Bergen dørk Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Enig - den er overpriset. Jeg har såvidt vært i kontakt med dem, og de vil nok ha et konkret bud, ja. Alle de ting du nevner av utstyr er også med i min inkl targabøyle og sjøvannstoalett, dvs Selected-pakke + Raymarine-kartplotter, samt Wallas og dusj på badeplattform (dvs også deler av komfort-pakken, for å snakke litt Skibplastsk). Redigert 11.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Alle de ting du nevner av utstyr er også med i min inkl targabøyle og sjøvannstoalett, dvs Selected-pakke + Raymarine-kartplotter, samt Wallas og dusj på badeplattform (dvs også deler av komfort-pakken, for å snakke litt Skibplastsk). Bærre lekkert! Ikke tvil om at du har fått mye for pengene. Wallasvarmeovn og dusj har ikke min 660, og jeg føler vel ikke så stort savn av akkurat de to tingene i en daycruiser, men det kan absolutt være nyttig og "kjekt å ha"! Redigert 11.Februar.2009 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Men jeg kan love deg det Skvulpen, at savnet kommer hvis du har hatt varmer, og ikke lenger har det. Personlig ville jeg vel hatt varmer i en skjærgårdsjeep også. (det er ikke for varmt her til lands.) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Og Wallasen min er ikke på badeplattformen.... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Og hva er din erfaring med båten sålangt, Skvulpen? Og hvordan oppfører den seg med godt med last ombord, folk og fe? Drivstofforbruk? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Som du ser av mitt innlegg #2 i denne tråden, så har jeg bare hatt min 660 siden slutten av august, så jeg har ikke rukket å få så mange flere erfaringer enn jeg nevnte i det innlegget. Var noen småturer på fjorden i september og oktober, og likte godt båtens oppførsel i sjøen, men har ikke fått prøve den i skikkelig ruskevær. Uansett er vel disse Skibsplastene for fineværsbåter å regne. Som nevnt har jeg eid en 655 tidligere, og synes 660, med sin noe større vekt og dypere V-bunn akter virker mer stabil i sjøen, men dette å vurdere sjøegenskaper er jeg ingen ekspert i, har ikke kunnet sammenligne med så mange andre båter. Mortenkri har i innlegg #15 i denne tråden noen synspunkter på sjøegenskapene til 660, jeg får bare vise til "ekspertisen" ... Så dessverre har jeg ikke så mye å bidra med ennå av erfaringer, ikke har jeg hatt prøvd båten med mye last, heller ikke forbruket har jeg fått målt spesielt, men jeg merket i løpet av høsten at tankfylling ikke trengs så ofte som da jeg hadde 655 med påhenger. Pila på tankmåleren beveger seg jo knapt! Nå skal jeg sette på ny kalesje i vinterferien, og skal i løpet av mars ta båten opp av sjøen for bunnsmøring, anodesjekk og giroljeskift m.m., og deretter er sesongen i full gang, gleder meg som en unge til det! Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Wallasvarmeovn og dusj har ikke min 660, og jeg føler vel ikke så stort savn av akkurat de to tingene i en daycruiser, men det kan absolutt være nyttig og "kjekt å ha"! Men jeg kan love deg det Skvulpen, at savnet kommer hvis du har hatt varmer, og ikke lenger har det. Er for min del enig med "siste taler" - bruker min Wallas 1800 mye både om våren og om høsten og enkelte ganger også midt på sommeren. Dessuten har jeg en dreibar defrosterdyse (avdugging) under cockpit-glasset. Denne er meget kjekk på fuktige dager når vi kommer ombord med fukt i/på klærne. Jeg ville ikke vært foruten varmeren i min 655 og avhengigheten vokste nok etter at jeg fikk montert dysen under cockpitglasset. Har forresten også brukt dusjen på hekken ganske mye i forbindelse med bading om sommeren - og ja... vi bader ganske mye på sommerferie på Sunnmøre særlig slik sommeren var i 2008 (...og 2006 og 2004 og 2003 ) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Skvulpen Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Forb.... Vel, da er det nok bare å begynne å spare og planlegge neste prosjekt i Skibsplasten ... Og ja, sommeren her på Sunnmøre var fantastisk flott 2008, en supersommer for late dager på fjorden. Men jeg var uten båt helt til slutten av august, akkurat da været snudde ... Redigert 11.Februar.2009 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Dette ble jo litt morsomt, selv om jeg ikke hadde tenkt å utbrodere det slik som Helge. Kjekke ting å ha og så er det jo kjekt med et og annet prosjekt å ta fått på også. Er det noen av dere som har fastmontert anker m/vinsj på badeplattform? Har sett noen SP655/660 med det, men det var en som nevnte at dette kunne "skrangle" noe. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Jeg har montert anker på badeplattformen, men ikke vinsj. Tauet ligger løst oppe i "ankerboksen". Viser til denne tråden der dette ble diskutert for ikke så lenge siden: Anker og vinsj på 21 fots Skibsplast Litt nede i den tråden ser du bilde av min løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 hei Vi har har ein, 660 skibsplast , dette var den første båten vår . Det er veldig vansklige å finne noe negativt med båten og alt som er bra er jo sagt . Glidelåsen på den eine puta gjekk sund. Da det ble høst, så ringde jeg til skibsplast og spurte hva vi skulle gjøre , dei spurte om jeg kunne sende den i posten så skulle dei ordne resten. Etter tre veker kom den tilbake , dette synest jeg er heilt topp . Jeg mener at i 22 fot klassen, så finnes der ikke noe alterativ. Det er enten ny eller bruka Skibsplast . Vi har hatt mange fine turer med båten , men turene må vere i fint vær og helst ikke lengre enn 4 dager . Båten liger til salgs her og på finn . Med ein skibplast, så blir båtturen bra . Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 15.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 (redigert) Og hvorfor selger du da, Jan Martin? Og det er vel denne båten? Forbruket ditt på 7 l/t er det på marsjfart eller et gjennomsnitt? Meget velutstyrt båt, forresten! Redigert 15.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Stella Ulefoss Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 hei 7 / l . er gjennomsnitt 3 fot syken , det nytter ikke med paracet Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Selv om det er litt OT: Hvilken båt har du sett deg ut nå da? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Stella Ulefoss Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 hei kanskje den nye viksund er med i eit prøveprosjert , ein kur mot 3 fot syken Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Ja, da er nyebåten overtatt og på vannet! Fin følelse å cruise ut Lysefjorden en tur i går kveld på jomfrutur/bli-kjent-tur. For en tidligere snekkeeier oppleves "hekksjø" og farten som overveldende. Nå gleder vi oss til båtsesongen. Båten er en Skibsplast 660, 2004-modell med 160 HK Volvo Penta KAD32. Noen bilder: På sjøen: Bilde fra annen vinkel: Kartplotter fra Raymarine og instrumentering fra Volvo Penta: Sol i Bergen i går! Litt sjø bak båten - uvant for en tidligere snekkeeier! Deilig vårkveld på sjøen, forresten! Redigert 7.April.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
MajorAndy Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Tillykke med den nye båd! Der var en del dialog om hvorvidt en KAD32 var kraftig nok til en båd af denne tyngde. Hvordan opleves den så at sejle med? Mit bud er at du har en fin accelleration når kompressoren slår til ved de 1900 RPM...men også en del "susen"....eller? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Takk for det, MajorAndy! Jo, motoren sparker bra fra. Jeg synes støynivået er absolutt akseptabelt. Det er som du sier en viss susing, men jeg synes det fungerer fint. Når en går fra snekke til daycruiser med "-3fots syken", blir det en viss overgang. Størrelsen og løsningene i båten er vi fornøyd med, motor, aggregat og det som hører med trenger jeg nok noe tid for å bli skikkelig vant med. Hvordan råder du meg til å kjøre under aksellerasjon? Sålangt opplever jeg at idet jeg kommer i plan skyter jeg voldsomt opp i fart, dvs opp mot 27-28 knop veldig kjapt. Går i plan sånn rundt 16-17 knop. Kanskje jeg må være mer forsiktig med gasspådraget, eller muligens trimme hekkaaggregatet mer presist før og etter plan? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Capt'n Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Har vel ikke sagt det ordentlig Bergen dørk, men: gratulerer med nybåten!! Her blir nok mye glede. Vi må forsøke å møtes i løpet av vår/sommer. Har du VHF? Jeg lytter L2 og 16 når jeg er ute. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Bergen dørk Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Nei, jeg har dessverre ikke VHF - men det kommer snart. Vi får foreløpig holde kontakten på annet vis. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Capt'n Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Yepp, det blir vel ikke så mange dagene utenfor SMS-området denne sommeren tror jeg.... Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
MajorAndy Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Jeg har jo haft en Aquador 23HT med samme motor. Har kun gode erfaringer med brændstoføkonomi og ydelse. Uden på nogen måde at være ekspert i motorer så havde jeg disse regler for mig selv. Jeg accellerede altid langsomt og i en jævn bevægelse - altså IKKE bare lægge håndtaget ned. Og især ikke ved kold motor....men det siger sig selv. Når motoren var driftsvarm lagde jeg den op lige under planingsgrænsen - jeg mener at huske at det var på cirka 1300 RPM. Så trimmede jeg begge flaps ned og gav derefter gas i en kontrolleret jævn bevægelse samtidig med at jeg trimmede flaps ud. Selve drevet brugte jeg ikke meget til at trimme med. Omvendt når jeg skulle ud af plan: Langsomt gassen af og samtidig trimme flaps ned indtil båden var ude af plan. Herefter begge flaps op. Jeg bruger samme teknik i Forbinaen i dag og detr er bare blevet en vane. Jeg tænker ikke over det. Jeg undgik også at køre motoren i "kompressorområdet" i længere tid. Om det betyder noget ved jeg ikke - men det føles usundt...Jeg synes at huske, at kompressoren slår fra ved 2200 rpm så det var den laveste jeg sejlede med (i plan, altså). God sejl-sommer! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Takk igjen for gode tips og god båtsesong til deg også! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Andy Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Du blir helt sikkert fornøyd med Skibsplast! Kombinasjonen av god kvalitet, praktiske løsninger og et hav av plass for størrelsen er uslåelig for meg. Har 655 på 6 året nå. Ikke snakk om 3fots syke, blir bare mer og mer glad i den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.