Jump to content

vanskelig å selge seilbåt for tiden?

jensemann2

Recommended Posts

jeg har en gammel OKSØ 32 som har fungert som hybel fra 2004 til 2007. Den er i ok stand, men trenger endel kosmetisk oppussing. Jeg har hatt inntrykk av at prisene har sunket endel siden 2004.. Jeg betalte 137.000 for den med 2002 modell motor. Har i løpet av tiden jeg har hatt den kjøpt 2,65 meters gummijolle m/5 hk 2004 modell mercury og Raymarine ST 2000 autopilot pluss satt inn Pyro P21 ovn. Er dette blitt en tungsolgt båt? Har bare hatt en annonse her på baatplassen, ikke på finn, men det ligger to tre Øksø-er ute på finn som har ligget der en stund. Jeg tenkte på pris 120.000 ca. Bør vel være mulig å få solgt?

link til annonsen her: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=1915&cat=3

Ps dette er ikke et forsøk på å promotere annonsen min, jeg vil bare høre hva folk mener:) Så vennligst ikke slett tråden min;p

Redigert av jensemann2 (see edit history)

Båten din bør nok være mulig å få solgt, men du bør nok få den inn på Finn for å på presentert den til et større publikum. Nyere motor bør trekke opp interessen noe.

Men båter i denne prisklassen er ikke lettsolgte for tiden, jeg slet lenge med å få solgt en plastsnekke fra 1981. Men bare prisen kommer lavt nok så var der kjøpere som sto klare til å slå til. Ser at det ligger mange tilsvarende båter fremdeles som nå også har gått ned like mye i pris som det jeg måtte.

At seilbåter er vanskeligere å selge enn motorbåter tror jeg ikke noe på, se bare på interessen for seil her på forumet. For litt dyrere seilbåter en din (3-400K) har jeg ringt på flere båter som er solgt for beløp som lå tett opptil prisantydning.

Lykke til med salget :sailing:

Noen gode råd til deg....

Dersom du vil selge, får du som regel solgt. Spørsmålet er selvfølgelig til hvilken pris. Annonsen din, bildene eller mangel på bilder (detaljer) er ofte avgjørende for om de potensielle kjøperne blir interessert i båten din.

Hvorfor skal du selge jolle og påhenger med, når du skal ha tillegg i prisen for det? Kutt ut jolla, dersom den ikke er iknl. i prisen. Det er lettee å seolge jolla utenom.

Hvis det ligger maken båt ute for salg, må du ikke for evhver pris ha den billigste for å få solgt. Du må få rem det positive med akkurat din båt.....og, at du f.eks. kan være åpen for bud. Få de til å bli interessert i å se den!

Du spør om dette er blitt en tungsolgt båt? Hvorfor skulle den det, mer enn andre? Det er vel ikke så mange Oksø 32 i markedet at man kan si at dette har vært en lettsolgt båt tidligere? De mest kurrante og etterspurte båtene er de mest lettsolgte, og de ukurrante er tungsolgte. Sannsynligvis har ikke din blitt tungsolgt...den har vel alltid vært det?

Men, det finnes alltid et marked for billige små seilbåter også, du må bare få frem det positive med din båt...om hvorfor en skal kjøpe akkurat din båt.

Jo lavere pris du setter, jo lavere blir salgssummen.

Oksø 32 er en god og sikker båt. Passer både for dem med langturplaner med lite budsjett og for dem som ønsker en grei og trygg turbåt. Den kan også fungere som bobåt om noen har slike planer.

Det kan nok være en fordel å rydde og pusse opp litt innvendig og utvendig før du tar noen flere bilder. Det er utrolig hvor mye det hjelper med litt rubbing, litt flikking med Hugos, og en grundig runde med polish og voks.

OKSØ 32 er en flott båt med fine linjer.

At båtmarkedet ikke er det sterkeste for tiden (egentlig det samme ang. hus og tildels også bil) er en kjent sak, men som "nimbuster" skriver vil annonsetekst og ikke minst bilder kunne bidra til at akkurat din annonse blir noe en stopper litt opp ved.

Mitt råd for din annonse: ta bort gummibåt og motor, eller inkluder den i prisen. Legg til bilder av båten innvendig og i cokpit (vis eventuelle spesielle detaljer), den som kjøper har ofte en kone, derfor er det viktig å få frem det som er viktig for disse, som byssa,køyer, skap-plass og andre lagrings muligheter.

Og nok en gang som "nimbusen" sier, ta med at du er åpen for bud ( du bestemmer jo selv om du vil akseptere et event. bud).

Capella.

Jeg vil også anbefale deg å tilby info om båtens historikk sendt ekstra pr e-mail til spesielt interesserte. Jo mer info jo bedre - som f.eks: hvor mange eiere, eventuelle skader og utbedringer, renoveringer og forbedringer, utstyr i detalj med dets alder, utførte servicer, utskifning av slitedeler etc etc.

Har du kontroll på alt dette så er det et STORT pluss. Skulle jeg selv handlet båt i dag, ville jeg lagt vekt på dette. Greit å vite hva man kjøper.

Jeg ser faktisk på seilbåter i 150' til 250' kroners klassen. Og man få nå kjøpt bra vedlikeholdte seilbåter rundt 30 fot for under 200'.

Du må ut på finn.no Som mange andre kjøpere er finn.no den eneste plassen jeg følger systematisk med på. Jeg har kikket meg ut en ca 5 sammenlikbare båter som jeg syns er greit å kjøpe. Jeg tror jeg venter til de første en eller to blir solgt. Så kommer jeg å slå til. Da tror jeg treffer jeg noenlunde med lavest pris.

Jeg vet ikke om andre, men jeg har bestemmt meg for å ikke kjøpe et prosjekt. Jeg synes det er greit med en seilbåt som kan seiles fra dag 1.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Faktum er iallefall at prisene er falt ganske bra.

Har forsøkt å selge selv, og interessen har vært ikke-eksisterende.

Og det til en pris jeg mener selv burde være veldig gunstig.

Mao. vil jeg selge, må prisen ENDA lenger ned. Vil anta at en 30 foter med NY motor og passe bra med utstyr idag ligger på rundt 120 000 og ikke 150-170 00 som jeg burde hatt.

Sånn er livet. Dette fallet har jeg vel egentlig ventet på i snart 10 år.

Suzuki

No boat needed..

Noen positive sider har dette labre markedet. Barna gråt da Sirius ble lagt ut for salg, men smiler de og blir gladere for hver dag som går uten at hun blir solgt. Så det er nok bare å avfinne seg med at penger er ikke alt her i livet og at 3' syke ikke kan kurereres med bare penger, gamlebåten må også selges. Så vi seiler nok Færdern med Sirius i juni. Det er i alle fall noen som er blide !

Ole

Ole
S/Y Algol

Jeg har også nå registrert et tildels kraftig fall i prisene....kanskje mest på større og dyrere motorbåter, spesielt med dobbel motorinstallasjon. At det skal være grunn til å oppleve et fall i markedsprisnee på relativt billige båter til under kr 200' skjønner jeg ikke egentlig. Tror heller at markedet generelt er tregt, og at det er et "kjøpers marked". Dette også fordi det er mange billige importbåter som konkurrerer på pris med de"etablerte".

Men, dette var vel en liten avsporing.

Vil jo tro at seilbåtmarkdet er relativt bra, selv om det er svært mye å velge i.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...