Jump to content

aq140A, smell fra forgasser, går ikke på tomgang dagen derpå.

AQ140A

Recommended Posts

OK. Takk for info. Etter mitt syn da så kan det både være motoren og ikke bare kun forgassere.

Vist vi spoler litt tilbake:

Jeg skal prøve å forklare mer i detalj hva som skjedde.

Jeg startet opp motoren og lot den gå i fri til den var 80 grader. Gikk ut av båtplassen og da gikk den på tomgang uten problem, altså slik som før. Jeg strammet opp forsiktig og gradvis som jeg pleier. Etter 5-10 var jeg ute på fjorden og hadde ett turtall på ca. 4900-5000 (marsfart er 5000omdr.)

Etter ca. ett halvt minutt ble det ett lite kort rykk i motoren som om den datt 50-100omdr. kjapt. Husker ikke om den kom tilbake til samme turtall.

Når jeg da slakket av for å sjekke og gikk ned til tomgang stoppet den bare. Jeg satte hendel i fri og litt gass og fikk start igjen, men da var den vanskelig å holde på tomgang og stoppet etter litt. På veien hjem gikk det på ca 2000omdr. Jeg turte ikke mer. Da jaget motoren litt hele veien hjem.

Slik den er idag må jeg jobbe med gasshendel hele tiden for at den skal gå. Gir jeg pågrag og holder den feks. på 3000omdr. detter den ganske kjapt for så å dø. Det betyr jo at ved pådrag får den bensin men ikke ellers? Den høres ut som den kveles før jeg for gi skikkelig pådrag igjen.

Her får dere noen hjelpemiddler til å løse gåten :smiley: :

Når jeg kjøpte båten var tenningen helt ute av stille. Volvo i Arendal trodde det var så mye at registeret hadde hoppet over en tann. Uten å gjøre noe spesielt så greide jeg å justere tenningen tilbake.

Opdaget etterhvert at ene forgasser hadde en liten bensinlekkasje i bunnpakkning der membran sitter. I tilegg til dette hører en tydlig forskjell på forgasserne vist en sprøyter inn bensin ved hjelp av membran. den ene hører du ingen ting, imens den andre gir en tydelig spyle/sprøyte lyd.

Dette må da være en super høstgåte :flag:

NB. Bare for registeret. Jeg har ikke funnet ut hva som er galt, men har bestilt en servicemann til å se på det så snart som råd.

Påstanden min er at det er noe mer presist på motoren som har gått istykker en forgasserne som forårsaker dette.

Redigert av AQ140A (see edit history)

fiskebat din underlige skrue, der er akspumpe for at motoren ikkje skal dø ut ved raske pådrag. om du ikkje har det må man alltid bevege gasshendelen sakte. spesielt på heilt lave turtall. og litt pumping med gassen før oppstart hjelper og på å få start da få av desse gamle motorene har choke. at du synes dette og fortenning har ingenting i en båt å gjøre er et meiningslaust utsagn som eg ikkje skjønna kor du vil hen med. klart du kan kutte ut variabel fortenning med men da får du en forferdelig sløv motor.

Redigert av Korsnes (see edit history)

Vi kan vel konkludere Korsnes med at desse pumpene virker med meg :yesnod:

Det som er negativt er jo at jeg tydligvis bare har desse til å holde liv i motoren :headbang:

ps. Selv om motoren har høyt turtall krever det jobbing med gasshendel likevel. Vist ikke dør den :confused:

I manualen står det også at den skal ha 2 gass i bunn før oppstart som svar ang. manglende chok

Redigert av AQ140A (see edit history)

blir mange råd og meininger i hytt & gevær det her. ikkje alle like vetuge. skal det bli dreis på det må du gå litt systematisk til verks. send gasserne dine til overhaling du så blir det iallefall orden på de. så tømmer du bensintanken din heilt og skyller med en skvett til slutt om der er mykje rart. eg veit ikkje om du har noe skikkelig bensinfilter med vannavskiller men det anbefales. og mens gasserne er til overhaling så tar du av registerdekselet og sjekka om reimhjula står i riktig posisjon i forhold til hverandre og evt retta det. om der ikkje er overensmerker i blokka/toppen så skulle dette ikkje vær så vanskelig å finne ut av kor de skal stå om en spør noen. så setter du fordeleren i utgangsposisjon og sjekker stiftåpning i samme rennet. du dreier altså motoren med ei pipe og en kraftarm/skralle så største stiftåpning er den oppgitte. 0.4 eller noe sånt? så om den da starter igjen når du har fått tilbake gasserne så justerer du tenninga med ei lampe når motoren er varm og går på justeringsturtallet som er oppgitt i manualen. du må antagelig justere tomgangen underveis da den endra seg med tenninga. sjekk så om tennpunktet flytter seg når du rusa ørlite opp fra tomgang. om det ikkje gjer det så er det noe galt med leamikken som skal justere fortenninga. fiks det :wink: da har du iallefall eliminert de to største feilkildene. om motoren fortsatt ikkje går rett er det bare å belage seg på å finne en erstatning :cheers:

blir mange råd og meininger i hytt & gevær det her. ikkje alle like vetuge. skal det bli dreis på det må du gå litt systematisk til verks. send gasserne dine til overhaling du så blir det iallefall orden på de.

