AQ140A Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 (redigert) Da har jeg fått ut litt agresjon ikveld også. Jeg har nå demontert sjøvannspumpen og aludekselet med gradskiven på for å komme inntil. Har ett problem. Jeg finner ikke overettmerket på rotorhjulet. Der er ett lite blikk fast på motoren til høyre for hjulet som beskrevet lenger oppe men finner ikke merket på selve hjulet. Men vist jeg måler med føleblad på stift så står den maks åpen på sylinder 1 (Nærmest registerreim) Kan jeg få spørre hvor nøyaktig desse overettmerkene skal stå. Er det 100% overett alle 3 eller slingrer det litt? Merker meg også at selve aksling på rotor har litt slark som vil gi litt mer eller mindre åpning på stift alt etter. Dette med klippet kile stemmer no i mitt tilfelle også, da det er ca 5mm. forskjell på merkene på hjulet. Redigert 23.September.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hei tenkte jeg skulle legge inn litt videre info om hva jeg har funnet ut så langt. Da har jeg sjekket overettmerkene på toppdeksel og på veiv når stempel 1 er på topp. (tok ut pluggen som nevnt tidligere) Dette stemmer innenfor ca. 3mm. Ser for meg at vist jeg skulle korrigere på dette så er en tann på reiemn så bred at det ville slå like galt ut på andre veien. Min konklusjon er at registerreimen er ok. Venter fortsatt på servicemann Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hvordan gikk kompresjonstesten? Ref. mitt innlegg 18/9 Har du hatt av ventildekslet og sjekket ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Det gikk skeis. Den jeg hadde var istykker. hadde tenkt å høre med servicemann om jeg kunne låne hans verktøy, siden han ikke er kommet enda. Nei har ikke sjekket ventilene. Har lite peiling på hvordan jeg kan forsikre meg om at desse er ok. Kan jo altids skru av deksel å se, men. Noen tips der som jeg kan se etter i helgen kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Ofte er problemet med slik feilsøking at man ikke begynner i rette enden. Å feilsøke en slik motor uten å verifisere sylinderlekkasjen kan bli kostbart. Jeg ville med andre ord ikke brukt en eneste krone på feilsøking hvis man ikke på forhånd vet om motoren er mekanisk i orden. Det tar tross alt ikke mer enn 30 minutter å få konstatert dette på din motor. Dette ser jeg hele tiden på dieselmotorer også. På grunn av at mekanikerne ikke har utstyr som passer til motoren for å gjøre en sylinderlekkasjetest, så bruker man kanskje titusentalls kroner på å sjekke dieselpumper og dyser. Det hender rett så ofte at motoren blir noe bedre men aldri helt god fordi kompresjonen er for lav. DET ER OBLIGATORISK Å SJEKKE SYLINDERLEKKASJE FOR RESULTATET AV DENNE MÅLINGEN LEGGER GRUNNLAGET FOR ALL FEILSØKING VIDERE. For å nevne en annen ting som også er grunnleggende, så er dette bensintrykk og bensinpumpens kapasitet. (Hvor mange liter bensin klarer bensinpumpen å levere pr. minutt). Jeg har ikke tall på hvor mange båter med bensinmotor jeg har repparert hvor forgassere har blitt overhalt uten at båten har blitt frisk. Når jeg da spør om de har målt bensintrykket og foretatt en bleed test så ser de bare rart på meg. Problemet er at når motoren går på tomgang så får man ofte bensintrykk selv med en dårlig bensinpumpe for motoren bruker ikke mye bensin da. Men når man skal ha båten opp i plan så synker bensintrykket fordi pumpa leverer for lite og flotørhøyden i forgasserne blir for lav. Motoren får dermed ikke nok bensin og båten sliter med å komme i plan. Hvis man ser på de bensintrykk målerne man får kjøpt så er de fleste konstruert feil, for det er ingen måte å sjekke leveringsmengden. Man må derfor kappe av slangen å sette på et T- stykke og en kran slik at man kan åpne denne og sjekke hvor mye bensinpupen leverer. Lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Da forstår jeg deg rett Ole petter at jeg burde ta kompresjonstesten først, før noe annet. Kompresjonen hva bør den være som ett minimum og maksimum? