Jump to content

Cuda 242 ekkolodd, fungerer berre på grunt vann

Leidulf

Recommended Posts

Skulle en tur ut på fjorden å prøve :fishing: i dag, men har problemer med ekkoloddet, på under 100m dybde ser det ut til å fungere greit, men på større dybde er det berre tull, viste f.eks. 6 - 10m på ca 250m, (fikk besøk av kystvakta som bekrefta dybden), kan det vere at hekksvingeren søm følgde med ikkje duger på slike dypder? :diving:

- Leidulf

Ser at hekksvingeren skal fungere ned til 200m, må ut å teste litt bedre i morgen.....

Redigert av Leidulf (see edit history)

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Mitt Cuda 168 registrerer ned til ca 150m, dette med hekksvinger limt i epoxy på innsida av skroget. Og i fart opp til ca 25-26 knop.

Men for meg så bruker jeg ikke loddet for å se hvor dypt det er , men for å se hvor grunt det er...:D

Men har på de siste par turene sett at det har køddet litt, f.eks meldt at vanntemperaturen er 20 grader , og liksom "stått fast" på en dybde. Slo det av og på, og det ble da ok igjen begge gangene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Okej.. Men eg håper du har juksamaskin ombord i båten din, det er tungt å hale opp pilken frå 200 meter, spesielt om du har en 7-8 kilos torsk på kroken, enda verre om du får sei. Og en ting til, du ser aldri makrell og sild på ekkolodd. Det er ikkje objektet du ser på loddet, men faktisk luftblæra/svømmeblærene i fisken, og makrellen og silda har ikkje svømmeblære. :boxing:

Har kjørt litt rundt i dag, og funnet ut at loddet fungerer ned til ca 100m.

Fisk viser på loddet, men får ikkje slukene mange metrene ned før vi må hale opp igjen makrell, er ikkje mulig å fiske anna no for tida.

Men problemet er at loddet finner på å vise en 7-8m, når det er fleire hunde meter dypt, Navmanloddet på min andre båt viser "--" når det er over 115m, greiere det, da veit eg at det er dypt.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...