Jump to content

Forslag på båt egnet til fiske - sommer og vinterbruk


Bitteliten

Recommended Posts

Hordan er det å ha en båt med påhenger ute hele året? Noe spesielt jeg må passe på om vinteren?

 

Ingen fare for frostprenging på utenbords da så og si alt vann renner ut når motoren tiltes opp.

Det som er veldig viktig å huske på er at impeller/ pumpe fryser fast av dråper/ fuktighet som blir igjen i pumpehuset. Dette kan vri seg istykker om motoren forsøkes startes når det er fastfryst.

Dette er nok grunnen til at mange sier at motoren skal stå nede i minusgrader. Bakdelen med å ha den nede er at det da står det saltvann rundt omkring, og for utenbordsmotorer som er saltvannskjølte er det ingen fordel. Mange har vel ikke anoder i selve motoren heller....?

 

Løsningen om vinteren når det er kaldt er å vente et par min med å starte etter at motoren er tiltet ned slik at impellerhuset rekker å tine opp. Impelleren sitter nede i undervannshuset rett over kavitasjonsplata og havner godt under vannflata når motoren en nede.

 

Med den bruken du skisserer virker slik Antares-type båt å være perfekt for bruken :yesnod:

Blir kos der inne på kalde dager om det monteres en liten varmer :sweat:

Mvh. SAP

Link to post

Ja, det er utvilsomt mulig å få en ny båt betydelig rabbatert slik situasjonen er i dag.

 

Jeanneau har jo rimelig tilsvarende båt som Svela trenger å bli kvitt siden de har sluttet med (eller blitt fratatt??) Jeanneau... Om du kommer helt ned til 200' vet jeg ikke, men et godt stykke på vei bør være mulig.

http://www.svela.no/MerryFisher625_index.htm

 

Jeg fikk 25-30% på veil. på ny skjærgårdsjeep for et par dager siden med med oppgraderinger og tilpassning av annet motormerke etc. Se her

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Dette er nok grunnen til at mange sier at motoren skal stå nede i minusgrader. Bakdelen med å ha den nede er at det da står det saltvann rundt omkring, og for utenbordsmotorer som er saltvannskjølte er det ingen fordel. Mange har vel ikke anoder i selve motoren heller....?

 

Hei, diskusjoner om dette har vært debattert tidligere her på BP og meningene var vel delte. De fleste nyere utenbordsmotorer har anoder idag, så jeg mener det ikke er noe problem med å ha den nedtiltet når det er minusgrader. En kompis hadde en 90 hk Tohatsu som lå opptiltet en uke i 5-6 minusgrader, med det resultat at impellerhuset sprakk p.g.a. frostsprengning. Forhandleren fortalte han at noe vann blir stående igjen i huset om han tilter den opp.Han ble videre fortalt at løsningen var å gi den et par omdreininger på starteren for å bli kvitt siste rest.

Link to post

Her er en Beneteau Antares 650 2008-modell, riktignok demonstrasjonsbåt, til kr 50000,- over budsjett:

 

NY DEMO 2008

 

Prisen kan nok være prutbar, men det negative her er vel litt liten motor og at det er langt å transportere båten. Men dette er mye båt for pengene, iallefall etter min oppfatning. Og hvordan leverandøren er med tanke på oppfølging av kunder og garanti- og reklamasjonsansvar, vet jeg ikke så mye om. Men annonsen gir uansett en pekepinn for prisleiet.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Ja, det er urvilsomt mulig å få en ny båt betydelig rabbatert slik situasjonen er i dag.

 

Jeg fikk 25-30% på veil. på ny skjærgårdsjeep for et par dager siden med med oppgraderinger og tilpassning av annet motormerke etc.

ABCDEF regelen gjelder nok også her :wink:

At Besitte Contanter Det Er Finessen - særlig i et marked som stopper så fort som båtmarkedet har gjort i år

 

Jeg ser litt på Antares. er ikke helt sikker på å handle fra Normar - men det kan være at intiusjonen min er feil. På finn ligger det en Antares 650 med påhenger - mens på Normar.no ser jeg bare Antares 6, Antares 7 osv med innenbords. noen som kan forklare?

 

Tror jeg kanskje skjønner det nå. Normar tar seg av innebordsvariantene og Erling Sande har utenbordsvariantene?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Toppfarten på Antares med 90hk er 27knop og med 115hk er den 30 knop. Siden Suzuki 90 og 115 bygger på samme motor blir akselerasjonen bra også med 90hk pga det store slagvolumet. Da jeg var hos Svela og så på Merry Fisher 625 (som har samme skrog som Antares 650) anbefalte Sverre Larsen 90hk, han sa han ikke merket forskjell på 90 og 115. Jeg endte likevel opp med 115 på min Antares.

