Jump to content

Hvordan startes en semidiesel?

27 knop

Recommended Posts

De må tørnes til start posisjon,

Smøreapparatet sveives til det viser olje.

Gløding startes

Spissingen settes mot glødehodet/glødespirale/sigaretten

"Gassen" settes til litt over tomgang + litt til

Startluft (gammel eksos) ventilen åpnes fullt

Startluft hendelen åpnes og stenges når stemplet, sånn omtrent, åpner for eksosportene (eller for å si det på en annen måte:"raskere ann du tror")

Når stempelet igjen er sånn passe, - litt, over toppunkt gis et passe trykk på manuell dieselpumpe. Enten med hånda eller med foten.

Den starter.

Ta ned på "gassen"

Sjekk rotasjonsrettning

Starteluft ventilen åpnes igjen så du fyller startlufttanken med eksos

Gløding avsluttes

Ved fullt trykk på tanken stenges starteluftventilen.

Startluftkrana stenges

Sjekk at lensepumpa virker

Dette var beskrivelse av strat av en 29 hk ensylindret Rapp, fritt etter hukommelsen. Du går ikke ned alene førstegang og starter, før du har sett noen andre gjøre det først.

Prosedyren er beskrevet på engelsk her.

Startventilen sender trykkluft/gammel eksos fra starttanken og inn i sylinderen. Motoren settes da i såpass stor hastighet at neste gang stempelet når topp tenner den og motoren er i gang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

På den siste videoen brukes en propanbrenner men like vanlig er en dieselbrenner som forstøver dieselen vha. startluft slik at den kan antennes direkte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Helt OT

Herlig!

Jeg hadde i min ungdom noen turer med gamle "Abelone" i Austevoll som hadde en slik ensylindret 50 hk Rubb om jeg ikke husker feil.

Jeg har også flere turer med den båten, tror jeg. Skipperen het Harald M så vidt jeg husker. Sjøfartsmuseet benyttet den til utgraving og registrering av skipsvrak.

Men såvidt jeg husker så hadde den fått Vroooom motor. Kanskje byttet etter at du var der.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Når stempelet igjen er sånn passe, - litt, over toppunkt gis et passe trykk på manuell dieselpumpe. Enten med hånda eller med foten.

Den starter.

Tidspunktet ja , om en trykker litt for tidlig så snur den og går feil veg og er tomgangen lav nok lever den i sin egen verden og skifer da litt selv på hvilken rettning den ønsker å gå i .

Å så var det lyden da , utrolig flott lyd , å for de som er litt rappkjefta klarer de og å prate litt mellom hver gang stempet er opp å fyrer av en smell , det er derfra utrykket Rapp kjæfta kommer.

Ikke helt riktig, han tenner på brenneren med lighter, altså den som varmer opp glødekula i toppen. wink.gif Skulle man varmet opp kula med lighter skulle det ha tatt tid..
På den siste videoen brukes en propanbrenner men like vanlig er en dieselbrenner som forstøver dieselen vha. startluft slik at den kan antennes direkte.

Ja, reinte med det var noe annet, men visste ikke at det var en propanbrenner.

Men var det ikke eksplosjonsvarmen sylindrene som senere holdt tennkula varm? Når slukkes evt. denne propanbrenneren da?

Smøreapparatet tar seg av de viktigste delene som sylindersmøring, ramme- og veivlager. De små skvettene her og der gjentas hver time.

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Vis emner ut fra nøkkelord:

Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

• Statistikk

• Antall medlemmer
      103025
  • Create New...