Bitteliten Startet 8.September.2008 Del på Facebook Startet 8.September.2008 (redigert) Jeg og Jr synes det er mer og mer hyggelig å være på vannet og fiske litt. Må vel ærlig innrømme at båten vår ikke er spesielt egnet til dorging, sette garn eller stangfiske. Så vi lurer litt på å skaffe en passe egnet båt til formålet. Vi har tenkt at max 200.000 kan brukes på dette. Båttypen jeg liker er feks Jenneau Merry Fisher eller Arvor båtene. Har overhode ingen formening om hva som er bra eller dårlig. Det kan også være at en sjark lignende sak er OK. Bør ikke være nytt - men ikke eldre enn 5 år. Utenbords eller innenbordsmotor er det samme. Men båten må ha tak slik at den gir et visst snev av komfort om vinteren. Noen som har tips eller tanker å dele? Redigert 8.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Dette kan være et alternativ. Yanmarin har meget gode skrog som tar sjøen godt. Solgte vår 5910 tidligere som hadde samme motorisering. Vi hadde jeepen. Denne selges i Bodø, men det finnes nærmere alt. Populære båter som har gjennomprøvde skrog. Og i tilegg har du vannskibåten også. Sjekk med Yamaha-sentret som solgte deg motoren. Redigert 8.September.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
BMP Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Vil tro denne er mer egnet til fiske Sjark Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Tobias har en serie bunnsolide båter som egner seg. Men det spørs om du får noen som er nye nok til prisramma di, de er ganske dyre, og holder seg godt i pris. Små Yanmar diesler, solid og enkel konstruksjon i god vestlandstradisjon. Ordentlig norsk håndverk tvers i gjennom. Det er halvplanere så det er ikke noen racere, men de fleste gjør vel en plass mellom 10 og 15 knop. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Min favoritt er Rana 630 sjark. Samme egenskaper som Tobias, men mye penere å se på. Ligger en til 245 000 og en til 200 000 på finn.no nå. Arvor tror jeg bare har en styreposisjon inne i styrhuset.Upraktisk Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Skal du dra garn vil det være greit å ha en sjark hvor du kan sette garnspillet foran midten på båten. Etter hva jeg har fått høre av dem som har greie på det vil feks ikke min være egnet til dette siden salongen slutter såpass langt bak. Enig med m/s malene at rana 630 er ypperlig. Ihvertfall til innasjærs fiske. Det er også veldig mange fine sjarker på finn.no her er den siste jeg satt å siklet på Skulle nesten ønske jeg ikke hadde båt Redigert 8.September.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2008 takk for alle svar så langt. Masse båter jeg ikke har tenkt på her. Den yamarinen var den første båten jeg viste kona for mange år siden. Hun likte ikke den - syntes den var for mye fiskebåt Hun er ikke med i denne beslutningsprosessen - så det er nå greit for meg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Dette kan være et alternativ. Yanmarin har meget gode skrog som tar sjøen godt. Solgte vår 5910 tidligere som hadde samme motorisering. Vi hadde jeepen. Ble ikke klok på om båten i annonsen hadde utvendig styring...? Også litt optimistisk å kalle det soveplass til 3, men grei plass til 2. Min gjør 35-36 knop på topp. Sjøegenskapene er bra, men noe butt i baugen, gir bra bæring men også mer slag i motsjø. Akterdekket på Yamarinen er større enn andre finske/svenske "korvkioskbåtar" , mange av de andre har mesteparten av plassen foran hytta. Liker også Rana 630 godt. Et av de bedre skrogene i klassen (E.Amble). Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TrondT Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 ...Må vel ærlig innrømme at båten vår ikke er spesielt egnet til dorging, sette garn eller stangfiske. Så vi lurer litt på å skaffe en passe egnet båt til formålet. ...Utenbords eller innenbordsmotor er det samme. Men båten må ha tak slik at den gir et visst snev av komfort om vinteren. Hvordan er kombinasjonen dorging/garn og utenbordsmotor da? På gamlebåten med 60hk utenbords ble det kun dorging etter flyvefisk selv på tomgang ikke synes mercury'en noe om det heller. En dorgemotor på siden vil jo ta enda mer av plassen på hekken... Når det gjelder komfort så vil vel også en innenbordsmotor gi noen muligheter som utenbordsmotor ikke har, feks defroster og varmtvann og sluregir eller vridbart propellanlegg...bare mine tanker. