motor Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Vær forsiktig med pressluft. Mange smådeler som fjærer og kuler som lett forsvinner i tilegg til at du lett blåser istykker pakninger Trykkluft bruker du til å blåse opp dyser ol. Det er forøvrg ikke mange deler inni gasserne som er utsatt for forurensende smuss, så behov for noe spesielt vaskemiddel for innvendig rengjøring er det ikke. Vask derimot slik at de er rene utvendig før du demonterer så slipper du å være skitten på henda mens du har delene adskilt. Problemet innvendig bruker å være partikler og disse blåses lettest bort kontrollere at det ikke er for mye slakk i spjeld akslene, kan suge falsk luft gjennom disse. Ditt problem oppsto plutselig og er med liten sannsynlighet relatert til slitasje. Greit nok å sjekke når en først mekker litt men det er som sagt ikke slitasje som er ditt forgasserproblem nr1. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Hvis det smeller / puffer i forgassere så forteller vel dette oss at de foregår noe i forgasser / innsug som ellers under normale forhold skulle foregått i motorens forbrenningskammer. I og med at det ikke er montert tennplugger i forgasserne er det nærliggende å tro at motoren enten har en mekanisk feil i form av utette ventiler/ feil på ventilmekanisme eller en feil i tenningsanlegget. En mulig årsak kan også være at en flik av toppakningen eller lignende stikker ut i forbrenningskammeret og gløder / antenner bensinblandingen før innsug ventilene er lukket. Jeg ville begynt med å sjekke motorens sylinderlekkasje, registerinnstilling og deretter tenningsanlegget. Det kan godt være at forgasserne trenger en reparasjon, men jeg har ikke tro på at disse er årsaken til at det skyter i innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Da er forgasserne demontert og lagt i diesel. Begge ser egentlig rene og fine ut. Merker meg at ene spjeldaksling som nevnt ovenfor er endel slark i forhol til den andre. Vist desse skal være helt kompakt har vi nok en sak der mtp. falsk luft. Ser også at der er noen skruer å justere på, men har ikke noen data på dette så vi lar det være. Lar de ligge til imorgen. Bør jeg skylle de med bensin før montering så jeg er sikker på å få ut dieselen? Eller bør de tørke helt ut? OPPPsss. Fikk ikke med meg side 2 med deres inlegg. Redigert 16.September.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Ole Petter: Det er helt vanlig at forgasserfeil kan gi slik symtom som trådstarter har beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 JA da spør jeg deg Motor. Hvordan forklarer du at en motor som er mekanisk i orden og har riktig tenning kan tenne i forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Kan ikke en dårlig dyse som legger igjen bensin i forgasser utløse slikt? NB. etter litt køring etter første inlegg ble det slutt på at det smalt i forgasser. Som sagt tidligere så var det merkbar forskjell når jeg testet innsprøyting av bensin. Den ene som en spylelyd og den andre virket litt slapp, men den ga en stråle den og. Tenningen ble også sjekket og den var ikke endret. Redigert 16.September.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Jeg har hatt AQ151 selv i ca 10 år og repparert en god del andre som puffer i forgasseren. Det har da vært tre forskjellige årsaker til denne feilen på denne meget enkle motoren. Ventilmekanisme, klippet kile på veivaksel som fører til feil registerinnstilling eller feil på tenningsanlegget. Hvis en motor legger igjen bensin i innsuget blir blandingen så fet at den ikke brenner. Som om ikke dette er grunn god nok så må man ha en gnist for å antenne bensinen. Med alle ventilene stengt og tette og en korrekt tenningshøyde så vil ikke denne gnisten kunne slå tilbake inn i innsuget. Det må i så fall være en lekkasje i en ventil. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Vet ikke om det hjelper men mener på at smellet kom i det motoren stoppet da jeg ikke klarte ved hjelp av gasshendel å holde den. Jeg måtte ved kald motor jobbe med gasshendel. vist jeg la meg på feks. 3000 ville den dø uansett vist ikke jeg jobbet med gasshendel. Helt til den ble varm, da klarte jeg å legge den på ca. 1200omdreininger uten å jobbe med gasshendel. Setter ellers meget stor pris på engasjementet deres i å hjelpe meg. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Er det slik å forstå at den ikke ”skyter” i forgasseren men at du har problemer med å få motoren til å gå? