Jump to content

Summer Dream 28 prosjekt

muff

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg har kjøpt meg et Summer Dream 28 prosjekt. Båten har vært under vann i ca 4uker og ligget på land 3-4år etter dette. Jeg er i full gang med restureringen allerede. Men det har dukket opp en del spm underveis, som jeg håper at det er noen skarpe hoder som kan svare på :)

Jeg har demontert all innredning i båten nå, noe kan brukes men det meste må lages nytt ( har malene)

1. noen som kan annbefale plater til oppbygging av innredning? vil helst ikke betale 1000kr pr 12mm plate!

2. Det er ikke montert bau propell på denne båten, har kjøpt 185mm tunell som jeg skal montere ( noen som har tips om hva jeg bør tenke på?)

3. Det er en ford 6syl diesel i båten nå ( den er jo død selvfølgelig ) men lurer på om gir kan reddes? eventuelt bowman kjølingen? har noen eventuelt noen anbefaling til motor i denne båten?

Alt av elektrisk skal også byttes ut (dvs alt av ledninger osv!) noen som har greit koblingsskjema til hva man bør ha? tenker på sikringer, hovedstrøm hva jeg trenger av batterier osv.

takker for alle svar. det dukker nok opp en del spm framover.

Hei,

jeg er interessert i samme type båt - og har derfor sett meg en del om på dette forumet.

Når det gjeldertype plater: Det er en STOR tråd her et sted om valg av plater. Mye interessant om kryssfiner, der mye bra blir nevnt. Tydeligvis en som har god peiling på dette. Skal se om jeg finner tråden...

Når det gjelder motor: Det er en her som har hatt denne båten før (typen). Han kjøpte en 8,2 liter Detroit diesel fra en varebil (utlandet) og importerte denne. Da uten HL avgift. Deretter kjøpte han mariniseringsutstyret til samme motoren nytt, og monterte dette i båten. Passet rett inn.

Jeg har brukernavnet hans "på tungen", men kommer ikke på det i skrivende fart. Skal sjekke dette også...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ok, her kommer litt info:

Når det gjelder motor osv anbefaler jeg deg å kontakte SveinHa . Han har byttet motor i akkurat den båten. Her er hans erfaring med båten. samt her er mer på hans private hjemmeside.

Nå skal jeg prøve å finne dette med finerplater... :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Ok, etter litt leting fant jeg "den store kryssfinér tråden" som jeg kaller den:

Her har du den :-)

EDIT:

OPS: Beklager at jeg la inn 3 tråder etter hverandre... De er i alle fall informative og ikke pjatt...

Redigert av psolse02 (see edit history)

Takk for alle svar. og at du tok deg tid å sjekke opp litt.

Tittet litt på denne erfaringen med denne båten, men jeg tenker siden båten er rimlig tung i utgangspunktet så vil jeg heller prøve å holde vekten nede! Vet ford har en 6syl Turbo Diesel som er poppulær og marinisere. Noen som vet hvem bil/lastebil denne motoren kommer fra? snakket med en som kjente til disse motorene litt han mente også at den mariniseringen jeg har skal passe rimelig bra over.

Ang platene så kom deg ikke så veldig godt fram hva man annbefaler, eneste jeg fikk ut var å ikke bruke Meranti. Greit jeg så igjennom pga det var disse platene jeg hadde planer om å bruke pga økonomi. Gjør meg ikke noe å koste på båten litt da jeg fikk denne til en meget god pris.

Tenkte også jeg skulle lakkere skroget fra vannlinjen til fenderlist. pga en liten glassfiber skade som nå er reparert. kan jeg bruke vanlig bil grunning, og bil lakk som man kjøper på et lakkeringsverksted?