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bitteliten Svart 9.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2008 jeg har litt sans for Tobias båtene. Noen som har konkrete erfaringer med sjøegenskaper og kvalitet? Synes denne kan være passe for oss. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 (redigert) Her er også to som bør få vere med i trekningen/utvalget http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Redigert 9.September.2008 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 jeg har litt sans for Tobias båtene. Noen som har konkrete erfaringer med sjøegenskaper og kvalitet? Som "nabo" (er et par kilometer unna) til Tobias-fabrikken, kan jeg svare på dette. (både naboer og slekt har slike, og jeg har brukt ulike modeller en god del) Kvalitet? Fantastisk. "Alle" oppdrettere har slike, som blir brukt i all slags vær, og dundrer i kai mm uten noe heft. Finish? Noe mer rufsete, er lagt mest vekt på at det skal virke. Kombibåtene i fra senere å er blitt mye bedre. Sjøegenskaper? Veldig bra (men som alle små halvplanere ruller den noe ved sidesjø). Mannskapet gir opp lenge før båten. (ref at oppdrettere bruker den hele året) Tobias klarer å få mye fart ut av liten motor i båtene sine, har med utforming av skrog å gjøre. Alle tobias er halvplanere. Nisjen til fabrikken er å skreddersy hver båt etter ønske, du får den slik du vil ha den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Tobias kan vel ikke akkurat ses på som pene båter, ei heller finslepne i detaljene, men kvaliteten er 100%. Kjenner en på vestlandet som har hatt Tobias i en mange år. Har nå den kombi greia, tror den heter 21 kombi. Det man ser er at det er enkle og solide løsninger, ikke noe krims og jåleri. La tilfeldigvis merke til at hydraulikkpumpa til styringa var av merket Rols Royce Syns også det er stas med inspeksjonsluke/tunell ned til propellen. Det kan være hendig. Om jeg ikke tar feil så kan du også stappe en liten påhengs nedi der som nødmotor. Når kompisen min kjøpte sin nåværende Tobias kjøpte han den av en kar på Hvaler. Han solgte sin og kjøpte klin lik, han var fornøyd og ville bare han en som var nyere. Tobias kjørte den nye over fjellet og hentet den gamle "hjem" til kompisen min, som bor i nærheten av der de bygger Tobias. Jeg gikk over båten, mens den stod på land, før den gikk på bilen tilbake til vestlandet. Den var 15 år gammel, brukt av en dykker og kona hver sommer, og levert til opplag lokalt. Båten så ubrukt ut innvendig. Utvendig var pyntestripa noe falmet i fargen. Dykkeren hadde tråkka i sund stigen/leideren på akterspeilet (men da snakker vi om en solid plugg med fullt dykkerutstyr og 15 års generell slitasje). Det var noe slark i opphenget til roret. Et glassfiberstøpt stigtrinn innvendig ved styreposisjon hadde løsnet noe i den ene overgangen. Det var fikset på/forsterket av en utsending fra Tobias. Det måtte byttes en o-ring på styresnekka da det dryppet noe olje fra styringa. Det var alt. Bunnsolid, enkel og, strengt tatt, kjedelig. Tror det er vanskelig å gå feil om man ender med Tobias, men det koster. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Er også ute etter en "fiskebåt" som kan tåle litt mishandling,Sessa har en som er i kategori B i motsetning til alle andre lignende som er i kategori C. Spurte selgerne til SESSA på "båter i sjøen" hvorfor,de benektet først dette, men etter lesing av egen brosjyre så de at det stod kategori B. Ikke imponerende produktkunnskap. Det var tilsalgs av en annen forhandler en godt utstyrt polskbygd båt fra Brunswick med 75 Mercury totakt til kr. 200000. Bygd på samme verft som Arvor. Totaktere egner seg vel ikke så godt til dorging i timevis så da må en kanskje kjøpe en liten dorgemotor i tillegg? Det blir kanskje noen gode tilbud til vinteren, en selger på messa påstod at Askeladden hadde 500 usolgte båter av en totalproduksjon på 1500! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Denne tåler alt mannskapet tåler og litt til. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Hansvik 18 og Tobias er 2 trauste men gode båttyper som jeg ville kikket på. Ellers er det jo mange flere franske som Jenneau Merry Fisher o.l. so kan være ok. