AQ140A Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Hei Fiskebåt. Bensinpumpa er kontrollert. Bra trykk fra den. Jeg må ikke pumpe vist jeg bruker kun bakerste forgasser bare jeg stiller den på 1500omdreininger, men den jager dog litt. Redigert 16.Oktober.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 For noe vas , har hatt 2 volvo forgasser motorer med tillnermet b20 blokk ca 2,9l , ca 300hk uten turbo som er kjørt på Lyngåsbanen uten fortenning , det var ikke akkurat forferdelig sløve motorer. Og da mener du uten fortenning overhodet? Tenningen skjer altså på TDC uansett turtall? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
fiskebat Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Ja , tenninga stilles da til den mest gunstige posisjon for det aktuelle normale turtallet og lasten som motoren hovedsakelig arbeider i , slik som på en industrimotor. Dette blir helt feil i nedoverbakker , noe det er så mange av på sjøen , den blir og litt ugustigere ved oppstart og uten last men da mere optimal /rikktig under normal vanlig kjøring . Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Nå tøyser du vel litt Fiskebåt. Hvis du stiller fortenningen fast på rundt 35-45 grader som må til for å få en bil til å komme rundt Lyngåsbanen med æren i behold, så får du neppe start på motoren selv med S,R eller U kammer i en Volvo. Den motoren det her snakkes om skal vel ha 10 grader fortenning ved 800 omdreininger og 21 grader ved 1500 omdreininger mener jeg å huske. Stiller du motoren på 21 grader ved 800 omdreininger som er et turtallsområde hvor sentrifugalregulatoren ikke har begynt å regulere, da sliter du allerede med start og du får ikke motoren til å gå på tomgang. Til og med de gamle saktegående motorene med magnettenning har jo høy og lavtenning. Hvis du kutter ut akslerasjonspumpene på en marinemotor så vet vi med erfaring hva som skjer når akslerasjonspumpene ryker. Motoren får ikke opp turtallet når motoren belastes. Du skulle nok vært med på å kjøre noen biler i bremsebenk for å se hvor nøye man må være både med tenning og mapping for å få dem til å yte 300 Hk. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Jo, men det er jo noe helt annet enn hva du påstod Fiskebat. Du påstod at du kjørte uten fortenning, altså på TDC hele tida. Det du i virkeligheten gjorde var å kjøre på fast fortenning, tilpasset et optimalt turtall, og det er jo noe ganske annet. Og visst er det forskjell på landjorda og på sjøen. På sjøen finnes, i motsetning til hva du hevder, ingen nedoverbakker overhodet, bare motbakker. Sånn sett kunne du kanskje gå med fast fortenning, men hva da med tomgang? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
fiskebat Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Du skulle nok vært med på å kjøre noen biler i bremsebenk for å se hvor nøye man må være både med tenning og mapping for å få dem til å yte 300 Hk. I de bremsebenkene , hvet om bare 2 stk i Norge , der disse motorene bremses over 300hk og kjenner ingen som som har fått vert gjest / tilstede der. I de gamle Volvo b20 motorene som ble brukt til racing ble det faktisk brukt ei stj. marineveiv som pleide å knekke i to etter litt bruk Att disse båtmotorene blir umulig å starte og ikke går på tomgang ved en 17-19 grader fast fortenning , er det noe du tror eller hvet ? Har satt inn en gammel Volvo b18 motor uten fortenning i en Sperry New Holland kompaktlaster som jeg bruker til bla snørydding , funker utmerket så jeg regner med at denne motoren funker like bra i båt men jeg kan heller ikke utelukke at dette kan hvere ugunstig på motoren i linken her. Påenget mitt er att fortenning bør unngås i industri og båtmotorer men det betyr ikke at de kan fjernes i motorer som er marinisert med avhengig i bruk av dette. Har og hatt en 2 syllidret Sabb 16-20 hk , den funka og godt uten fortenning og akserasjonspumpe. Beklager avsporingen fra tråtstarters motor. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Noen som har peiling på dette da? 2. Når jeg demonterte manifold så registrerer jeg følgende: Den fremste nr1. er svart av halvtørrolje, den bakerste er litt sot eller lignende. de andre 2 er rene og pene. Noen som kan si hva som gjør dette? Kan det ha noe med at overløpet på toppdeksel går ned på forgasserne? Eller noe værre? Ellers noe jeg bør se etter når dette nå er demontert alikevel? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 24.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Denne uken får jeg igjen forgasserne fra service. Er kjempespent på resultatet og hvordan dette blir. Håper at motoren vil gå bra nå. Skal holde Dere informert Imellomtiden har jeg følgt rådet med å rense bensintanken. Den var rimelilg full av dritt. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Da er forgasserne montert og justert. Båten går som en klokke. Takker for all hjelp her inne folkens. Også en stor takk til forgasserservice i drøbakk. Han kan sine saker. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Det var jo fint og høre! Måtte du ut med mye for og få de overhaldt? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 3000 boller inkl. pakningsett og div. Lurte på en stund å kjøpe en erstatningsgasser og manifold til 6000, men tror jeg hadde fått problem med høyden på motorkasse. Har planer om å rive vekk kasse å lage hel benk akter ala "scan 24" I 2010 kommer jeg til å starte med overhale båten mtp.brukervennlighet og finish, så da kanskje det blir en prosjekttråd Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Flott at det ordna seg. Husk nå å sørge for at det er montert bensinfilter av god kvalitet, så slipper du dette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Er ikke det det ene så er det det andre. Når jeg nå etter endel timer siden sist og har fått el. tenning og motoren går fint som en klokke oppdager jeg en pulsering på hullet på topplokket. Vist jeg legger ett ark på og strammer litt til klaprer arket. Det er tydelig overtrykk. Hva gjør jeg nå? Kjøre til den ikke vil mer og bli ekspert på salg av nylig monterte deler? Redigert 25.Oktober.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Det vil alltid bli et visst overtrykk i en motor, selv om den er i god stand. Vanligvis holdes trykket nede av veivhusventilasjonen som suger luften inn i innsuget. Hvilken form for veivhusventilasjon er det på din motor? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Det er bare en 1"slange som går fra deksel og inn på forgassere, så det er mer eller mindre åpent. https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21829/motoren_vaar_2.jpg Redigert 26.Oktober.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Ja, med en slik løsning er det ikke rart du opplever trykk i motoren. Dette er helt normalt, og ikke noe å bekymre seg for. Ale motorer lekker litt forbi stempelringene, selv helt nye motorer. Men vanligvis vil slangen fra toppdekselet være koplet til en flammedemper/filterboks over forgasseren, der det da vil være et lite vakuum som tar hånd om dette overtrykket. Den løsningen du har her vil gi oljesøl i motorrommet samt unødig oljelukt i båten. Jeg ville enten ha fått tak i en original luftfilterboks, eller fått en blikkenslager til å lage en boks der slangen kan koples til. Men dette har vi vel snakket om før, om jeg ikke husker helt feil... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 helt korekt indeks. Dette er gamle bilder. Slangen går nå ned i en catch tank og videre føres ut gjennom ventilasjonsviften. Kunne tenkt meg å fått tak i den orginale filterboksen på her men ser ut for at det er umulig å få tak i. Nytt er ikke mulig. Har til og med annonsert på finn etter en slik. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Da ville jeg ha laget meg en boks rett og slett! Det ser realtivt enkelt ut, en avlang firkantet boks med avtagbart lokk på toppen samt hull til forgasserne og festehull i bunnen. En skroggjennomføring i siden for tilkopling av slangen, og et hull i siden mellom forgasserne for å slippe inn luft. Tilsvarende mål på hull som originalboksen, gjerne med en stuss på. Burde da være gjennomførbart det? Redigert: Det finnes jo koplingsbokser for elektrobruk i alle tenkelige dimensjoner og materialer! Kanskje noe slikt kunne vært brukt? Må sikkert ha en boks til hver da, men det burde jo gå greit. Sjekk Elfa, for eksempel... Redigert 26.Oktober.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.