Jump to content

aq140A, smell fra forgasser, går ikke på tomgang dagen derpå.


AQ140A

Recommended Posts

For noe vas , har hatt 2 volvo forgasser motorer med tillnermet b20 blokk ca 2,9l , ca 300hk uten turbo som er kjørt på Lyngåsbanen uten fortenning , det var ikke akkurat forferdelig sløve motorer.

Og da mener du uten fortenning overhodet? Tenningen skjer altså på TDC uansett turtall?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ja , tenninga stilles da til den mest gunstige posisjon for det aktuelle normale turtallet og lasten som motoren hovedsakelig arbeider i , slik som på en industrimotor.

Dette blir helt feil i nedoverbakker , noe det er så mange av på sjøen , den blir og litt ugustigere ved oppstart og uten last men da mere optimal /rikktig under normal vanlig kjøring .

Link to post

Nå tøyser du vel litt Fiskebåt.

Hvis du stiller fortenningen fast på rundt 35-45 grader som må til for å få en bil til å komme rundt Lyngåsbanen med æren i behold, så får du neppe start på motoren selv med S,R eller U kammer i en Volvo.

Den motoren det her snakkes om skal vel ha 10 grader fortenning ved 800 omdreininger og 21 grader ved 1500 omdreininger mener jeg å huske. Stiller du motoren på 21 grader ved 800 omdreininger som er et turtallsområde hvor sentrifugalregulatoren ikke har begynt å regulere, da sliter du allerede med start og du får ikke motoren til å gå på tomgang.

 

Til og med de gamle saktegående motorene med magnettenning har jo høy og lavtenning.

 

Hvis du kutter ut akslerasjonspumpene på en marinemotor så vet vi med erfaring hva som skjer når akslerasjonspumpene ryker. Motoren får ikke opp turtallet når motoren belastes.

 

Du skulle nok vært med på å kjøre noen biler i bremsebenk for å se hvor nøye man må være både med tenning og mapping for å få dem til å yte 300 Hk.

Link to post

Jo, men det er jo noe helt annet enn hva du påstod Fiskebat. Du påstod at du kjørte uten fortenning, altså på TDC hele tida. Det du i virkeligheten gjorde var å kjøre på fast fortenning, tilpasset et optimalt turtall, og det er jo noe ganske annet. Og visst er det forskjell på landjorda og på sjøen. På sjøen finnes, i motsetning til hva du hevder, ingen nedoverbakker overhodet, bare motbakker. Sånn sett kunne du kanskje gå med fast fortenning, men hva da med tomgang?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Du skulle nok vært med på å kjøre noen biler i bremsebenk for å se hvor nøye man må være både med tenning og mapping for å få dem til å yte 300 Hk.

 

I de bremsebenkene , hvet om bare 2 stk i Norge , der disse motorene bremses over 300hk og kjenner ingen som som har fått vert gjest / tilstede der.

 

I de gamle Volvo b20 motorene som ble brukt til racing ble det faktisk brukt ei stj. marineveiv som pleide å knekke i to etter litt bruk

 

Att disse båtmotorene blir umulig å starte og ikke går på tomgang ved en 17-19 grader fast fortenning , er det noe du tror eller hvet ?

 

Har satt inn en gammel Volvo b18 motor uten fortenning i en Sperry New Holland kompaktlaster som jeg bruker til bla snørydding , funker utmerket så jeg regner med at denne motoren funker like bra i båt men jeg kan heller ikke utelukke at dette kan hvere ugunstig på motoren i linken her.

 

Påenget mitt er att fortenning bør unngås i industri og båtmotorer men det betyr ikke at de kan fjernes i motorer som er marinisert med avhengig i bruk av dette.

 

Har og hatt en 2 syllidret Sabb 16-20 hk , den funka og godt uten fortenning og akserasjonspumpe.

 

 

Beklager avsporingen fra tråtstarters motor.

Link to post

Noen som har peiling på dette da?

 

 

2. Når jeg demonterte manifold så registrerer jeg følgende: Den fremste nr1. er svart av halvtørrolje, den bakerste er litt sot eller lignende. de andre 2 er rene og pene.

 

Noen som kan si hva som gjør dette? Kan det ha noe med at overløpet på toppdeksel går ned på forgasserne? Eller noe værre?

 

Ellers noe jeg bør se etter når dette nå er demontert alikevel?

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

3000 boller

 

inkl. pakningsett og div.

 

Lurte på en stund å kjøpe en erstatningsgasser og manifold til 6000, men tror jeg hadde fått problem med høyden på motorkasse. Har planer om å rive vekk kasse å lage hel benk akter ala "scan 24"

 

I 2010 kommer jeg til å starte med overhale båten mtp.brukervennlighet og finish, så da kanskje det blir en prosjekttråd :yesnod:

Link to post
  • 10 måneder senere...

Er ikke det det ene så er det det andre. Når jeg nå etter endel timer siden sist og har fått el. tenning og motoren går fint som en klokke oppdager jeg en pulsering på hullet på topplokket. Vist jeg legger ett ark på og strammer litt til klaprer arket. Det er tydelig overtrykk.

 

Hva gjør jeg nå? Kjøre til den ikke vil mer og bli ekspert på salg av nylig monterte deler?

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

Ja, med en slik løsning er det ikke rart du opplever trykk i motoren. Dette er helt normalt, og ikke noe å bekymre seg for. Ale motorer lekker litt forbi stempelringene, selv helt nye motorer. Men vanligvis vil slangen fra toppdekselet være koplet til en flammedemper/filterboks over forgasseren, der det da vil være et lite vakuum som tar hånd om dette overtrykket. Den løsningen du har her vil gi oljesøl i motorrommet samt unødig oljelukt i båten. Jeg ville enten ha fått tak i en original luftfilterboks, eller fått en blikkenslager til å lage en boks der slangen kan koples til. Men dette har vi vel snakket om før, om jeg ikke husker helt feil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da ville jeg ha laget meg en boks rett og slett! Det ser realtivt enkelt ut, en avlang firkantet boks med avtagbart lokk på toppen samt hull til forgasserne og festehull i bunnen. En skroggjennomføring i siden for tilkopling av slangen, og et hull i siden mellom forgasserne for å slippe inn luft. Tilsvarende mål på hull som originalboksen, gjerne med en stuss på. Burde da være gjennomførbart det?

 

Redigert: Det finnes jo koplingsbokser for elektrobruk i alle tenkelige dimensjoner og materialer! Kanskje noe slikt kunne vært brukt? Må sikkert ha en boks til hver da, men det burde jo gå greit. Sjekk Elfa, for eksempel...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...