peterka Startet 7.September.2008 Link til dette innlegget Startet 7.September.2008 Eg lurt på om det er muligheit å fjerne skarevanker som ein får i det blå skroget på nokon måter? Polering, rubbing osv? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Hva er "skarevanker" ? Beklager et muligens dumt spørsmål, men jeg ser ikke for meg hva du snakker om. Er det små riper, krakellering, oksidering eller har jeg misforstått helt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
beauty of aqua Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 dette lurer jeg også på. fikk noen dype riper etter ett ublidt møte med en stålkai i går i forb med motorstopp. skjedde på den blå delen av skroget. hvordan fikser man på dette Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Hansi Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Ikke sikkert du får vekk alt, men hvis du går til innkjøp av en skikkelig kvalitets rubbing og maskinpolerer vil det garantert bli bedre. Maritim har en rubbing som er veldig god, men husker ikke navnet på den her og nå. En telefon til Maritim vil kanskje hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Den blå lakken på Uttern er veldig tynn og skjør. Det er ikke noe særlig å rubbe på og det er lett å skure seg gjennom lakken og bare gjøre vondt verre. Småsår kan man flekke på med lakk og liten pensel (á la neglelakk) og forhandleren kan sikkert skaffe riktig farge. Det kan også hjelpe å bruke en slik farget bilvoks (Turtle) for å dekke over mindre riper. For egen del har jeg bestemt meg for å la være å irritere meg over alle ripene og heller sende avgårde til hel-lakkering om et par år. Da får båten nytt lag med blå lakk og flere lag med klar PU-lakk utenpå. Fom. 2009 er hvitt standard skrogfarge på Uttern og blått må evt. bestilles. Jeg ser ingen grunn til å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Flere båter er i dag delvis kledd med folie. Du kunne jo bestille tape i samme farge fra et dekorfirma. Jeg har gjort det på min skjærgårdsjeep, og du må vedlig nære innpå for å se skjøtene. mvh. Bayman Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Stemmer det Stevens skriver her. Skal du rubbe så er det veldig store sjanser for at du tynner ut blåfargen rundt der du skal fylle i og du ender opp med et lyseblått område istedet. Jeg ville fylt i ripene med pyntefarge og polert hele sida etterpå istedet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Jeg har tatt litt skader på disse båtene. De er rett og slett håpløse. Lakken er elendig, ikke vurder å rubbe engang, for det tåler den ikke. Da blir den hvit. Hvis du ønsker å gjøre noe, så er det beste rett og slett å lakkere. kjøp en boks spraylakk i båtens farge (tror du får fargekoden fra fabrikken i sverige), også lakker det området du vil utbedre. Etterpå kan du polere det opp, men poler forsiktig, spesielt hvis du bruker maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Stingfisher holder til ikke langt fra Ørneredet. Han driver bla å fikser og reparerer skrogskader og i forbindelse med at jeg for lenge siden lurte på å kjøpe båt med blått skrog tok jeg meg friheten å spørre ham om vedlikehold av blå skrog. Konklusjonen ble at det er en stor jobb å holde et blått skrog strøkent. Nå er det vel 4 år siden jeg var der men den gang anbefalte han å sette av Kr. 3000 årlig og han sa at proff hjelp var å anbefale hvert 3 til 5 år. Drømmen om et blått skrog ble forlatt der og da. Og i grunn så er jeg idag ikke lei for det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.