Jump to content

Brukererfaringer AMT 185 BR m 90 hk Honda

kallagtunet

Recommended Posts

Ny her på forumet og trenger noen inspill fra ekspertisen.

Har vært rundt og sett på diverse BowRidere (Uttern, Yamarin 53/58/Askladden/Nordkapp etc det meste av skandinaviske båter). Etter runden der vi har tatt og følt litt på båtene og kjent litt på detajer og sett på praktiske løsninger og vurdert pris så er det AMT 185 BR som med 90 hk Honda som fremstår som førstevalget. AMT er vel ikke det mest kjente/solgte merket som sådan men designer og produsent er det tydelig at har vært med en stund. Så spørsmålene:

Noen som eier og har erfaring med AMR 185 BR? (har lest det som er av tester og kommenterer på nett)?

Noen som har 90 hk Hondaen på denne båten? Hvordan fungerer det?

Noen som har 90 hk Hondaen på andre båter?

Noen som har kommentarer til om 90 hesteren er nok på denne båten? 115 hk motoren er gammel modell (ser at den faktisk veier mer enn 130 hesteren til Honda...) Vi er er en familie på 4 med to små barn men gjerne fire voksne og tre fire smårollinger på tur. Kjører ikke fort men vil gjerne kjøre på ett turtall som gjør at støyen er behagelig....

Vi har sjekket med noen forhandlere og den ligger med "villedende" liste pris på 288k men en kan få standard modellen for ca 230k med 90 hk nå i høst (dvs ca 20% avslag) høres det fornuftig ut? Elller er det mer å gå på her?

Jeg har bedt om pris på ferdig stoffet båt, med bord, vindusvisker og kartplotter/ekkolodd som ekstra utstyr (total avslaget blir fotsatt rundt 20%) og totalen blir i underkant av 250k. Den leveres ellers rimelig komplett utstyrt fra fabrikk. Noen som har innspill på annet essensiselt ekstrautsyr som bør med i en pakke løsning?

Jeg har fått pris på GPSmap 525s med intergrert montering i instrument panelet og hekkgiver. Noen som har erfaring med denne eller anbefaling på andre eventuellt bedre kartplotter/ekkolodd i samme prisklasse?

Takker på forhånd for svar og tips (da fortinnsvis på AMT 185 BR, hvis jeg ønsker erfaringer med en av de andre alternativene så starter jeg en tråd på det;.D

Redigert av kallagtunet (see edit history)

Min bror har en slik båt.

AMT 185 BR med Honda 90 hk (den nye typen)

Har kun vært med et par ganger, men den virker solid og godt bygget. Bra sjøegenskaper for størrelsen. Honda motoren støyer lite, bruker lite bensin og klarer ca 35 knop (på instrumentpanelet - vet ikke gps knop). Mange praktiske stuverom, og den relativt høye rekka gjør at den føles veldig trygg å ha barn i.

De er kjempefornøyd med båten, og motoren gjør en god jobb. Men det er vanskelig å sammenligne en motor med en annen når man ikke får prøvd den på samme båt.

Forøvrig tror jeg plotteren du ser på gjør en god jobb. Hadde selv en 520 i en Yamarin 53 BR, og var godt fornøyd med den. Og 525 har en bedre skjerm (520 var ok også)

Lykke til!

Dårlig med respons her gitt. Er vel ingen med erfaring fra akkurat denne båten her da...

Båten går ganske mykt i bølgene. Ihvertfall ikke dårligere enn den Yamarin 53 jeg hadde. Og mye mykere enn en Uttern D55 noen venner av oss har.

Men det er jo ingen stor båt, så hvis du bommer i noen bølger blir det hard landing. Men båten tåler det.

Mitt inntrykk er at det er en god sjøbåt som er solid bygget.

Brodern er ihvertfall kjempefornøyd (han hadde tidligere en Ibiza 20, så han har ihvertfall et visst erfaringsgrunnlag).

Takker igjen for kommentarer Los Endos. Høres bra ut at den tar bølger greit.

Utfordringen med AMT er vel som du skriver at det er få erfaringer for det ikke er solgt så mange noe som sikkert kan/vil straffe seg når den en gang skal selges brukt. Det er definitivt nedsiden med AMT i forhold til de større merkene som Yamarin og Askeladden har jeg forstått.

Båtfolket er sikkert klok av skade ett rimelig tradisjonsbundet folkefærd :-D

Takker også for tipset fra deg chagall. Hadde ikke lest denne men ser at intrykkene i denne prøvekjøringen stemmer rimelig bra med det andre som er skrevet om AMT.

Noen som har kommentarer til om 20% avslag i dagens marked er lite eller mye? Ser i Sverige at importøren av AMT (der de selges med Suzuki) kjører høst kampanje med 20% avslag på båt og motor (og da er det sikker enda litt å prute på?) hos alle forhandlere.

