SY Mathea Startet 8.September.2008 Link til dette innlegget Startet 8.September.2008 Vurderer båt som kan brukast til langtur. Har fatta interesse for HR 382 og Najad 370 ut frå storleik og pris (og sjølvsagt kvalitet). Har funne ein artikkel som omtalar seileigenskapane til Najad 370 som mindre gode. Er det nokon her som har erfaring med båten? Om Hallberg Rassy 382 har eg ikkje funne opplysingar om seileigenskapane. Nokon som har seilt denne? Og kanskje nokon som har seilt begge og kan samanlikne? B Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Nigel Calder påstår i Juli eller Augustnummeret av YM at Malö er den beste for langtur. Han om det, men min favoritt er også Malö (uten at jeg kan sammenlignes med ham). Ikke kjøp HR eller Najad før du har sjekket Malö. Alle kommer jo fra samme svenske øy ! Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Bitteliten Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Har ikke egen erfaring med disse båtene. Men har du sjekket HR klubben i Norge? På langtur i mine øyne er det vel først og fremst stabile og gode sjøegenskaper man vil ha. Dog leste jeg et godt poeng fra det svenske paret som seiler Yaghan rundt jorda nå. God seilfart er en sikkerhet i seg selv ettersom man er kortere tid på havet og dermed også mindre eksponert for dårlig vær Min egen oppfatning av 382 er at den begynner å seile OK i 5-7m/s. Blåser det mer enn 10m/s seiler den "hyfsat bra". Jeg er litt skeptisk til vinduene i dekksidene - det har vel vært historier om at de har blitt slått inn. Men reiser man på langtur utstyrer man antakelig båten med avtagbare stormvinduer på utsiden - så da er det sikkert mer enn greit. Redigert 8.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Objection, your Honour! Nigel Calder er part i målet............ även om jeg oxo håller en peng på Malö.......alt HR alt Regina av dagens Najader er det vel bare 380 som det er litt 'langtur' i !! har ikke själv seglat 370 resp 382 ! tror att 370 konstruerades av Torvald Karlsson 382an av Olle Enderlein.......som har mange konstruksjoner på 'sitt samvete'....han er duktig ett alternativ til 370 er 390/391 vilket er samme skrog som min 371a...Peter Norlin ritade dom! det negative om 370 er vel 'topptung' av Curt Gelin eller??? jag tycker även den verkar vare väldigt gedigen!, tror du skall provsegla....gå ut i lite tuffare väder.... Redigert 8.September.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SY Mathea Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Takk, her var det, som vanlig, mykje interessant Fleire som har kompetanse på området? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Det ser ut som om du allerede har en romslig Hanse. Kan du ikke dra på langtur i den? Du har sannsynligvis tenkt den tanken allerede.... Kanskje du kan dele dine resonnementer med Båtplassen? Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Dette er båter som begge skulle være svart egnet til langtur. Hvis jeg skal synse litt uten å ha seilt de to nevnt vil jeg tro de seiler ganske likt og har mange like egenskaper. Jeg har seil mindre turer med hr353 hr34 n330 og n373 Har selv n330 Tegnet av Torvald Karlsen og den tåler mye. Det blir en smaksak. Sitér dette innlegget Link to post
SY Mathea Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Ikkje noko galt med Hanse 320. Dette handlar mest om halde liv i drømmen om å eige, og seile ein svensk båt Redigert 8.September.2008 av SY Mathea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.