Han kjøpte en 8,2 liter Detroit diesel fra en varebil (utlandet) og importerte denne. Da uten HL avgift. Deretter kjøpte han mariniseringsutstyret til samme motoren nytt, og monterte dette i båten. Passet rett inn.
Motorhistorien har ikke helt slik men nesten... Båten jeg kjøpte hadde en havarert Bedford og jeg hadde lyst på noe annet. Ford og tildels Perkins rekke 6ere er jo de mest vanlige i disse båtene. Hadde veldig lyst på en Perkins V8-510 men i tillegg til at disse er vanskelige å få tak i ble bredde og høyde litt i meste laget. Dumpet over en havarert Detroit Diesel 8.2T til en fornuftig pris. Selve havarihistorien var rimelig uklar men motoren var ganske komplett men fullstendig skrudd i beter og delvis feil sammensatt igjen. Skiftet et stempel, vannpumpe og alle injektorene og motoren ble ganske så bra. Etter et par år havarerte det stempelet jeg hadde skiftet og det kløyvde blokken. Det var da lastebilmotoren fra USA kom inn i bildet, flyttet over all mariniserting fra gamlemotoren med Tollvesenets velsignelse uten å betale Hk-avgift.

For å få plass til motoren ombord måtte SB vegg i motorkassen flyttes ca. 3 cm, se utforingen på BB side her:

128_2898b.JPG

Motoren fyller ganske bra opp i motorkassen men siden det er en V8 motor ligger alt leamikk på toppen og det at BB side av motoren er lite tilgjengelig gjør ingenting.

128_2900b.JPG

SummerDream er ikke særlig lettdrevet så med 230Hk oppnådde jeg max 19 knop. Jeg laget et par store spraylister i baugen og fikk litt mer baugløft. Det ga ikke mer fart men jeg syntes båten oppførte seg litt bedre. Den brede baugen lager lett veldig mye sprut og slag.

Jeg lakket opp hele skroget på min og brukte Jotun Antipest som grunning og Jotun HardTop som toppstrøk.

116-1665_IMG3.JPG

116-1671_IMG.JPG

Ta et søk etter f.eks. "+Jotun +Hardtop" så finner du mye om lakkering...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takker for svar.. da lakkerer jeg det på den måten og dropper billakken.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

Disse tre er før jeg gjorde noen ting med båten. Motoren her er jo skrapmetall

Her er et bilde etter noen timer vasking.

04.jpg

Når det kommer til motor tror jeg nesten jeg skal se om jeg fåt tak i en ford. V8 hadde sikkert vært bra, men har egentlig nok jobb som det er så vil egentlig ikke ha noe jeg må tilpasse en del tingen, vil ha noe som passer som det er i båten nå.

Motoren står bak - med en aksling som peker mot bauen. I enden av denne akslingen står det et V-gir som gjør at fra dette punktet peker akslingen bakover igjen, der den ville gått hvis motoren hadde stått på orginal plassering.

Hmmmm..

En tegning hadde gjort seg. Skal lage en :-)

Edit:

Her er en tegning som viser V-girets funksjon:

vgir.gif

Svart = motor

Blå = V-gir

Rød = aksling

Redigert av psolse02 (see edit history)

Men hvordan en får plass til motoren under dørken på en SummerDream er en gåte for meg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Da tar jeg en tur på Maritim å henter noen av disse platene. :)

Fikk laget hull til tunellen til bau thrusteren idag. monterer 185mm tunell. Skal se om jeg ikke får støpt den fast i morgen.

Noen som kan gi meg tips på sparkel jeg skal bruke? Da tenker jeg på skroget over vann linjen, har kjøpt Glassfiber sparkel og Fin sparkel på biltema! dette er vel greit nok?

Hei

Kempekjekkt med ett Summerdreamprojekt att följa. Håper det kommer massa bilder under tiden!

Jag har själv fått överta svigerfars Summerdream 28 i somras og der finns en del att göra.

Bla genomgang av motor (Volvo td60a) og byte av hele det elektriske anlegget.

Venter nå bare på dato för transport, den ligger i Stavanger men den ska ner til Göteborg. :flag_sw:

/Jerker

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...