SveinHa Startet 9.September.2008 Link til dette innlegget Startet 9.September.2008 Spørsmålet kom opp i denne tråden: For eller imot obligatorisk båtførerprøve. Har forhåpentligvis fått med de mest aktuelle svaralternativene men savner du noe så gi et vink om det FØR du svarer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Al Capone Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Hva med en motsats til denne: Har ikke båtførerbevis og trenger det heller ikke. Har ikke båtførerbevis men trenger det,og skal ta det. Er jo mange som mener at en del kunne trenge det,så kan man se om noen mener dem selv kunne trenge dette! Jeg har ikke noe problem med å innrømme, at jeg hadde hatt godt av et sånt kurs som båtførerkurset.for å lære noe. Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Hva med Har båtførerbevis men lærte ikke noe viktig for mitt bruk Alternativet kan passe for de med båt i innsjø, eller ved hytta/huset som ikke kjører annet en i lokalområdet Sitér dette innlegget Kim Link to post
Daffy Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Likte ikke denne formuleringen selv om det var det som passet best. Har båtførerbevis og det får være godt nok. Jeg for min del kan godt tenke meg å lære mer. Men det er helt uaktuelt for meg å legge flere tusen i D5L eller lignende da jeg ikke har eller kommer til å få stor nok båt noen gang uansett. For å få dette må du vel også ha hatt en viss fartstid i en viss størrelse båt? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
SveinHa Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Har ikke båtførerbevis men trenger det,og skal ta det.Da passer det vel med alternativ 3? Dette er jo ikke noen hårfin kategorisering men vil jo kunne gi et rimelig bilde på hvilket nivå medlemmene ligger på. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
TF Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Det var vel noe som het båtførersertifikat en gang i tiden. Jeg har et som ble utstedt i 1984. Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 ;-) da vet du hvor min stemme havnet, snubler jeg over 7 rette i lotto får jeg heller spise mine ord når seilbåt bestilles... Sitér dette innlegget Kim Link to post
SveinHa Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Har justert litt på pollen (lagt til 2 alternativer). Uten at jeg er helt sikker så er vel båtførersertifikatet noenlunde det samme som det som nå omtales som båtførerbeviset eller...? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
power Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Hva er høyere maritim utdanning enn D5L/D5LA ? Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Hva er høyere maritim utdanning enn D5L/D5LA ? D5 - D1 Hva man kan kjøre med de forskjellige utdannelsene kan ikke jeg svare på. Men man må ha D5 for å kjøre noe over 50 fot til yrkesbruk. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) SveinHa: Så vidt jeg husker, så var det kystskipper minus fartstid og lastelære. Redigert 9.September.2008 av TF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 D5L/D5LA er jo på en måte toppen av utdanningsstigen for fritidsbåtfolket men der finnes jo en masse høyere utdanning for de profesjonelle sjøfolkene men her er jeg litt for mye på tynn is til å komme med detaljer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sigurd Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Har justert litt på pollen (lagt til 2 alternativer). Uten at jeg er helt sikker så er vel båtførersertifikatet noenlunde det samme som det som nå omtales som båtførerbeviset eller...? Kona tok en gang båtsertifikat. De hadde praksisdel i undervisninga. Manøvrerte og la til og fra. Ikke minst nattseilas og litt kinkig navigering som hun har hatt mye nytte av etterpå. Fortsatt idag er det "veldig viktig" for henne at hun har båtsertifikat og ikke båtførerbevis. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Det skal bli spennende å se på tallene etter hvert som antall svar tiltar. Foreløbig er det litt i underkant av 1/4 av de som har svart som per dags dato ikke har båtførerbevis. Det bekrefter vel det som noen sikkert antar er en selvfølgelighet: at båtinteresserte medlemmer som deltar i et båtforum også har skaffet seg beviset. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Er det noen som kan skriver alle gradene fra a-å her ! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Det bekrefter vel det som noen sikkert antar er en selvfølgelighet: at båtinteresserte medlemmer som deltar i et båtforum også har skaffet seg beviset.Ja, det er nok ulempen med en poll her, medlemmene her er nok i overkant båtinterressert i forhold til landsgjennomsnittet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Kjell E Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Rettighetene for de forskjellige navigatørsertifikatene, altså de som er høyere enn D5LA. Mvh, Kjell Redigert 9.September.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Divemaster Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Savner: RYA Yachtmaster Offshore Teori RYA Yachtmaster, Coastal Skipper praktisk ....med DOT sertifikat for opp til 12 betalende personer (Department of Transport endorsement) Men jeg er vel en av de få som bor i utlandet da, så stilles muligens litt på sidelinjen ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
SveinHa Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Utlendinger får finne seg svaralternativer som passer best med de norske alternativene Kona tok en gang båtsertifikat. De hadde praksisdel i undervisninga. Manøvrerte og la til og fra. Ikke minst nattseilas og litt kinkig navigering som hun har hatt mye nytte av etterpå. Fortsatt idag er det "veldig viktig" for henne at hun har båtsertifikat og ikke båtførerbevis.Kona mi tok det samme for omlag 10 år siden inkludert manøvrering og nattseilas. I denne sammenhengen føler jeg likevel at båtførersertifikat og båtførerbevis kan sidestilles (men ikke si det til kona ). Har likevel lagt det til i pollen men ikke med alle alternativene som båtførerbeviset... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Allan E Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Gjelder "Maritime høyskole" Tok den i siste halvdel av 80 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Tja, hva som mangler i dette skjemaet er vel spørsmål om tilleggsutdanning som f.eks. sikkerhetskurs av forskjellig type. Jeg vil tro at ISAF Offshore Personal Survival Course er en kompetanse som fortjener å synliggjøres. Annen tilleggskomptanse for de spesielt båtinteresserte er CEVNI-sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Nå er vel sikkerhetsutdanning litt på siden av det jeg tenkte på men om noen har de aktuelle alternativene så kan jeg legge de inn. Vet ikke hvordan det går med de som har svart allerede... Kanskje en egen poll (i egen tråd) er litt bedre. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Tja, hva som mangler i dette skjemaet er vel spørsmål om tilleggsutdanning som f.eks. sikkerhetskurs av forskjellig type. Jeg vil tro at ISAF Offshore Personal Survival Course er en kompetanse som fortjener å synliggjøres. Annen tilleggskomptanse for de spesielt båtinteresserte er CEVNI-sertifikat. Hvem i all verden skulle ha nytte av å vite det av vanlige båtfolk? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Nemo Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 SveinHa:Så vidt jeg husker, så var det kystskipper minus fartstid og lastelære. Jeg også har dette sertifikatet og er enig med det du skriver. Men i kurset vårt var det heller ikke med instrumentkurs som er et krav i D5L. Det står heller ikke på sertifikatet at det skal være med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Hvem i all verden skulle ha nytte av å vite det av vanlige båtfolk? Ikke spør meg. Jeg bare kommenterte det eksisterende spørreskjemaet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.