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 den skyter i forgasseren og stopper når den er kald? dette skyldes at du ikkje har choke og er da heilt normalt. det skyter for at blandingen blir for mager. når du jobber med gasshendelen så pumper du bensin inn med akselerasjonspumpene. og holder da liv med den ekstra bensinen som trengs når skiten er kald. altså den ekstra bensinen den ikkje får da du ikkje har choke, men som den trenger når den er kald . forøvrig forstår eg det slik av det du beskriver lenger oppe at den eine akselerasjonspumpa er skral og har en tynn stråle mens den andre er feit og fin. dette vil gjerne begynne lekke om det ikkje allerede gjør det så det bør du sjå nærmere på. for å sikre deg at tomgangen er lik kvar gang du bruka båten må du sjekke at leamikken hviler mot stoppeskruen (som du justerer tomgangshastigheten med) og ikkje henger i wiren. så om du nå ikkje greier å justere opp tomgangen slik at motoren går på normal tomgangshastighet så kan det være rusk og dritt. det skvetter jo veggemellom nedi der med alskens skit når den skyter er vel ikkje elektrisk tomgangsdyse på desse?? isåfall kan det være at den har mistet strømmen. da vil den ikkje gå på tomgang uansett Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Hei du. Skal prøve å svare etter beste evne. den skyter i forgasseren og stopper når den er kald?dette skyldes at du ikkje har choke og er da heilt normalt. Dette har den ikke gjort før. Jeg har lagt den på ca. 2500omdr. når den var kald og tatt den ned når den er varm. Da har den gått på tomgang men dog noe jaging, men det har jeg gått ut fra at det har vært en justreing/overhalingsak på forgassersiden. det skyter for at blandingen blir for mager. når du jobber med gasshendelen så pumper du bensin inn med akselerasjonspumpene. og holder da liv med den ekstra bensinen som trengs når skiten er kald. altså den ekstra bensinen den ikkje får da du ikkje har choke, men som den trenger når den er kald . forøvrig forstår eg det slik av det du beskriver lenger oppe at den eine akselerasjonspumpa er skral og har en tynn stråle mens den andre er feit og fin. dette vil gjerne begynne lekke om det ikkje allerede gjør det så det bør du sjå nærmere på. Ja strålen på den ene virker grei men uten trykk, den andre freser når jeg gir pådrag og ser frisk ut. Bør jeg blåse opp denne nå etter den har ligget i dieselen? Bunndeksel der membran ligger på den dårlige hadde en liten lekkasje faktisk. Kan det være derfor jeg ikke får opp trykket. Når jeg holdt fremfor dysa rant det ut av bunndeksel. for å sikre deg at tomgangen er lik kvar gang du bruka båten må du sjekke at leamikken hviler mot stoppeskruen (som du justerer tomgangshastigheten med) og ikkje henger i wiren. så om du nå ikkje greier å justere opp tomgangen slik at motoren går på normal tomgangshastighet så kan det være rusk og dritt. det skvetter jo veggemellom nedi der med alskens skit når den skyter er vel ikkje elektrisk tomgangsdyse på desse?? isåfall kan det være at den har mistet strømmen. da vil den ikkje gå på tomgang uansett Dette har jeg sjekket og prøvd å skru tomgangen opp. Den går på ca. 12oo omdr. selv men stopper vist jeg slipper den under dette. Nei her er ingen elektriske dyser. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Svar til ole petter: Første gangene gjorde den det, men ikke siste gangene. Mener på at det var i forbindelse med rett før den stoppet. Den skjøt ikke ved høyere turtall og på det jamne vist det er det du mener. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 du får ikkje lavere tomgang en 1200 , da det noe som virkelig er på feil villspor.. er nok best med en liten overhaling ja. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Hehe. den går lavere men da daler den fint nedover til den stopper Skal si det grønne spanne til mor var fullt av dritt idag Har nå montert ihop igjen forgasserne. Satser på montering og testing imorgen eller helgen. Håper det er gasserne som var fulle i dritt og ikke noe annet. Vist ikke blir det i helgen Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Du burde også ta en sylinderlekkasje test og kompresjonstest på motoren din. Da får du et fint bilde av tilstanden på motoren Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Kompresjonstest er ok. Har ordnet meg verktøy. Skal sjekke denne forhåpentligvis imorgen. Sylinder testen, hva går den ut på? Redigert 17.September.2008 av Joda 22 AQ140 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) JA da spør jeg deg Motor. Hvordan forklarer du at en motor som er mekanisk i orden og har riktig tenning kan tenne i forgasseren? Godt spørsmål. Skjønner det ikke helt selv heller, men har vært borti mange slike tilfeller. Senest på en BMW rekkesekser hvor båteieren (som er bilmekaniker) hadde gjort alt mellom himmel og jord for å få orden på varene. Alt var gjennomgått og