småbåt rederen Startet 8.September.2008 Del på Facebook Startet 8.September.2008 (redigert) Har kjøpt meg båt. Motoren går ikkje. Dette er ein 70talls 60hk med hydr/el(?) gear. Meir nøyaktig alder har eg ikkje men kan lese av motornummer om behov. Får ikkje gnist på tennplugg. Motoren får bensin, den har el.start og den fungerer fint. -Skal det gå strøm inn på coil eller "tenningsboksen"? -Det går ein 2,5m2 ledning frå coil til stator under svinghjul, denne har strøm(batteristrøm) når den er kobla fra og ikkje strøm når den er kobla til (sammenkobla) med (originalt)skjøtestykke på ledningen. -er det nokon form for startperre på denne motor? -er det nokon form for fysisk turtallsperre på denne motor? eg er/har vore bilmekaniker for eindel år siden.. så feilsøkinga går greit. -er det startsperre på girvelger? evt. kor ligg denne(girkontroll eller motor)? håper at nokon kan hjelpa meg inn på rett kurs her.. Redigert 9.September.2008 av småbåt rederen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SkipsrederGranli Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 skal jeg tippe så kan det være powerpacken som er død... Hadde en 81 modell evinrude en gang som ikke ville gnistre....fikk tak i ny powerpack(hjerne) og vips så gikk den som ei klokke.... Sitér dette innlegget Link to post
småbåt rederen Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 kan powerpacken måles for å finne feil? aner du ka den kostar? kor kan den kjøpes? reknar ikkje med evinrude her i Bergen har slikt.. (dei sa at motoren var boss uansett, det var ikkje mulig å få taki reservedeler...??) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Meir nøyaktig alder har eg ikkje men kan lese av motornummer om behov. Kan starte med å be om modell nummeret, OMC drev med mye rart på 60/70 tallet, mange variabler. Motoren får bensin, den har el.start og den fungerer fint.-er det nokon form for startperre på denne motor? Er 2 start sperrer, begge er koblet imot starteren . Skal ikke kunne startes i gir ( er i koblings boksen ) Skal ikke kunne startes hvis gassen er over et visst punkt ( bryter på blokk ) -Skal det gå strøm inn på coil eller "tenningsboksen" Mulig, men må finne ut årsmodell først da noen modeller var selvforsynte direkte ifra stator . -er det nokon form for fysisk turtallsperre på denne motor? Kan være, er avhengig av modell. -er det startsperre på girvelger? evt. kor ligg denne(girkontroll eller motor)? se svar høyere opp . reknar ikkje med evinrude her i Bergen har slikt.. (dei sa at motoren var boss uansett, det var ikkje mulig å få taki reservedeler...??) Noen deler kan være vanskelige, men ikke umulige, kanskje på tide å finne et bedre mere seriøst verksted ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
småbåt rederen Svart 9.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2008 Hei, og takk for utfyllende og kyndig svar. Har no vore å lest av MOD: 60 07 3 B Serial: B 3 437 Skal ikke kunne startes i gir ( er i koblings boksen ). -Vil startmotoren slå inn eller vil ein kunne kinne motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Har no vore å lest av MOD: 60 07 3 B Serial: B 3 437 Er en 1970 60hk Skal ikke kunne startes i gir ( er i koblings boksen ). -Vil startmotoren slå inn eller vil ein kunne kinne motoren ? Sitter en bryter i serie med signal ledningen til start releet, starteren vil IKKE virke hvis motoren står i gir eller har for mye gasspådrag . Litt om tennings systemet på denne motoren.... Under svinghjulet sitter det en stift og en rotor ( til fordeleren, alt er innebygget ) Boksen på utsiden er en signal forsterker.... Sort/hvit ledning utifra svinghjul er ifra stiften ( går til tennings modul ), koble ifra ledningen og mål motstanden imellom den ledningen og jord mens du roterer motoren sakte med håndmakt ( skal kortslutte 3 ganger pr omdreining ) Sjekk stiften først, har flere tester på systemet, kan scanne det inn hvis nødvendig . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
småbåt rederen Svart 9.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2008 starteren vil IKKE virke hvis motoren står i gir eller har for mye gasspådrag . Starteren slår inn uansett girstilling, ved gasspådrag slår den ikkje inn. sjekker stift imorgen ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 dei sa at motoren var boss uansett, det var ikkje mulig å få taki reservedeler...??) Tror du får tak i det meste av deler til motoren om du prøver noen butikker i statene. Har gode erfaringer med www.dixiemarinesales.com Sitér dette innlegget Link to post
småbåt rederen Svart 13.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2008 Sort/hvit ledning utifra svinghjul er ifra stiften ( går til tennings modul ), koble ifra ledningen og mål motstanden imellom den ledningen og jord mens du roterer motoren sakte med håndmakt ( skal kortslutte 3 ganger pr omdreining ) Har no målt at det er 3 avbrudd pr. runde på svinghjulet :-) Den er ok.. ka no? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Send meg en PM med mail adressa, så skal jeg scanne inn og sende deg feilsøkinga, er litt mere en det jeg ønsker å skrive av Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Har sjekka litt ang deler....... CDI Electronics® Inc har følgende deler Power Pack_______113-7123 Stator___________173-0744 Rectifier Regulator_153-3408 Harness__________413-9903 Ign Coil__________183-2382 Dette er tredjepart deler, burde kunne skaffes hos Ravns Garage Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
småbåt rederen Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 Mail adressa mi er gaute.bleie@gmail.com Takk for at du hjelper meg så mykje! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Mail adressa mi er gaute.bleie@gmail.com Sjekk mail Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.