27 knop Startet 8.September.2008 Link til dette innlegget Startet 8.September.2008 Hei! Etter å ha lest om glødekulemotoren og at den ble varmet opp og startet ved hjelp av en blåselampe, lurer jeg på hvordan tennkulemotoren/semidieselen må startes for å varme opp kula? Og: Disse kulene ble holdt varme ved hjelp av forbrenningen/eksplosjonen av drivstoffblandingen? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 De første hadde en koberbolt ut av toppen som man fyrte opp med en blåselampe. Senere versjoner hadde elektrisk oppvarming av kulen. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Denne tråden har flere filmer på oppstart av semidiesel Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) På den ene filmen var det blant annet en startventil som måtte åpnes for å starte. Hva skjer da? Redigert 9.September.2008 av 27 knop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Disse startes ved og sende trykkluft inn på sylinder toppen. Kranen som åpnes er til trykkluft tanken. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 De må tørnes til start posisjon, Smøreapparatet sveives til det viser olje. Gløding startes Spissingen settes mot glødehodet/glødespirale/sigaretten "Gassen" settes til litt over tomgang + litt til Startluft (gammel eksos) ventilen åpnes fullt Startluft hendelen åpnes og stenges når stemplet, sånn omtrent, åpner for eksosportene (eller for å si det på en annen måte:"raskere ann du tror") Når stempelet igjen er sånn passe, - litt, over toppunkt gis et passe trykk på manuell dieselpumpe. Enten med hånda eller med foten. Den starter. Ta ned på "gassen" Sjekk rotasjonsrettning Starteluft ventilen åpnes igjen så du fyller startlufttanken med eksos Gløding avsluttes Ved fullt trykk på tanken stenges starteluftventilen. Startluftkrana stenges Sjekk at lensepumpa virker Dette var beskrivelse av strat av en 29 hk ensylindret Rapp, fritt etter hukommelsen. Du går ikke ned alene førstegang og starter, før du har sett noen andre gjøre det først. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Prosedyren er beskrevet på engelsk her. Startventilen sender trykkluft/gammel eksos fra starttanken og inn i sylinderen. Motoren settes da i såpass stor hastighet at neste gang stempelet når topp tenner den og motoren er i gang. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Og da er godlyden igang! Her er oppstart av Wichmannen i Hundvaag I (50hk tunbygd modell) Og eksoslyden : Redigert 9.September.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Her vises oppstarten av en Rubb. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 På den aller siste videoen kom svaret jeg var ute etter. Han tenner på tennkula med en lighter; interessant! Takker ellers for flotte svar! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Ikke helt riktig, han tenner på brenneren med lighter, altså den som varmer opp glødekula i toppen. Skulle man varmet opp kula med lighter skulle det ha tatt tid.. Redigert 9.September.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 På den siste videoen brukes en propanbrenner men like vanlig er en dieselbrenner som forstøver dieselen vha. startluft slik at den kan antennes direkte. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Heftigt.... fin "sentralsmörjning".. en liten skvett her o der........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blanco Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Herlig! Jeg hadde i min ungdom noen turer med gamle "Abelone" i Austevoll som hadde en slik ensylindret 50 hk Rubb om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 den her er ganske kul....lurer på hur trebåtarna höll sammen efter vibrasjoner som denne... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Helt OT Herlig!Jeg hadde i min ungdom noen turer med gamle "Abelone" i Austevoll som hadde en slik ensylindret 50 hk Rubb om jeg ikke husker feil. Jeg har også flere turer med den båten, tror jeg. Skipperen het Harald M så vidt jeg husker. Sjøfartsmuseet benyttet den til utgraving og registrering av skipsvrak. Men såvidt jeg husker så hadde den fått Vroooom motor. Kanskje byttet etter at du var der. Redigert 10.September.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Når stempelet igjen er sånn passe, - litt, over toppunkt gis et passe trykk på manuell dieselpumpe. Enten med hånda eller med foten.Den starter. Tidspunktet ja , om en trykker litt for tidlig så snur den og går feil veg og er tomgangen lav nok lever den i sin egen verden og skifer da litt selv på hvilken rettning den ønsker å gå i . Å så var det lyden da , utrolig flott lyd , å for de som er litt rappkjefta klarer de og å prate litt mellom hver gang stempet er opp å fyrer av en smell , det er derfra utrykket Rapp kjæfta kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Det stemmer at skipperen het Harald M., og båten var oppkalt etter hans (beste)mor som gjorde en stor innsats under krigen. Min erfaring fra denne båten er årene -78 til -80, og da blåste den ringer ut skorsteinen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Min erfaring fra denne båten er årene -78 til -80, og da blåste den ringer ut skorsteinen. Da husker jeg feil vedr. motoren. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Ikke helt riktig, han tenner på brenneren med lighter, altså den som varmer opp glødekula i toppen. wink.gif Skulle man varmet opp kula med lighter skulle det ha tatt tid.. På den siste videoen brukes en propanbrenner men like vanlig er en dieselbrenner som forstøver dieselen vha. startluft slik at den kan antennes direkte. Ja, reinte med det var noe annet, men visste ikke at det var en propanbrenner. Men var det ikke eksplosjonsvarmen sylindrene som senere holdt tennkula varm? Når slukkes evt. denne propanbrenneren da? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 I MK Sjødur som hadde en tungbygd Wichmann 50 med dieselfyring, fyra jeg gjerne et lite minutt eller så etter start. Tidligere hadde jeg en i en liten kutter en Union 30 med elektrisk gløding, og der ble strømmen skrudd av umiddelbart etter start, ellers hadde den en tendens til å brenne av spiralen. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Javel, ja; takke!! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Heftigt.... fin "sentralsmörjning".. en liten skvett her o der........ Hvis du ser på snutten der du ser stempelstanga i aksjon ser du også en tynn stang som følger med - regner med at denne driver smøreapparatet. En skvett her o der er for å hindre slitasje før motoren starter (sviver). Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Smøreapparatet tar seg av de viktigste delene som sylindersmøring, ramme- og veivlager. De små skvettene her og der gjentas hver time. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) kolla på den her gubbar...den er grym....... (litt OT semi) her e båten Redigert 10.September.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.