AQ140A Startet 7.September.2008 Link til dette innlegget Startet 7.September.2008 (redigert) Hei. Hadde en kjempetur i helgen 3 til 4 timer uten problem. Idag når jeg skulle starte opp var den ikke villig. måtte gi pådrag hele tiden for den ville liksom stoppe. vist jeg la den på 2000 omdreininger for å temperere den. Det smalt noen ganger i forgasser også rett før den stoppet. Etter gjentatte forsøk gikk den endelig på stabilt turtall, (muligens når den hadde fått litt temp?) men merket at tomgangen liksom hadde giret seg ned til 700/800omdr. og resulterte til at den stoppet og ville ikke gå på tomgang. Hva skjer? Noen som kan gi meg noen tips hva jeg skal se etter? Redigert 7.September.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 aq 140 har registerreim det du beskriver har jeg vært ute for med en winrace 22 med aq 151 registerreima hadde hoppet over et hakk.. Reimene slites veldig fort på båtmotor det danner seg rust på skivene som reima må slite bort det medfører mye slitasje på reima. 5 års intervall på bytte er nok i lengste laget Hvis du ikke vet når reima med sikkerhet ble byttet så bytter du den. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Takk for svar. Så vist jeg sjekker tenninga nå så skal den være langt ute slik som den var når jeg kjøpte den vist en tann har hoppet over? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Sjekk tenninga ja. Tyder på for høy tenning. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
AQ140A Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Takk for svar. Skal sjekke den ikveld. Jaggu bra jeg har kjøpt inn og lært meg det også Sitér dette innlegget Link to post
Hamish Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 I tillegg til tenning bør du også sjekke forgasser. Slitasje kan du gi den symptomene du beskriver. Hvis spjellaksel virker tight, holder det med et rep-sett. Hvis spjellaksel er slarkete, kjøp ny forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Kan kondens gi slike symtom? Når jeg tenker litt tilbake gikk motoren greit ut av hamna. Så strammet jeg opp til 5000 omdr. når motoren ble varm. Kjente ett rykk som om den datt 100omdr. etter dette gikk den ikke på tomgang, men måtte omtrent ruse meg hjem. Motoren jaget endel ved 2000omdr. hjem. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Her tenker jeg det har kommet rusk i gasseren. Magring kan gi "skudd" ut gasseren. Rens gasseren så fungerern sikkert greit igjen. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Rusk som i form av olje? På motoren så lå det bare en dårlig slange fra topdeksel overløp og halveis ned på ene forgasser. dette har jeg nå fordelt med 1 slange ned på hver forgasser for smøringen sin skyld. Kan det være dette? evt. for mye olje i form av slitt motor? Dette utbedret jeg før turen på lørdag når alt fungerte fint. Jeg har ikke plasttoppdekselet som skal ligge over forgassere. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Skal ikke den slangen du snakker om koples til en nippel i bunnen av forgasseren/topp av innsugsmanifoldet? Det skal vel også sitte en sk. PCV-ventil på denne slangen? Sjekk i bunn av forgasseren om du har åpne nipler som trekker falsk luft. Ellers kan dritt i forgasseren som hindrer bensintilførsel føre til mager blanding, som igjen kan føre til at forbrenningen ikke er opphørt når eksosventilene åpnes. Resultat på biler er smell i eksosanlegget. Sjekk pluggene. Hvite/brente plugger tyder på mager blanding. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
AQ140A Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Jo kanskje det. Vet ikke. Noen som har bilder av dette hvordan slangen er koblet på begge forgassere? https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21829/motoren_vaar_2.jpg Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Da er tenninga sjekka og den var ok. Den er ikke endret. Jeg har også fylt kondensfjerner på tanken, 2 flasker. Vet ikke men det tar vel en stund før denne virker. Motoren var liksom litt greiere nå ved oppstart. Ikke smeller det, men jeg måtte fortsatt jage med gasshendel for å holde den ved kald motor. Ved varm motor går den helt ned i 1200 omdreininger noenlunde jevnt, før jeg begynner å slite med å holde liv i den, men uten å jage med gasshendel. Den går meget lavt på turtall noen tak før den stopper. Jeg la meg på ca 2500omdr. den gikk en stund på den, men så kunne den legge seg litt ned for så å ligge der en stund. Har ikke kontroll over ett bensinfilter og ett lite tilleggsfilter som er montert. Burde kanskje skiftet de først før jeg demonterer forgassere. Noen på forumet som er litt klokere på dette? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Du har nok dritt i gasseren din ja. Før du opner den ville jeg sjekket at vakuumfortenninga funker som den skal. Løsne slangen fra forgasseren og sug mens du kikkeer ned i fordeleren. Mekanismen skal bevege seg når du suger og gå tilbake når du åpner. De filterne du snakker om trenger sikkert å byttes uten at dette vil hjelpe på det du beskriver. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
