Jump to content

aq140A, smell fra forgasser, går ikke på tomgang dagen derpå.


AQ140A

Recommended Posts

Stemmer det at det lekker i bunn av ene forgasser, den som virker slapp. Viser seg at en av skruene er skrudd skjevt inn. Fikk rettet opp gjengene heldigvis. Membranene inni så noe skruppete ut. Ved tømming av forgasserne var bensinen skitten.

 

Konklusjon. Gasserne er sendt inn på verksted for overhaling. 2 timers arbeid nevner de pluss kit. Gleder meg til å se evt. resultat.

 

 

 

En annen ting er at det kan umulig være bra å køre desse gasserne uten skikkelig filter. De som står på toppen er jo bare noe rusk. En annen ting er oljen fra toppdeksel som blir fordelt ned i dem. Må de være der? eller kan de føres ned i en kanne ved siden av? Forstod det slik at det hadde litt med smøring av gasserne å gjøre.

 

Vist overløp må ned i gasserne vurderer jeg å montere inn nippler i desse gnisfangerne for montering av slange for å bli kvitt griseriet i motorrom.

 

Noen synspunkt?

 

 

Har i tilegg til det igjen å skifte ut coil og tennplugger på tenningsystemet. Tennpluggene kostet 1400,-. Er det nødvendig? Det står biltema idag, men vil skifte de tilfelle de er dårlige.

Link to post

Ett skikkelig filter med vannavtappning er bestandig en god ide.

Etter problem beskrivelsen så er nok problemet bare dritt i en forgasser.

På en motor som begynner å bli litt slitt kan lufteslangen fra bunnpanne med fordel fjernes fra forgasserne, men ikke til en kanne ved motoren , pga lukt/oljedamp , men føres ut av båten og den må ha ei sløyfe/vannlås slik att vann ikke kan renne inn i motoren.

 

 

Tennplugger til kr 1200 :nonod: Har intrykk av att Torshov rekv. har det største utvalget i tennplugger av de som bruker aksepable priser.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post

Dvs. at forgasserne ikke trenger denne olje smøringen?

 

 

Ett skikkelig filter med vannavtappning er bestandig en god ide. Det har jeg. pluss ett tileggsfilter som er gjennomsiktig så jeg kan se dritten.

 

Tror jeg vil prøve å lage meg en filtersats oppe på gnistfangerne slik at luften som går inn er renest mulig.

Redigert av Joda 22 AQ140 (see edit history)
Link to post
Tennpluggene kostet 1400,-. Er det nødvendig? Det står biltema idag, men vil skifte de tilfelle de er dårlige.

 

hva er det du sier?? 1400 kr for 4 tennplugger. om dette ikkje er feiltrykk så antar eg da dette er såkalte "originale VP" plugger. som bare er ompakket bosch. kjøp bosch eller NGK du på lokal bildelebutikk type bilextra eller noe så kan du heller ha biltema i reserve til du veit alt er på stell og funker som det skal. da kan du heller prøve om biltema sine plugger funker for deg :smiley:

Link to post

Prisen kr 1400, :sailing: det har hvert meget intresant å høre hvilken kvalitetsforbedring selger sier disse har , de fleste pluggledninger i dag utgjør ingen merkbar forskjell i bruk og levetid om de er dyre.

 

Kondensatoren`ne kan bli dårlige /gå istykker og det legger seg og ett kullbelegg i fordeleren etter slittasjen på kullstiften som leder sammen med fukt eller alene og kan gi feiltenninger.

Bytte til høyeffektiv koil kan medføre helt feil gnist /overslag på plugger som ikke er egnet for denne.

Pluggledninger med lang isolasjonshette , formet som ett gummihåntak er greie og ok .

 

Sprekk i fordelerlokk kan ofte ikke sees med øyet.

 

Om en skal skifte ut noe så : kondensator , stift , fordelerlokk bør prioriteres

Link to post

Ok. Da ser det ut for at det kan lages til mine også. Bore inn 1 slangenippel på hver. Er jo aluminium desse koppene så det er en grei prosess. Da slipper jeg griseriet i motorrommet, og slipper evt. å føre det utombords.

 

Bare ikke oljen forstyrrer forgasserne i jobben sin :eek: Kanskje jeg burde målt kompresjon for å evt. sjekke om jeg bør gjøre noe her også.

Link to post

det burde gå greit, dersom du i dag har disse slangen liggende nedover, vil jo den oljen som "fordamper" legge seg i slangen og renne ut og grise til som du sier, får du lagt dem opp og da helst også la innsuget i forgasser sørge for at ikke noe kommer ut å grise til er nok det det beste, men i hovedsak skal det kun være litt "oljedamp" som kommer ut her, kommer det mer tydelige oljemengder/renninger av slangene, kan det tyde på gjennomslag i motoren, det skal det ikke være.

Link to post

Ja har sikkert forskjellig :smiley:

 

Prøvde å levere forgasserne på verksted med lite hell. De vil levere inn gasserne til forgasserservice

 

Forgasserservice stiller opp med kit til meg evt. overhaling.

 

Tenkte kanskje dette var noe jeg kunne gjøre selv. Er ikke helt ute på isen.

Noen som har en oppskrift på å overhale aq140A forgassere? Å bytte pakninger samt membran i bunn er greit, men der er jo mer.

Link to post

1) Skaff deg en verkstedhandbok eller i det minste en sprengskisse av gasseren.

2) Sørg for å ha et stort bord og en hvit duk/laken til å legge ut delene på.

3) Vær forsiktig med pressluft. Mange smådeler som fjærer og kuler som lett forsvinner i tilegg til at du lett blåser istykker pakninger

4) IKKE benytt bensin til rengjøring. Motorvask eller diesel er mye sikrere og vel så bra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...