Ja det skal jeg. Tenkte bare å få noen til å gå over motoren først. Kan ikke bruke 2500,- vist motoren er skadet.

så tømmer du bensintanken din heilt og skyller med en skvett til slutt om der er mykje rart. eg veit ikkje om du har noe skikkelig bensinfilter med vannavskiller men det anbefales.

Dette har jeg og bensintanken har jeg gjort ren.

og mens gasserne er til overhaling så tar du av registerdekselet og sjekka om reimhjula står i riktig posisjon i forhold til hverandre og evt retta det. om der ikkje er overensmerker i blokka/toppen så skulle dette ikkje vær så vanskelig å finne ut av kor de skal stå om en spør noen.

Jeg skal sjekke dette ikveld

så setter du fordeleren i utgangsposisjon og sjekker stiftåpning i samme rennet. du dreier altså motoren med ei pipe og en kraftarm/skralle så største stiftåpning er den oppgitte. 0.4 eller noe sånt?

Jeg har byttet alle tenningsdeler inkl. coil, men skader vel ikke å sjekke dette.

så om den da starter igjen når du har fått tilbake gasserne så justerer du tenninga med ei lampe når motoren er varm og går på justeringsturtallet som er oppgitt i manualen. du må antagelig justere tomgangen underveis da den endra seg med tenninga. sjekk så om tennpunktet flytter seg når du rusa ørlite opp fra tomgang. om det ikkje gjer det så er det noe galt med leamikken som skal justere fortenninga. fiks det :wink: da har du iallefall eliminert de to største feilkildene. om motoren fortsatt ikkje går rett er det bare å belage seg på å finne en erstatning :cheers:

Ja volvo skal ha ca. 100.000 for en ny bensiner inkl. drev. 130hk. Så etterhvert som en skrur blir det mer fristende.

Hei igjen. Da spørs det om jeg har blitt klokere.

Der er overett merker på toppdeksel og på remhjul. Når desse står over ett med hverandre og jeg leser av på gradene nede ved svinghjul så peker merket der på minus 5grader. dvs. 15 grader ut vist en skal regne med at overettmerket på blokka skal være 10 grader.

Noen som har blitt klokere? Eller må jeg demontere dekselet der nede for å komme inn på evt. rett overett merke?

er der ikkje 3 reimhjul på registeret ditt? et på kammen, fordeleren og veiva ? alle tre hjula skal ha den prikken på hjulet overens med pil,prikk eller strek på blokka. er de ikkje det må du løyse strammeren, dra av reima og korrigere den/de som er feil! dette er meget viktig! et hakk feil og det bærer galt avsted. eg tvila på der er merke på toppdekselet. men om du meina på toppen så kan det vel stemme. eg har aldri hatt en volvo så eg kan ikkje fortelle deg korhen dei er :wink:

100 000.- for en ny en ja.. men man får da nyere brukt bensiner te en rimelig penge. gjerne et par hakk større :cool:

Da har jeg fått snakket med den hyggelige mannen på Volvo i Arendal.

Han mener på at reimen på register har hoppet over en tann eller 2.

Symtomene jeg ga han var at motoren ga ett rykk ved 5000omdr. deretter ville den ikke gå på tomgang.

Overettmerkene er som følger:

1.Merke på toppdeksel og reimhjul er overett

2.Merke på svinghjul peker da på minus 5 grader dvs. 5 grader fortenning. Dette er korrekt.

3. Da står det igjen å sjekke overettmerkene nede i fordeler. Den skal stå overett med sylinder nr. 1

Ifølge Volvo så er det da sannsynlig at overettmerkene nede i fordeler ikke er overett.

Vist dette stemmer er vi tilbake til første svar i denne tråden

Kommer med mer info senere idag.

Hei. Har jeg misforstått ang. fortenning??

Leser i noen gamle innlegg her og de omtaler som at 10 grader fortenning skal den ha mtp. overettmerker.

Volvo sa at den skulle ligge på 5 grader fortenning.

La meg forklare nærmere:

Når overettmerket i fordeler og på kammen er overett, står svinghjulmerket og peker ikke direkte på gradetall men 5 grader til høyre for 0grader på gradetabellen som viser fra 0 til 35 grader

Jeg har da tolket det som minus 5 grader og at dette var riktig. Men når en måler tenninga så skal jo streken ligge på gradestokken på ca. 10 grader ikke til høyre og minus 5 grader.

Noen som kan oppklare dette?

