Jump to content

Montering av autopilot Nidelv 24

Cybr

Recommended Posts

Heisann!

Har nylig gått til innkjøp av en Autopilot Raymarine/ Autohelm/ Raytheon ST4000+, med medfølgende utstyr for montering i rorkult. Båten utstyret skal monteres i er en Nidelv 24, så da spør jeg: er det noen som har erfaring med dette? Virker på meg som at handelen gikk noe raskt, da jeg ved å bla et par sider i manualen finner iallefall et forhold som tilsier at monteringen kan bli vanskelig.

"Styrearmen" som rorkult-drevet skal monteres imot (som blir felles med den mekaniske styringswiren) bør i henhold til monteringsanvisning være 460mm ifra senter på rorstang. I denne båten ser jeg at jeg kansje kan klare halvparten :crazy: Videre leser jeg at autopiloten er beregnet for båter til og med 6 tonn, tre ganger så mye som denne aktuelle båten.

Kan jeg da konkludere med at drevet til piloten trolig er såpass kraftig at det på tross av kort arm ved rorkult kan klare påkjenningen?

Ellers så følger det med utstyret en rorføler som bør monteres iforbindelse med hydralisk styring eller montering av drev for ratt (igjen i henhold til monteringsanvisning), vil det være en fordel å montere denne, til tross for at det er nødvendig?

Beklager viss dette innlegget ble uoversiktelig, men jeg har akkurat kommet i fra havnen med en smule irritasjon innabords :cryin:

Jeg ville i alle fall ha prøvd, i og med at båten er såpass liten burde det kunne gå bra. Siden du også har rorgiver ville jeg også ha montert denne. Faren med såpass kort arm er jo at autopiloten kan bli litt brå i bevegelsene, men du har sikkert mulighet til å justere følsomheten ned. Jeg ville i allle fall ha prøvd, selv om det er en liten fare for at det ikke skulle gå bra. Men autopilot i snekke er så greit å ha at jeg ville tatt sjansen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 7 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...