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Vet ikke hvilken prisklasse du har tenkt deg, men jeg var veldig godt fornøyd med en NB740 som jeg brukte hele året. Prut den til 250`eller lavere så har du fin båt som du vil ha mye glede av. Den har Yanmar også, men det overlever du vel SJEKK DENNE Den trenger litt oppussng, men ikke noe stort ser det ut til. Varme får du fra varmeviftelokket, men det er også veldig enkelt å montere varmer i den. 2 styrepossijoner er fint å ha vinterstid og i dårlig vær. Toalett med ståhøyde. Det er også fin ståhøyde i kabinen. Løp og kjøp! Den har litt annen innredning på toalettet enn den jeg hadde. Jeg hadde radar og litt er ustyr, og båten var veldig pen. Det kan du sikkert får denne også med litt pussig, oljing og polering. Båten har relativt dyp kjøl og går bra i sjøen. Underskroget er likt det som var på NW 740 såvidt jeg vet. Lurer du på noe så send en mail(IM). Tillagt: leste ikke ditt første innlegg godt nok, men vil uansett be deg vurdere en slik båt selv om kriteriene ikke er helt oppfylt (les alder etc..). Redigert 10.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Hallo! Siden det er max 200000 du har tenkt å bruke på båt er det ikke veldig mange alternativene du har..... Men er det trollingfiske du har tenkt på, med dyprigger og lignende utstyr? Andre ting en bør tenke på er størrelse i fot og vekt, og om den skal kjøres endel på henger. Hva er kravet til hastighet. Båter jeg ville tenkt på er: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link (men denne er for DYR) se ogstå 615, 595, 575 etc http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Men jeg mener dette er de mest praktiske båtene for fiske spesiellt vinterstid. Jeg er også ute etter en sånn type båt for trolling. Men kjøp med 4-takt om du skal dorge! Redigert 10.September.2008 av Selco18 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pipo Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Jeg er veldig godt fornøyd med denne iallefall. http://www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/.../ny_ocq_615.htm med varme i kabinen så er det helt topp. Og masse god plass til utstyr Sitér dette innlegget Link to post
riosport Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) solgte min tobias 21 combi 97 mod for 2 mnd siden,solid bygget, enkle men gode løsninger,sjødyktig,separat toalettrom, altså mye båt for pengene.(holder seg godt i pris også) jeg hadde 66 hk,gjorde da 13 knop. og stemmer det at det er rolls royce styring, og morse gear/gass spaker. eneste som er litt minus er finishen. ikke så mange tobias båter her på østlandet, nå har jeg kjøpt meg en inter 7200 combi som jeg er veldig fornøyd med så langt!(tre dager..) her kan du se bilder av min tobias 21 combi(med bp vimpel!): http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13409717 Redigert 10.September.2008 av riosport (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Svela gir seg som Jeanneau forhandler og pusher ut noen Merrry fisher'e til bra priser. Riktignok 85 000.- over ditt uttrykte budsjett, men pytt pytt. Sleng på et varmeapparat til noen få tusen og du har en flott fiskebåt som tar deg raskt hjem når guttungen er kald og trøtt. Har vært med på noen fisketurer i denne båten, og jeg mener den er helt perfekt til det du ønsker. Lykke til ! Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
abbor Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Ligger en 2003 Beneteau Antares 600 med Suzuki DF90 på finn.no til 200 000 Antares 600 Båten har dieselvarmer og vil egne seg godt som helårsbåt. Jeg har en Antares 650 som har erstattet 600. Solid grei båt som har overflater som ikke tar skade av litt fiskeblod eller slim. Båten er dessuten ikke større og tyngre enn at den egner seg for trailing. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Den antaresen er ikke dum! Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 I samme situasjon kikket jeg på malo 22 og Rana 630 sjark. Sitér dette innlegget Link to post
Hjartøy Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Det kommer vel litt an på hva du legger i "å fiske". Skal du bare fiske med stang, pilke og sette noe små garn, kan jeg anbefale DENNE Den tåler blodsøl og sløyd fisk. Da har du en båt som kan stå på henger hele tiden mens du ikke bruker den, og havneplassproblematikk er løst. Er du ute etter noe større er det vel bare smak og behag som styrer valget. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.