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Er helt enig med Ole Petter i dette at det ofte er fornuftig å fastslå om det er lekkasje via ventiler eller stempelringer. Ser at Ole Petter foretrekker sylinderlekkasjetester. Det er det beste, men om man har kun en enkel komresjonstester å bruke kan man alikevell fastslå om kompresjonssvakhet skyldes ventiler eller stempelringer. Ta først en ordinær kompresjonstest. Viser denne dårlige verdier kan man ha noen dråper olje oppå stempelet. Tørn motoren et par runder på starteren. Foreta så en ny test. Viser kompresjonstesteren nå mye bedre verdi er det stempelringene som er svake/defekte. Dette gjorde jeg senest for et par kvelder siden og den aktuelle motoren var tidligere varmkjørt. Nesten ingen komresjon før det ble oljet oppå stemplene. Verkstedet som hadde skiftet toppakning osv. på denne motoren fant aldri ut av hvorfor hc-verdiene var så høye på tomgang. Min konklusjon ble at stempelringer må byttes på den motoren. (PS: jeg brukte også sylinderlekkasjetester på denne motoren.) Dog i det aktuelle tilfellet som trådstarter viser til heller jeg som tidligere nevnt til at det foreligger et forgasserproblem. Men man skal aldri være for sikker. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 En motor som lekker gjennom stempelringene vil danne overtrykk i bunnpanna. Dette overtrykket er enkelt å detektere ved å løfte på oljelokket og kjenne etter overtrykk. Små lekkasjer er værre å detektere på denne måten selvfølgelig, men er ikke lett å detektere med en kompresjonstest heller. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
motor Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 En motor som lekker gjennom stempelringene vil danne overtrykk i bunnpanna. Dette overtrykket er enkelt å detektere ved å løfte på oljelokket og kjenne etter overtrykk. Små lekkasjer er værre å detektere på denne måten selvfølgelig, men er ikke lett å detektere med en kompresjonstest heller. Nå beskrev jeg jo hvordan dette kunne gjøres i forrige innlegg da. Mulig ikke du klarer det men trikstet med olje i sylinderen fungerer utmerket. Veldig små lekkasjer er vel ikke noe man normalt trenger å være så opptatt av, om man har en eldre motor og det ikke er snakk om noen reklamasjonssak/kjøpstvist. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Når jeg skal ta komp. test. kan jeg ta ut alle 4 plugger samtidig eller bør jeg ta 1 for 1? Det med olje på stempel skal gå fint. Hvor mange dråper vil du ha på det? 5? Vil ha det presist Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Jg sliter litt med dette da jeg må jobbe med gasshendel for å holde liv i den. For se om jeg får litt hjelp i helgen til å holde liv i den. En motor som lekker gjennom stempelringene vil danne overtrykk i bunnpanna. Dette overtrykket er enkelt å detektere ved å løfte på oljelokket og kjenne etter overtrykk. Små lekkasjer er værre å detektere på denne måten selvfølgelig, men er ikke lett å detektere med en kompresjonstest heller. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Ja ta ut alle pluggene først. Kjør en komptest på alle sylindere etter tur. NB: Påse at batteriet er godt slik at alle sylindere får samme trykk fra starteren. Så kan du ta å ha i en fire-fem dråper olje på stempl syl 1. Ha i så mye olje at det er grunn til å tro at oljen vil ligge som en film i sylinderen, dette tetter ved lekkasje. Tørn motoren rundt et par omdreininger slik at olja fordeler seg rundt . Ta ny test av sylinder 1. Så gjentar du dette likens på de andre sylinderne. NB: Det vil ryke noe inni h---- når du starter motoren etterpå. Gir seg etter ei lita stund. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Pøhhh. Har eksosen gjennom drev Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Pøhhh. Har eksosen gjennom drev Gjør ikke noe det. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) - Redigert 27.September.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 27.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Da har jeg sjekket kompresjonen. Den var som følger 3 av dem ¨lå på 9kg. og den 4 lå på 8,5 dvs. den nest bakerste. Denne hadde også en plugg som var merkbar hvit. De 3 andre pluggene var svarte og like. Dette var på kald motor og etter 3 runden med målinger. Dere skjønner, jeg måtte trene først før finalen Hva sier herrene? Noen ideer? Fikk desverre ikke prøvd med olje ned i sylinderen for sjekk av ringer. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 28.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Ingen som har noen kloke ord? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Høres greit nok ut det. Sjekk registeret du... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 28.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 registeret er sjekket, se lengre oppe. Ingen ting å finne der. Ser bra ut Lurer på om jeg skal ta av toppdeksel å sjekke ventilene som nevnt i en tidligere setning. Begynner å gå tom for ideer så forgasserne nærmer seg igjen som problemet. Vet du hva kompresjonen skal være? Nå ble denne målt på kald motor, men det har kanskje ikke så mye å si, siden problemet er værst ved kald motor? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 28.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Ett lite spørsmål. Har lest litt i en annen tråd. Jeg har byttet alle tenningsdeler som nevnt: plugger, stift, kondensator, fordelerlokk. Coilen har jeg ikke byttet enda. Jeg har den fremdeles liggende. Kan denne skape slike problem for meg. Kan det skape ubalanse i systemet i og med jeg har byttet til nye deler og så henger en gammel igjen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Overslag i coilen kan helt klart skape denne type problemer ja! Kanskje verd å prøve med en ny? De koster uansett ikke all verden, og en coil varer ikke evig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 29.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Jeg har en liggendes men har ikke montert den enda Forhørte meg med en motorkyndig idag ang. kompresjonen og dette var bare flott. Så nevnte jeg at tennplugg på nr. 3 var hvit, og da kunne han fortelle at nr. 3 er ett typisk tilfelle på dårlig forbrenning og falsk luft og speilet seg som oftest tilbake til forgassere. Det er som regel nr. 3 som får dette da. Jeg skifter coilen først og ser. Vist ikke det funker tror jeg at det er på høy tid å legge energien over i forgasserne. Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Jeg ville også tatt en strammerunde på innsugsmanifold. Kan være falsk luft der - mellom forgasser og innsug, men også mellom innsugsmanifold og blokka! Hadde noe tilsvarende problem på en B20 - ble bra med stramming av mutterne på manifold. Øivind Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Hei igjen. Ja da har jeg endelig fått montert medbringer på sjøvannspumpe. Har synset og testet litt rundt forgasserne. Har nå demontert manifold med forgassere klar for innsending til overhaling. 1. Motoren går best ved at jeg skrur tomgangsskruen på den fremste gasser helt tilbake og det er kun den bakerste som har kontrollen..Virker som motoren kveles når jeg prøver å øke tomgangen på den fremste. 2. Når jeg demonterte manifold så registrerer jeg følgende: Den fremste nr1. er svart av halvtørrolje, den bakerste er litt sot eller lignende. de andre 2 er rene og pene. Noen som kan si hva som gjør dette? Kan det ha noe med at overløpet på toppdeksel går ned på forgasserne? Eller noe værre? Ellers noe jeg bør se etter når dette nå er demontert alikevel? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 fiskebat din underlige skrue, der er akspumpe for at motoren ikkje skal dø ut ved raske pådrag. om du ikkje har det må man alltid bevege gasshendelen sakte. spesielt på heilt lave turtall. og litt pumping med gassen før oppstart hjelper og på å få start da få av desse gamle motorene har choke. at du synes dette og fortenning har ingenting i en båt å gjøre er et meiningslaust utsagn som eg ikkje skjønna kor du vil hen med. klart du kan kutte ut variabel fortenning med men da får du en forferdelig sløv motor. For noe vas , har hatt 2 volvo forgasser motorer med tillnermet b20 blokk ca 2,9l , ca 300hk uten turbo som er kjørt på Lyngåsbanen uten fortenning , det var ikke akkurat forferdelig sløve motorer. Att en trenger akselasjonspumpa for å få start på en gammel motor uten shoke er en annen sak så jeg holder fast på att båtmotorer bør justeres slik att en ikke behøver fortenning og akselrasjonspumpe når det brukes gasshendel i stedet for fotpedal. Att trådstater må pompe med gasshendelen/pedalen for å holde liv i motoren tyder på svikt i drivstofftilførselen , tank og ledning kan og bli tett , besinpumpa er og en slitedel , det behøver ikke å vere så mye besin i flotørkammeret før akserasjonspuma virker og pumper nok bensin inn på motoren for å få den til å gå litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.