Jump to content

Skibsplast 655 vs 660

Bergen dørk

Recommended Posts

Enig - den er overpriset. Jeg har såvidt vært i kontakt med dem, og de vil nok ha et konkret bud, ja.

Alle de ting du nevner av utstyr er også med i min inkl targabøyle og sjøvannstoalett, dvs Selected-pakke + Raymarine-kartplotter, samt Wallas og dusj på badeplattform (dvs også deler av komfort-pakken, for å snakke litt Skibplastsk).

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Alle de ting du nevner av utstyr er også med i min inkl targabøyle og sjøvannstoalett, dvs Selected-pakke + Raymarine-kartplotter, samt Wallas og dusj på badeplattform (dvs også deler av komfort-pakken, for å snakke litt Skibplastsk).

Bærre lekkert! Ikke tvil om at du har fått mye for pengene. Wallasvarmeovn og dusj har ikke min 660, og jeg føler vel ikke så stort savn av akkurat de to tingene i en daycruiser, men det kan absolutt være nyttig og "kjekt å ha"! :wink::cool:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Som du ser av mitt innlegg #2 i denne tråden, så har jeg bare hatt min 660 siden slutten av august, så jeg har ikke rukket å få så mange flere erfaringer enn jeg nevnte i det innlegget. Var noen småturer på fjorden i september og oktober, og likte godt båtens oppførsel i sjøen, men har ikke fått prøve den i skikkelig ruskevær. Uansett er vel disse Skibsplastene for fineværsbåter å regne.

Som nevnt har jeg eid en 655 tidligere, og synes 660, med sin noe større vekt og dypere V-bunn akter virker mer stabil i sjøen, men dette å vurdere sjøegenskaper er jeg ingen ekspert i, har ikke kunnet sammenligne med så mange andre båter. Mortenkri har i innlegg #15 i denne tråden noen synspunkter på sjøegenskapene til 660, jeg får bare vise til "ekspertisen" ...

Så dessverre har jeg ikke så mye å bidra med ennå av erfaringer, ikke har jeg hatt prøvd båten med mye last, heller ikke forbruket har jeg fått målt spesielt, men jeg merket i løpet av høsten at tankfylling ikke trengs så ofte som da jeg hadde 655 med påhenger. Pila på tankmåleren beveger seg jo knapt! :wink:

Nå skal jeg sette på ny kalesje i vinterferien, og skal i løpet av mars ta båten opp av sjøen for bunnsmøring, anodesjekk og giroljeskift m.m., og deretter er sesongen i full gang, gleder meg som en unge til det! :smiley:

Wallasvarmeovn og dusj har ikke min 660, og jeg føler vel ikke så stort savn av akkurat de to tingene i en daycruiser, men det kan absolutt være nyttig og "kjekt å ha"!

Men jeg kan love deg det Skvulpen, at savnet kommer hvis du har hatt varmer, og ikke lenger har det. :smiley:

Er for min del enig med "siste taler" - bruker min Wallas 1800 mye både om våren og om høsten og enkelte ganger også midt på sommeren. Dessuten har jeg en dreibar defrosterdyse (avdugging) under cockpit-glasset. Denne er meget kjekk på fuktige dager når vi kommer ombord med fukt i/på klærne. Jeg ville ikke vært foruten varmeren i min 655 og avhengigheten vokste nok etter at jeg fikk montert dysen under cockpitglasset. Har forresten også brukt dusjen på hekken ganske mye i forbindelse med bading om sommeren - og ja... vi bader ganske mye på sommerferie på Sunnmøre :yesnod: særlig slik sommeren var i 2008 (...og 2006 og 2004 og 2003 :wink: )

Dette ble jo litt morsomt, selv om jeg ikke hadde tenkt å utbrodere det slik som Helge. :smiley:

Kjekke ting å ha og så er det jo kjekt med et og annet prosjekt å ta fått på også.