sjekket. Forgasserne påsto han var renset osv. Sympomene tilsa forgasserfeil og jeg monterte en annen gasser, riktignok fra bil og motoren ble helt fin, dog ikke opptimal effekt fordi venturi og dyseoppsett var noe feil. En rekke ganger har jeg også opplevd dette på to-taktere som har blitt helt fine etter ei oppblåsning. Kompresjonstest er ok. Har ordnet meg verktøy. Skal sjekke denne forhåpentligvis imorgen. Sylinder testen, hva går den ut på? Sylinderlekkasjetesten er den beste måten å testen kompresjonslekkasje. Sylindertesten gjøres ved at det settes trykk (luft) inn gjennom plugghullet når stempelet er på topp og ventilene lukket. Så måler man luftsviket som evnt. er ned i bunnpanne eller ved eksos/innsugsventiler. Det er da viktig at motoren er varm osv før kontroll. Ville ikke stresset med en slik test om jeg var deg. Kompresjonstesten indikerer jo allerede noe, i det monste om kompresjonen er jevn på alle sylindre. Redigert 17.September.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 En enkel test du kan gjøre for å sjekke om du har gjennomslag forbi ringene og ned i bunnpanna, er å holde hånda over hullet til oljepåfyllinga (i toppdekslet) mens motoren går. Kjenner du en pulserende luftstrøm har du gjennomslag. På en frisk motor med tette ringer skal du kunne legge et A4 ark over hullet uten at arket blåser av eller beveger seg nevneverdig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
AQ140A Svart 18.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Skal sjekke dette uansett når jeg får montert forgasserne. Takk for info så langt Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Har ikke lest alle innlegg men tillater meg å dele noen erfaringer Stort sett opplevd smelling i forgassere slik du beskriver det pga tre feil. a) feil tenning b) ventil(er) som henger pga rust/sot c) knekt vetilfjær(er) Ser da bort fra overchoking, bortjusteringer pga falsk luft osv. Siden tenningen er korrekt henger jeg meg opp ventil teorien. En ventil som ikke tetter vil skape feil undertrykk i manifold. vanskelig å juster tomgang, den blir svak og stopper med ett smell. Forbrenningsgasser antenner bensinblanding i innsug gjennom utett ventil. Kan hende ventilen henger. Endel volvofjærer hadde en tendens til å gå i stykker. spesiellt på AQ170 motoren. Bittelitte rust pga kondens/vann i oljen ga en bruddanvisning som gjorde at fjæra røyk etter en stund. Vanskelig å oppdage. Begge tilfeller kan avdekkes på komptest, MEN det er ikke alltid. må kanskje sjekke fysisk. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Da er forgassere montert. Resultatet er værre. Nå går den ikke i det hele uten at jeg jobber med gasshendel uansett. Ruser seg opp og kan ligge der en stund for så å dette i kolaps. Skal sjekke med startgass mtp. falsk luft. Men før jeg sender gasserne til evt. forgasserservice tenkte jeg å evt. eliminere motoren som feilkilde. Merkelig at jeg i tilegg at fikk lekkasje på kjølevannet nå. I bendet ved termostat. Noen som har en enkel metode med å sjekke etter eksos/olje i kjølevann? Merker ingen ekspansjon av kjølevann men så har jeg ikke vært over 3000 omdr. I tilegg så registerer jeg en slags tikking av og til når jeg kinnet for å få bensin i gasserne. Kunne oppfattes som kortslutnings knist lyd. Slo av lyset men kunne ikke se noe fysisk gnist, men er ikke sikkert det var dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 (redigert) om du har satt denne sammen igjen med de gamle papirpakningene burde ikkje dette være noen stor overraskelse.. Redigert 19.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 I tilegg så registerer jeg en slags tikking av og til når jeg kinnet for å få bensin i gasserne. Kunne oppfattes som kortslutnings knist lyd. Kan tyde på høy tenning, eller dårlig bensin/bensin med for lavt oktantall. Mange gamle motorer var konstruert med høy kompresjon for å nyttegjøre høyoktan bensin som var tilgjengelig den gang. Sjekk tenninga di en gang til, og er du usikker, få en kyndig til å hjelpe deg Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
summer family Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Hisann Har nye forgassre hvis det er intresse?. Steve Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 (redigert) Den tikkinga du nemner kan hvere stemplene og en venil / ventilene som møtes , det er ikke bra , blir ofte dyrt når disse møtes , tror det er best å ikke prøve å starte motoren noe mere før du med sikkerhet hvet att registerreima ikke har hoppet over da det ut i fra din problembeskrivelse trolig har skjedd noe med en ventil / tilene dine. Redigert 19.September.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.