Båten er som ny; brukt som landstedsbåt av en som bytter til samme type hvert 3. år(!). Nå gleder vi oss stort til båtsesongen - sjøsetting rundt 1. april. Må jo takke bla dere Skibsplast-entusiaster for gode råd og nyttig info. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Gratulerer! Et klokt valg. En herlig båt som vil gi dere mye glede fremover! Sikkert lurt med den motoren, blir jo rene racerbåten, ble litt misunnelig på de 160 hestene ... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 (redigert) Ja, det er en bra og spennende motorisering.....og jeg er fornøyd med det, ja, selv om det blir en ganske stor endring fra en Nidelv 24 m/30 HK og marsjfart 6 knop. Redigert 9.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Goran Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Gratulerer -Sikkert litt godt å "endelig" bestemme seg. Men det er da moro å være på jakt også da! Det er tid for gode kjøp, så jeg regner med du har gjort et varp Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
skibsplast ohoi Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Gratulerer med ny båt Er det lov å spørre hva du måtte gi for den? Ser at de fleste 660 som ligger ute for salg har mindre motor enn din. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Bergen dørk Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Det er lov, ja. Tror jeg har gjort et godt kjøp: 350` - når jeg sammenligner med de andre som ligger ute med mindre motor. Båten framstår som nesten "ny" for min del. Gått 90 timer. Velholdt. Vet ikke om det er et varp, men jeg oppfatter det som "riktig prising" i det markedet som er nå. Har fortsatt nybåtgaranti på båten ut året. Kan eks sammenligne med denne til 340`, som har lagt ute til salg i over et halvt år: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16325138 Redigert 11.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
skibsplast ohoi Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 De er det samme som mange håper å få for 100 eller 120 hk. med standard utstyr Tror du var heldig der. Å eie en slik båt i 5 sesonger og bare bruke den i 90 timer er jo helt utrolig. Den statistikker håper jeg du får gjort noe med Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Bergen dørk Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Brukt som landsstedsbåt - dvs til og fra hytta. Og statistikken blir nok pyntet på, ja. Redigert 11.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Tror jeg har gjort et godt kjøp: 350` - når jeg sammenligner med de andre som ligger ute med mindre motor.Kan eks sammenligne med denne til 340`, som har lagt ute til salg i over et halvt år: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16325138 350' er nok et bra kjøp vil jeg tro. Jeg ga det samme sist sommer for en 2002-modell med 120 HK. Min har sjøtoalett, teak-pakke (dvs. Selected-utgave), targa + svært velholdt. Sett i den sammenheng, spesielt når markedet er slik det nå er, så synes jeg båten du linker til (2000-mod / ikke Selected / ikke sjøtoa / 98 HK) er litt overpriset til 340'. Men der er vel lagt inn litt prutningsmonn ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.