Redigert av kallagtunet (see edit history)

Ved kjøp av ny båt i fjor så var det tre ting som gjorde at jeg ikke kjøpte en AMT185; forhandleren (båtutstillingen på Lillestrøm) virket like interessert i å selge en båt som jeg er i å tømme en dobøtte, ingen interesse i å diskutere pris eller utstyr samt at han ikke ville selge meg den nye Honda-motoren. Hadde forhandler vært proff så hadde jeg kjøpt båten og for egen del ville jeg fortsatt ikke vært betenkt på å kjøpe en AMT med tanke på å selge igjen etter noen år. Båten virker bra på alle måter og med litt tid så vil den ha innarbeidet seg på markedet også på positiv måte, tror jeg!

Husk at hvis du kjøper i Sverige så går du glipp av de fordelene som ligger i Forbrukerkjøpsloven uten at jeg vet i detalj hvor me bedre den er enn svenske ordninger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

20% rabatt høres fint ut.

Jeg har etter mye om og men fått ca 10% på båter, men da årets modell levert på våren (ikke overligger). Yamarin solgte en del 2007 modeller i 2008, og det var ikke mye mer enn 10% rabatt der (+ noe kredittkort som inneholdt 3.000 kroner til bensin eller noe).

Så 20% høres bra ut synes jeg.

MEN, jeg hører at mange importører og forhandlere har mange båter på lager, så det blir garantert mange gode tilbud både i høst og til våren (overliggerne må ut).

Snakket med broder'n i går, og spurte om gode/dårlige sider ved båten hans. Han hadde ikke mange negative sider. Ingen løse skruer/skrangling etc. Meget fornøyd. De er to voskne og tre barn, og sjelden noen ekstra ombord. Den spretter opp i plan.

Men han synes det er tuklete å ta opp og ned kalesjen hver gang. Kalesjegarasjen er litt trang. Hvis det finnes en havnepresenning kan det være en god ide?

Takker for info og erfaring Los Endos.

Noen har tilbudt havnekapell andre sier at det ikke leveres til denne båten. Det er kanskje noen "uorginal" varianter i hadelen? Det er kanskje ikke det mest krevende å lage for de som leverer slikt.

Vi har båtgarasje, den har ca 6.3 meter under tak. Dvs at med litt vind så vil det blåse litt inn over bakparten av båten og derfor ønske om ett enkelt havne kapell til bruk vår og høst.

Vi får se hva vi lander på , ser på også Finnmaster, Askeladden, Nordkapp og Yamarin og det er meget gode tilbud å få der også (kan tyde på at det er mye på lager for tiden...).

Vi får se hva som blir utfallet.

AMT har en utgave som heter BRC (comfort) med teak. Hvor mye arbeid må en regne med for å holde det pent. For det er pent og hadde de hatt vedlieholds fri jukse teak hadde det vart rimelig bankers... Båten ligger som sagt i en båtgarasje men vil være vannet i laaaang seson, men trolig ikke gjennom hele vinteren. Ser at teaken bak på dreggluker vil være eksponert for regn sol mens resten vil være rimelig godt beskyttet under tak og kalesje når den ligger til land.

Må ekte teakt gnikkes og oljes mange ganger i året?

Takker igjen for tips!

Noen vil si at teak er greit, andre ikke. Selv tilhører jeg de som synes pen teak er pent, ubehandlet teak blir stygt og å holde teaken pen er en god del arbeid, for mye etter mitt syn! Hadde en båt med masse teak som jeg holdt helt strøken, men var lettet da båten var solgt! Den båten jeg nå har har fake teak og det fungerer bra, vedlikeholdsfriit og egentlig veldig fornøyd. Har både havnepresenning og full kalesje (to-delt), havnekalesjen brukes mye, kalesjen brukes aldri. Har egne trekk til setene som brukes hver dag og de løse putene til benken bak og foran brukes veldig sjeldent. Etter egen, og også andres, mening er jeg nokså nøye med vedlikeholdet og båtens utseende til enhver tid!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takker for svar Mouche.

Teak skepsisen ble ikke mindre av dette. AMT har gåfargen i dørken som gjør at det visuelt set ikke ser så kipt ut som hvit plast gjør. I tillegg så tenker jeg gråfargen dekker ett fotavtrykk eller to..

AMT har desverre ikke jukse teak som orginal utstyr. Vi får se hva vi lander på tror at is i magen kan lønne seg denne høsten. Spesielt hvis en har pengene tilgjengelig.

Du finner tråder om teakdørk osv hvis du bruker søk funskjonen.

Jeg har hatt teak på alle mine Yamariner, og aldri angret på det. Enkelt å vedlikeholde, og deilig å gå på. Men hovedpoenget mitt var egentlig at båten uten teak ble så utrolig hvit at du ble blendet av alt det hvite. Og så hevet den det sterile inntrykket endel. Når båten din i tillegg ligger i båthus vil det ikke bli mye vedlikehold av teak for deg. Rens og oljing ved sesongstart holder hele sesongen.

Den grå dørken til AMT gjør jo forsåvidt samme nytten, og gjør behovet for teak mindre i mine øyne. Teaklaminat er ikke jeg noen tilhenger av, da hadde jeg definitivt foretrukket den grå dørken som er standard.

Men smaken er som baken!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...