Er det noen av dere som har fastmontert anker m/vinsj på badeplattform? Har sett noen SP655/660 med det, men det var en som nevnte at dette kunne "skrangle" noe.

mvh Bergen Dørk

hei

Vi har har ein, 660 skibsplast , dette var den første båten vår . Det er veldig vansklige å finne noe negativt med båten og alt som er bra er jo sagt . Glidelåsen på den eine puta gjekk sund. Da det ble høst, så ringde jeg til skibsplast og spurte hva vi skulle gjøre , dei spurte om jeg kunne sende den i posten så skulle dei ordne resten. Etter tre veker kom den tilbake , dette synest jeg er heilt topp . Jeg mener at i 22 fot klassen, så finnes der ikke noe alterativ. Det er enten ny eller bruka Skibsplast . Vi har hatt mange fine turer med båten , men turene må vere i fint vær og helst ikke lengre enn 4 dager . Båten liger til salgs her og på finn . Med ein skibplast, så blir båtturen bra .

• 1 måned senere...

Ja, da er nyebåten overtatt og på vannet! Fin følelse å cruise ut Lysefjorden en tur i går kveld på jomfrutur/bli-kjent-tur. For en tidligere snekkeeier oppleves "hekksjø" og farten som overveldende. Nå gleder vi oss til båtsesongen.

Båten er en Skibsplast 660, 2004-modell med 160 HK Volvo Penta KAD32.

Noen bilder:

På sjøen:

1239048171_resized.jpg

Bilde fra annen vinkel:

1239048176_resized.jpg

Kartplotter fra Raymarine og instrumentering fra Volvo Penta:

1239048179_resized.jpg

Sol i Bergen i går!

1239048193_resized.jpg

Litt sjø bak båten - uvant for en tidligere snekkeeier! :smiley:

1239048196_resized.jpg

Deilig vårkveld på sjøen, forresten! :smiley:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Takk for det, MajorAndy!

Jo, motoren sparker bra fra. Jeg synes støynivået er absolutt akseptabelt. Det er som du sier en viss susing, men jeg synes det fungerer fint. Når en går fra snekke til daycruiser med "-3fots syken", blir det en viss overgang. Størrelsen og løsningene i båten er vi fornøyd med, motor, aggregat og det som hører med trenger jeg nok noe tid for å bli skikkelig vant med.

Hvordan råder du meg til å kjøre under aksellerasjon? Sålangt opplever jeg at idet jeg kommer i plan skyter jeg voldsomt opp i fart, dvs opp mot 27-28 knop veldig kjapt. Går i plan sånn rundt 16-17 knop. Kanskje jeg må være mer forsiktig med gasspådraget, eller muligens trimme hekkaaggregatet mer presist før og etter plan?

mvh Bergen Dørk

Jeg har jo haft en Aquador 23HT med samme motor. Har kun gode erfaringer med brændstoføkonomi og ydelse.

Uden på nogen måde at være ekspert i motorer så havde jeg disse regler for mig selv.

Jeg accellerede altid langsomt og i en jævn bevægelse - altså IKKE bare lægge håndtaget ned. Og især ikke ved kold motor....men det siger sig selv.

Når motoren var driftsvarm lagde jeg den op lige under planingsgrænsen - jeg mener at huske at det var på cirka 1300 RPM. Så trimmede jeg begge flaps ned og gav derefter gas i en kontrolleret jævn bevægelse samtidig med at jeg trimmede flaps ud. Selve drevet brugte jeg ikke meget til at trimme med.

Omvendt når jeg skulle ud af plan: Langsomt gassen af og samtidig trimme flaps ned indtil båden var ude af plan. Herefter begge flaps op. Jeg bruger samme teknik i Forbinaen i dag og detr er bare blevet en vane. Jeg tænker ikke over det.

Jeg undgik også at køre motoren i "kompressorområdet" i længere tid. Om det betyder noget ved jeg ikke - men det føles usundt...Jeg synes at huske, at kompressoren slår fra ved 2200 rpm så det var den laveste jeg sejlede med (i plan, altså).

God sejl-sommer!

Andy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...