Men når en måler tenninga så skal jo streken ligge på gradestokken på ca. 10 grader ikke til høyre og minus 5 grader.

det du skriver her forstår eg ikkje. kan du omformulere deg og prøve igjen? :smiley:

jo du skal ha merket på - siden når motoren går. for-tenning, det skal tenne før stempelet er på topp. som indikeres av 0 på skalaen tdc

sier du at servicemannen sa veiva skal stå på -5 grader i grunninnstilling og ikkje på 0 ? fortenning er noe du justerer etterpå ved å vri fordeleren. ikkje noe du setter ved å forskyve registeret.

Heisann.

Vist jeg ser ned på gradeskiva så skal ved motoren på tomgang vise 10 grader ved å bruke pistolen.

Men: Nå når motoren står stille og overettmerkene på toppen og fordeler er overett, da viser merket ikke 10 eller 0, men minus 5

Skiven ser slik ut

35 30 25 20 15 10 5 0 5

Slik ser skiven ut og det som er uthevet peker merket på svinghjulet på. Altså til høryre for 0 som jeg kaller minus:))

Var det forståelig?

aha! jada :wink: kor lampen vil blinke vil variere med kor du snur fordeleren. fortenning kan variere på forskjellige markeder. jo det er grunninnstillinga når motoren står stille det du er etter. eg ville ha gjetta den skulle stå på null når de andre står ved sine respektive overettmerker. eller rettere sagt omvendt. når veiva står på 0 så skal de andre justeres til sine overettmerker. du har ikkje tatt av reimhjulet og dekselet nede du sjøna eg. der er heilt sikkert merker på tannreimhjulet på veiva og i blokka nede òg.

det du kaller minus er pluss.. :wink: derfor eg ikkje tog an

Det er nok en misforståelse ute og går mellom mekanikeren og amatøren viljeg tro. På denne motoren så er det siste merket på reimskiven 5 grader etter TDC. Med andre ord så er TDC det andre merket fra venstre når man ser reimskiven forfra.

Det er to metoder å stille inn registeret på denne motoren. Det første alternativet er for når registerreimen skal skiftes, og da er jo en del deler avmontert.

Vi har da et lite merke i forkant på hjulet til kammen, og dette skal stemme overens med hakket foran på ventildekselet.

Så har vi et merke nede på veivakselen. Det titter et lite blikkdeksel på utsiden av hjulet til registerreimen. Dette blikket har en tapp som passer inn i kilsporet i veiven og et hakk i kanten. Dette hakket skal stemme overens med en støpekant i aluminiumsdekselet innerst mot motorblokken.

Så har vi det hjulet i mellom til høyre. Det er dette hjulet som driver rotoren i fordeleren. Det er også et hakk i forkant på dette hjulet som skal stemme overens med et hakk i dekselet innenfor. (Til høyre for hjulet).

Så tar man den nye reimen og finner to streker på baksiden av denne. Reimen skal da monteres slik at de to hvite strekene stemmer med merket på veivakselen. (Man må trykke reimen litt ned for å se at dette stemmer).

Så er reimen merket med en hvit strek på to andre steder også. Et merke skal stemme overens med hjulet til fordeleren og det andre skal stemme overens med merket på kamakselen.

Hvis du ikke har ny reim med merker, (Merkene slites bort etter kort tids kjøring) så kan registeret sjekkes uten. Man tørner da motoren med uret og stopper når tenningsmerket er på det ant siste merket. (Dette er TDC).

Så sjekker man at de to andre merkene stemmer. (Kam og fordeler).

Men hvis du leser innlegg 57 så skriver jeg noe om en klippet kile. Det hender at den som skifter registerreim ikke har utstyr til å trekke til bolten på veiven. Jeg har opplevd at kilen på det ytre reimhjulet har brukket av slik at tenningsmerket har forskjøvet seg. Man kan da ikke bruke tenningsmerket verken til å justere tenning eller sjekke register.

Det enkleste du kan gjøre for å sjekke dette er følgende. Du skruer ut tennplugg nr. 1. Så tørner du motoren til TDC. (Andre merke fra venstre).

Så stiller du et skrujern forsiktig ned i sylinderen slik at tuppen berører toppen på stempelet. Så bruker du en fastnøkkel på veivakselen og drar veiven frem og tilbake over TDC. Du vil da kunne sjekke om stempelet snur akkurat når TDC merket passeres.

Hvis du ikke skjønner dette bør du kanskje kjøpe deg en verkstedshåndbok.

Takk for utfyllende svar karer :cheers: Skal ta meg en runde på dette imorgen, men ser ut for at jeg overlater skifting av reim til fagfolk. Dette er ikke noe å tulle med forstår jeg.

Tja reimen virker grei den, dog noe rust på strammeren. Klarer vel å bevege reimen en halvcentimeter. Har hatt det i tankene å bytte denne for jeg vet ikke når den sist ble byttet, men trodde ikke det ville melde seg så brått :smiley:

Takker og bukker for Deres tolmodighet med meg folkens.

Oppfølger kommer :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...