Draco24styling Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Han skriver jo at det lekker i bunn av forgasserene? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 11.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Stemmer det at det lekker i bunn av ene forgasser, den som virker slapp. Viser seg at en av skruene er skrudd skjevt inn. Fikk rettet opp gjengene heldigvis. Membranene inni så noe skruppete ut. Ved tømming av forgasserne var bensinen skitten. Konklusjon. Gasserne er sendt inn på verksted for overhaling. 2 timers arbeid nevner de pluss kit. Gleder meg til å se evt. resultat. En annen ting er at det kan umulig være bra å køre desse gasserne uten skikkelig filter. De som står på toppen er jo bare noe rusk. En annen ting er oljen fra toppdeksel som blir fordelt ned i dem. Må de være der? eller kan de føres ned i en kanne ved siden av? Forstod det slik at det hadde litt med smøring av gasserne å gjøre. Vist overløp må ned i gasserne vurderer jeg å montere inn nippler i desse gnisfangerne for montering av slange for å bli kvitt griseriet i motorrom. Noen synspunkt? Har i tilegg til det igjen å skifte ut coil og tennplugger på tenningsystemet. Tennpluggene kostet 1400,-. Er det nødvendig? Det står biltema idag, men vil skifte de tilfelle de er dårlige. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Ett skikkelig filter med vannavtappning er bestandig en god ide. Etter problem beskrivelsen så er nok problemet bare dritt i en forgasser. På en motor som begynner å bli litt slitt kan lufteslangen fra bunnpanne med fordel fjernes fra forgasserne, men ikke til en kanne ved motoren , pga lukt/oljedamp , men føres ut av båten og den må ha ei sløyfe/vannlås slik att vann ikke kan renne inn i motoren. Tennplugger til kr 1200 Har intrykk av att Torshov rekv. har det største utvalget i tennplugger av de som bruker aksepable priser. Redigert 12.September.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 12.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Dvs. at forgasserne ikke trenger denne olje smøringen? Ett skikkelig filter med vannavtappning er bestandig en god ide. Det har jeg. pluss ett tileggsfilter som er gjennomsiktig så jeg kan se dritten. Tror jeg vil prøve å lage meg en filtersats oppe på gnistfangerne slik at luften som går inn er renest mulig. Redigert 12.September.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Forgasserne trenger ikke slik smørning. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Tennpluggene kostet 1400,-. Er det nødvendig? Det står biltema idag, men vil skifte de tilfelle de er dårlige. hva er det du sier?? 1400 kr for 4 tennplugger. om dette ikkje er feiltrykk så antar eg da dette er såkalte "originale VP" plugger. som bare er ompakket bosch. kjøp bosch eller NGK du på lokal bildelebutikk type bilextra eller noe så kan du heller ha biltema i reserve til du veit alt er på stell og funker som det skal. da kan du heller prøve om biltema sine plugger funker for deg Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 12.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Mente ikke plugger men pluggledninger. Sorry Redigert 12.September.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) jau jau. om du er i tvil om biltema funker så samme råd, gå til lokal bildelesjappe. kjøpe på VP til 1400.- makan til tullball Redigert 12.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Prisen kr 1400, det har hvert meget intresant å høre hvilken kvalitetsforbedring selger sier disse har , de fleste pluggledninger i dag utgjør ingen merkbar forskjell i bruk og levetid om de er dyre. Kondensatoren`ne kan bli dårlige /gå istykker og det legger seg og ett kullbelegg i fordeleren etter slittasjen på kullstiften som leder sammen med fukt eller alene og kan gi feiltenninger. Bytte til høyeffektiv koil kan medføre helt feil gnist /overslag på plugger som ikke er egnet for denne. Pluggledninger med lang isolasjonshette , formet som ett gummihåntak er greie og ok . Sprekk i fordelerlokk kan ofte ikke sees med øyet. Om en skal skifte ut noe så : kondensator , stift , fordelerlokk bør prioriteres Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jeg ser at drevdelar.se selger tennkabel satts for 599sek. Jeg har handlet en del der og kan trygt anbefalle de! Når det gjelder luftfiltre/gnistfangere, så er det jo ikke så mye dritt og dra inn på sjøen, Jeg har ikke noe annet en den orginale boksen oppe på gasserene. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 13.