 

Stemmer at Erling Sande importerer Beneteau med utenbordsmotor, mens Normar har de med innenbords.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post

Syns også akterdekket på Bellaen blir litt trangt, på Yamarin 5940/59C så er overbygget trukket forover slik at fordekket bare er en liten "balje" , mens akterdekket blir desto større. Heller ikke noe benker der som tar mye plass

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Der ja OLPI - det var en fin fiskebåt. Ser for meg oss dørje rundt Bile med den :lol: Ærlig talt er den for gammel for oss :wink:

 

Jeg har fått tilbud fra Leere's motorsport i Fredrikstad på en Antares 650. En god del over budsjett, og jeg tror nok jeg kan få den litt billigere.

 

Men hvordan er disse båtene med 90 hk 4 takter. De skal toppe ca 28 knop og det er mer enn nok for oss. Men fungerer den greit sjøen? Da tenker jeg på om den slår i motsjø eller om dette er en god båt.

 

Har også fått tilbud på en Bella 572C med 75 hester 2 takter. Det skiller ikke stort mellom de to båtene i pris. Rart egentlig

Link to post

Snakket med en eier av en slik Antares i båthavna i sommer (usikker på betegnelsen, men den ser ut som på bildet over). Han var veldig godt fornøyd med båten til fisking. Men han mente at den var veldig flat under, og at den derfor virket så stødig. Men den hadde begrensede komfortegenskaper i sjø, for å si det sånn. Men det spilte mindre rolle for da var det bare å kjøre i halvplan, og det gikk greit.

Link to post
Der ja OLPI - det var en fin fiskebåt. Ser for meg oss dørje rundt Bile med den :lol: Ærlig talt er den for gammel for oss :wink:

 

Jeg har fått tilbud fra Leere's motorsport i Fredrikstad på en Antares 650.

 

Tenkte meg vel at den var for gammel og umoderne ja. :rolleyes: Tror imidlertid at det er mye båt for 4 mill. Du får den sikkert for det - du som handler cash :wink:

 

Sjekk med Svela Marina da vel. Der kan du kanskje gjøre et bra kjøp... .

Link to post
Jeg har fått tilbud fra Leere's motorsport i Fredrikstad på en Antares 650. En god del over budsjett, og jeg tror nok jeg kan få den litt billigere.

 

Men hvordan er disse båtene med 90 hk 4 takter. De skal toppe ca 28 knop og det er mer enn nok for oss. Men fungerer den greit sjøen? Da tenker jeg på om den slår i motsjø eller om dette er en god båt.

Jeg har ikke vært om bord på en antares. Men det skal være av de bedre i motsjø, men dette kan vel abbor si noe om!

 

Antares 650 er en båt som står på min liste over aktuelle kandidater når det gjelder trollingbåt...

Link to post
Har sendt dem mail - men ikke fått svar....

 

Jeg var innom der i forrige uke for å se på en henger. Virket ganske dødt der og det stod en god del nye båter på området.

Fant etterhvert en litt "spessiell" voksen dame som viste meg hengeren. Spurte litt om dette med opphørssalget på Jeanneau, hvor hun omtrent fikk det til å virke som de hadde sluttet fordi de hadde solgt for godt.... :rolleyes:

Når jeg spurte om en god pris på hengeren, fikk jeg kjapt tilbake at hun kunne være snill og ikke legge på 15% pga økte stålpriser... :lol::lol:

 

Om du skal ned dit for å haie pris på båt tror jeg det er lurt både for deg og firmaet at du prater med en annen "selger"... :lol:

Gudd løkk :flag:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
:lol: Jeg tror ikke Svela Marina er konk. Har hørt at de har mistet agenturet på båtene fordi produsent skal selge direkte til forhandlerene, altså ingen hovedimportør til Norge som selger videre. Det var det jeg som sagt har hørt uten at jeg kan bekrefte det 100%. Når det gjelder hengere som de egenproduserer så vet jeg ikke noe om at de skal slutte med det. Kan jo hende den biten går helt greit selv om de sikkert selger mindre enn før...
Link to post

HER er min gamle favoritt som båt # 2

Lett men solid og romslig 21 foter, temmelig lik dagens TG-6500, ca. 11-1200kg mener jeg den var med volvodiesel og sx-drevet, litt 'arbeidsbåt-preg' - men er jo akkurat det man trenger til helårs hobbyfiske og 'grovturer' :smiley:

Toppfart med volvo's 98hk/drev skal være 28-29 knop (lettdrevet & billig) med en behagelig marsj på over 20 (ca. 0,5l/nm).

Ser ingen ulemper med å ha en diesel innenbords istedet for en påhenger liggende ute hele året..

Kjøp en sånn, og selg den til meg om etpar år når jeg er ferdig med husprosjektet ! :cheers:

 

 

Frese_TG_0230.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...