AQ140A Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Ja de bør nok byttes ja Har de i tanken men har desverre ikke kommet så langt Nå er jeg litt grønn på gassere. Skal jeg ta av slangen som er imellom pumpen og stålrørspiralen som går til forgassere? Så sette vakuum på å se ned i fordeler? Fordeler hva? Beklager men kunne du forklare litt mere i detalj ang. fordeler? https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21829/motoren_vaar.jpg Redigert 9.September.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Ser du har to forgassere. Hvis du ikke har skikkelig peiling ville jeg overlatt jobben med å åpne og justere disse til en som kunne det. Hvis du følger pluggkablene dine (4 stk) fra pluggene, så ender disse i en sk. fordeler. På denne fordeleren sitter det etter all sansynlighet en vakuumklokke. Slangen til vakuumklokka ender i underkant av en av forkasserne eller i innsugsmanifoldet. (Den som forgasserne er festet til) Løsne denne slangen og sug. Hvis du kan suge fritt uten økende motstand er vakuumklokka di defekt og må byttes. Klarer du å suge opp undertrykk uten at dette lekker er vakumklokka sansynligvis OK. Åpne så lokket på fordeleren og se at mekanismen beveger seg når du suger. Gjør den det er vakuumfortenningen din antagelig også OK. (Vakuum fortenning virker fra tomgang og opp til ca 16-2000 Omdr. og gir ekstra fortenning i dette området. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
AQ140A Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Dette har jeg ikke registret. Håper jeg har dette. Sjekket gasserne senest igår meget nøye mtp. demonterbarhet og registrete kun 4 muttere på hver forgassere, bensinrør, samt. mellomaksel melliom gasserne. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Marine fordelere skal vel ikke ha vacuumklokke?? Standarden her er kun sentrifugallodd i fordeler, ikke vacuum! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Mulig du har rett Index. Isåfall trekker jeg mitt forslag tilbake. Mine erfaringer er fra bil. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
AQ140A Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 PUHHH. Lettet takk for oppklaring. Da ser det ut som at neste steg blir å demontere forgassere for rengjøring. Eller bør jeg køre litt for å se om kondensgreia funker? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Skift bensinfiltrene, og se om kondensfjerneren har gjort jobben! Hvis den fortsatt oppfører seg rart, er nok tiden inne for å åpne forgasserene... Redigert 9.September.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Det skal jeg gjøre. skal gi lyd om resultat ved skifting av filtere Takk takk. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Har skiftet filterene nå, men har samme symtom dog litt mere samarbeidsvillig. Demonterte luftfilterene på forgasserne. Ser at ved pådrag så er det forskjel på innspøyting av dysene. Den ene gir trykk med en sprøytelyd og den andre er slappere som en stråle. Vist jeg holder fremfor den slappe og lager trykk lekker det bensin ut av lokket i bunn av forgasser. Muligens at jeg har funnet årsaken.?? Tror det er på tide å demontere gasserne å sende de til overhaling. Noen meninger? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Som tidligere sagt. Rusk i gassern. Demonter og rens, bruk lufttrykk og blås opp. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Har skiftet filterene nå, men har samme symtom dog litt mere samarbeidsvillig. Demonterte luftfilterene på forgasserne. Ser at ved pådrag så er det forskjel på innspøyting av dysene. Den ene gir trykk med en sprøytelyd og den andre er slappere som en stråle. Vist jeg holder fremfor den slappe og lager trykk lekker det bensin ut av lokket i bunn av forgasser. Muligens at jeg har funnet årsaken.?? Tror det er på tide å demontere gasserne å sende de til overhaling. Noen meninger? "Lokket" i bunn av gasseren er lokket til akspumpa. Det sitter en membran bak der som antaglig vis er oppmorknet. Du får kjøpt komplette kit til disse, eller levere de til noen som har greie på gassere. Det fins en kar i drøbak som er flink. Mener han kaller seg forgasserservice. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
REM Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Han opplyser ar motoren jager på tomgang og er ustabil på lave turtall, samt smeller i forgasseren. Enten skylles dette vakuumlekasje et sted eller rusk i forgasseren, antagelig i en av dysene. Etter mitt syn kan umulig dette ha å gjøre med akspumpa som kun gir tilskudd ved sterke pådrag Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.