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Heisan. hvor går oljeslangen di fra toppdeksel på motor? Jeg ser at drevdelar.se selger tennkabel satts for 599sek. Jeg har handlet en del der og kan trygt anbefalle de! Når det gjelder luftfiltre/gnistfangere, så er det jo ikke så mye dritt og dra inn på sjøen, Jeg har ikke noe annet en den orginale boksen oppe på gasserene. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 slangene fra ventildekslene blir vel normalt bare ført opp til innsug på gnistfanger, der de er tredd på hver sin tapp. Isåfall slik på mercruiser forgassermotor. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 13.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Ok. Da ser det ut for at det kan lages til mine også. Bore inn 1 slangenippel på hver. Er jo aluminium desse koppene så det er en grei prosess. Da slipper jeg griseriet i motorrommet, og slipper evt. å føre det utombords. Bare ikke oljen forstyrrer forgasserne i jobben sin Kanskje jeg burde målt kompresjon for å evt. sjekke om jeg bør gjøre noe her også. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 det burde gå greit, dersom du i dag har disse slangen liggende nedover, vil jo den oljen som "fordamper" legge seg i slangen og renne ut og grise til som du sier, får du lagt dem opp og da helst også la innsuget i forgasser sørge for at ikke noe kommer ut å grise til er nok det det beste, men i hovedsak skal det kun være litt "oljedamp" som kommer ut her, kommer det mer tydelige oljemengder/renninger av slangene, kan det tyde på gjennomslag i motoren, det skal det ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 du får bruke en catch-tank før forgasseren til å samle svineriet i da om det sku vær ille Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 13.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Ja det er litt oljedryp som blir. Vi for se etterhvert, Å begynne med noe storoverhaling av motor er ikke aktuelt. For vurdere løsningen til Korsnes etterhvert. Tror det kan være en god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Heisan. hvor går oljeslangen di fra toppdeksel på motor? Det er ikke noen slange på min.stussen fra toppdekselet går rett inn i boksen over forgasserene. Kan ikke si det kommer så mye olje inn i denne boksen på motoren min. Det kan jo hende du har gjennomslag i motoren din siden det kommer en del olje ut der Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Ja har sikkert forskjellig Prøvde å levere forgasserne på verksted med lite hell. De vil levere inn gasserne til forgasserservice Forgasserservice stiller opp med kit til meg evt. overhaling. Tenkte kanskje dette var noe jeg kunne gjøre selv. Er ikke helt ute på isen. Noen som har en oppskrift på å overhale aq140A forgassere? Å bytte pakninger samt membran i bunn er greit, men der er jo mer. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Skjønner ikke problemene som det fables om. Det holder sikker å rense gasserne. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Bare å demontere å rense med bensin da eller? kan jo prøve det først? Bruke trykkluft noen steder? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 1) Skaff deg en verkstedhandbok eller i det minste en sprengskisse av gasseren. 2) Sørg for å ha et stort bord og en hvit duk/laken til å legge ut delene på. 3) Vær forsiktig med pressluft. Mange smådeler som fjærer og kuler som lett forsvinner i tilegg til at du lett blåser istykker pakninger 4) IKKE benytt bensin til rengjøring. Motorvask eller diesel er mye sikrere og vel så bra. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Draco24styling Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Det går greit og demontere,rengjøre de selv og montere sammen med nye pakninger. Har gjort det med mine. Det som er viktig. er og kontrollere at det ikke er for mye slakk i spjeld akslene, kan suge falsk luft gjennom disse. Grunnjuster de og monter tilbake. Lykke til Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Ok. tusen takk karer. Starter ikveld. Demonterer og legger i diesel til i morgen. Får desverre ikke nytt kit før om en måneds tid så jeg prøver forsiktig å bruke opp igjen pakningene, så for vi se. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Jeg kjøpte overhalingsett hos forgasserservice i drøbak. Betalte 500.- pr kit Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Ja de var tom for denne gang. må vente litt. de måtte bestille opp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.