Leidulf Startet 8.September.2008 Link til dette innlegget Startet 8.September.2008 (redigert) Skulle en tur ut på fjorden å prøve i dag, men har problemer med ekkoloddet, på under 100m dybde ser det ut til å fungere greit, men på større dybde er det berre tull, viste f.eks. 6 - 10m på ca 250m, (fikk besøk av kystvakta som bekrefta dybden), kan det vere at hekksvingeren søm følgde med ikkje duger på slike dypder? - Leidulf Ser at hekksvingeren skal fungere ned til 200m, må ut å teste litt bedre i morgen..... Redigert 8.September.2008 av Leidulf (see edit history) Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Bearded Beast Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 har samme loddet og det faller som regel ut etter straks over hundre meter så dette er nok normalt, fungerer kansje på større dybder i lite forurenset ferskvann. alle slike tekniske data for slikt er gjerne oppgitt under ideelle forhold og vel så det. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Hadde tenkt å fiske litt lenger ute enn berre oppe i fjøresteinane, kan en annen svinger fungere bedre? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
MaLang Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Har opplevd noe lignende med mitt lodd. Riktignok sluttet mitt lodd å fungere når jeg passerte 50-60m dybde- men fungerte ypperlig tidligere... Gå over strøm koblingen... hos meg var det dårlig kontakt- så svingeren fikk ikke strøm nok til å gi ut tilstrekkelig med lyd... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Hvilken frekvens er det på svingeren/ekkoloddet? Hvis det er høyfrekvens (f.eks 200khz) tror jeg ikke du vil få se så mye mer.... Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Elkoblingene er ok, alt nytt. 200khz ja Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
M/S Malene Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Da tror jeg ikke rekkevidden er større. Har selv hatt høyfrekvent ekkolodd til over 20 000 (fiskebåt) hvor bunnen forsvant ved 200 m. Det var med en dyr skrogmontert svinger. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Mitt Cuda 168 registrerer ned til ca 150m, dette med hekksvinger limt i epoxy på innsida av skroget. Og i fart opp til ca 25-26 knop. Men for meg så bruker jeg ikke loddet for å se hvor dypt det er , men for å se hvor grunt det er...:D Men har på de siste par turene sett at det har køddet litt, f.eks meldt at vanntemperaturen er 20 grader , og liksom "stått fast" på en dybde. Slo det av og på, og det ble da ok igjen begge gangene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
AQ140A Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Plassering av svingeren på innsiden har mye å si. Feks. ned i kjølen og 20cm. opp er ugunstig plassering pga. dobling av skrogtykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 nå er vel desse laga for fiske i fjøresteinane så da trur eg nok du må ha et lodd som er litt meir påkosta enn et til 1000-lappen.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Lurer også på hvorfor du skal fiske på så dypt vann. Er du hobbyfisker, så holder no det masse på 40-50 meter, og der fungerer vel loddet dit bra? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) skal fiske i breisunddjupet tenke eg men saken er nå at fritidsfiske med ekkolodd blir nå å finne grunnene eller hølene med for å fiske i marbakken, ikkje sjå fisk på. ser bare stimer på et lodd likevel. Redigert 9.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Okej.. Men eg håper du har juksamaskin ombord i båten din, det er tungt å hale opp pilken frå 200 meter, spesielt om du har en 7-8 kilos torsk på kroken, enda verre om du får sei. Og en ting til, du ser aldri makrell og sild på ekkolodd. Det er ikkje objektet du ser på loddet, men faktisk luftblæra/svømmeblærene i fisken, og makrellen og silda har ikkje svømmeblære. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 det har du jaggu meg rett i Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 makrellen og silda har ikkje svømmeblære. Riktig det. Så derfor ser du de ikke på 50 kHz, men du ser de på 200 eller høyere som skiller bedre på endringer i lydhastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Har kjørt litt rundt i dag, og funnet ut at loddet fungerer ned til ca 100m. Fisk viser på loddet, men får ikkje slukene mange metrene ned før vi må hale opp igjen makrell, er ikkje mulig å fiske anna no for tida. Men problemet er at loddet finner på å vise en 7-8m, når det er fleire hunde meter dypt, Navmanloddet på min andre båt viser "--" når det er over 115m, greiere det, da veit eg at det er dypt. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.