Bitteliten Svart 23.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2008 Noen som kan forklare meg forskjellen på Jenneau Merry Fisher 625 og Beneteau Antares 650. De ser veldig like ut Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 Hva med denne Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
abbor Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 (redigert) Benetaeu Antares 650 og Jeanneau Merry Fisher 625 er nesten samme båt. Skrogene er identiske, og bortsett i fra små kosmetiske forskjeller er resten nesten også likt, ikke så merkelig egentlig da Jeanneau er et datterselskap av Beneteau. Båtene slår en del i krappe bølger, men fungere mye bedre ved litt større bølgelende. Båtene har et bredt forskip for å kunne hanskes med de storre dønningene i Biscayabukta hvor de to verftene ligger. Redigert 23.September.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2008 (redigert) Abbor - er det verdt pengene å legge seg på en 115 hk i stedet for 90 hk? Bortsett fra 4 knop mer toppfart - hva får man? Når jeg ser på bilder av båtene blir jeg litt usikker på om det er to seter i "kjøreretningen" inni hytta eller ikke. Er det to seter eller er det bare førersete? Finmaster 6100 er et alternativ - så absolutt. Den har fått mye skryt i tester i engelske blader. Noen som kjenner forhandlere på Østlandet? Redigert 23.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 (redigert) Jeg har bare prøvd en helt ny demobåt med 90hk som jeg ikke fikk gi full gass på mer enn i noen sekunder så jeg har dårlig sammenligningsgrunnlag. Jeg gikk for 115 for sikkerhets skyld for å ha nok kraft ved fullastet båt, samt at jeg tenkte det ville bli lettere å selge en med 115hk som bruktbåt. Det er et sete og ei sittpute i fartsretningen, puta er plassert over vasken/kokeapperatet. Har tenkt på å montere et klappsete på ei plate og plassere der puta normalt er for å øke passasjerkomforten på lengre turer, men trenger ikke dette før jeg begynner å trolle på Vänern. Redigert 23.September.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2008 (redigert) Jeg var hos Leeres og Svela i dag. Kjekt ettersom de ligger vegg i vegg Beneteauen falt mer i smak enn Jenneauen. Av to årsaker: Den er litt mer snerten i fasongen, og forhandler ga et mye bedre inntrykk. Svela ble litt svevende i svaret når jeg spurte om reklamasjoner etc etter at de har sluttsolgt opphørssalget sitt. Dessuten går jeg ikke på uttrykk som at "dette tilbudet er det ingen andre som har fått" når de annonserer med den prisen på hjemmesiden sin Så får vi se da om jeg får lov av kona (det er vel et værste ) og om vi blir enige om pris. Jeg har en følelse av at jeg kan prute en hel del. Noen som har formening om hva en Benetau Antares 650 med 90 hk Suzuki, fendere,flagg, 5" plotter og tauverk bør koste ferdig på vannet? Listepris ligger vel på rundt 300.000 - men det er det vel ingen som betaler i dag. Og de har båten på lager -den ligger der ferdig stoffet. Redigert 24.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Så får vi se da om jeg får lov av kona (det er vel et værste ) Ja hvorfor skulle du ha det bedre enn noen av oss andre Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
olpi Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 240000,- - får du den for det så er det vel meget bra pris. Tipper de ikke går under 250`. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Prutemonn hvis vi antar at forhandleren har 20% bruttomargin etter varekost, transport og rigging så ligger vel innkjøpsprisen på 240.000 Så er det jo slutten av sesongen nå og selger de ikke båten nå blir det vel tidligst april før den går, dvs. kapitalkost i 6 måneder, la oss si 8% 9.600 Altså går selgeren i null dersom han selger båten for 240.000-9.600 = 230.400 Sammenlignet med å la den ligge til april. Så skal vel folkene ha litt provisjon for å selge båten, ordne papirer etc. 5%? Dvs. forhandleren går i null på 230.400 + 5% = 241.940 Og kalkulere inn littegrann for risiko for håndteringskostnad på reklamasjoner, 5%? 241.940 + 5% = 254.037 Nå er vel økonomien anstreng i bransjen slik at å få inn cash sikkert er ønskelig. Nå vet jeg ikke om det kommer noen endringer på 2009 modellen men dersom det skjer så kan vel forhandleren være villig til å se bort fra reklamasjonskostnaden. Noe sier meg at disse 11 antaresene som ligger på finn.no med pris fra 269' til 319' kan ligge der en stund... - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2008 Noe sier meg at disse 11 antaresene som ligger på finn.no med pris fra 269' til 319' kan ligge der en stund... Takk for utregningen. Er enig med de gi de på finn. Første tilbud jeg fikk fra forhandler var lavere enn den billigste der Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Så får vi se da om jeg får lov av kona (det er vel et værste ) og om vi blir enige om pris. Hvordan har det gått med båtforhandlingene (også med kona)? Er "søknad invilget" og båten snart i hjemmehavn? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
seilbaat Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Fordeler med Jeanneau i mine øyne (jeg har en ny jeanneau MF 625 som jeg skal selge så litt uhildet men sjekk det gjerne selv da jeg ikke ønsker å rakke ned på en en konkurrent som mulgiens er bedre på pris eller annet men holde meg til fakta jeg selv verdsetter) Jeanneau har noe større overbygg/tak akter. Høyden er noen cm bedre (mindre fare for å dunke hodet) og overbygget går betydelig lenger akter (greit når det regner så får man ikke like lett regn inn i båten osv. Det er og klargjort for montering av lys i taket ute. (greit om man skal jobbe med teiner nattestid osv) En liten detalj: Det følger med et lite bærbart kokeapparat på Jeanneau. Jeanneau MF 625 har vinduer rundt hele overbygget som gir noe bedre oversikt. Sist men ikke minst; Bensintanken står mer fornuftig plassert mht. stuveplass. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Da kan jeg komme med et par fordeler for Antares 650. Bedre plass til å montere dieselvarmer i skott under føreresete. Ville ikke ha fått plass til Eber D4 i Merry Fisher. Mye bedre plass til å montere elektronikk foran førerplassen. Merry Fisher har motorinstrumentene foran kartbordet, dette gjør at plotter og ekkolodd montert på kartbordet vil skjerme for motorinstrumenteringen. Antares har motorinstrumentene bak og under kartbordet, slik at hele bredden av kartbordet kan brukes til instrumenter. Et moment til som kan nevnes er at plasseringen av rødt og grønnt navigasjonslys for begge båtene (midt foran frontruta) er ubrukelig til mørkekjøring, siden den gir så mye blending. Tror det er vanskelig å finne en lovlig sidepalssering av navigasjonlys på den nye Legend versjonen av Merry Fisher som ikke blender. Den gamle Merry Fisher hadde lanternene på siden av styrhuset, dette er det også enkelt å få til på Antares. BTW, Antares har lys i takoverstikket på bakdekk. Er vel ikke så smart å la det faktum at det følger med et propankokeapparat med den ene som koster 199kr på Biltema spille avgjørende rolle når det gjelder båtvalget Uansett hvilken av disse båtene som velges tror jeg du vil bli godt fornøyd Redigert 28.Oktober.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.