Divemaster Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Relevant Sikkerhetskurs osv., skal innebefattes i enhver sertifisering som innebærer at en kan ta med betalede passasjerer osv... alt fra førstehjelp, sikkerhet osv. Disse er egne maritime kurs og er i tillegg til hva som må til for å reise ut i nordsjøen. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Poseidon Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 ...... For å få dette må du vel også ha hatt en viss fartstid i en viss størrelse båt? Ja, det stemmer. Man må ha "... disponert og regelmessig brukt en båt på minst 8 meter i minst 3 år...". Alternativet hvis man ikke har tilstrekkelig erfaring med stor nok båt er Praktisk utsjekk. Mange velger å ta utsjekk uansett tidligere erfaring. De har ganske enkelt så stor glede av å "leke seg med en 72 fots båt på 120 tonn" at de tar praktisk utsjekk bare for kosen sin del . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 .......Men jeg er vel en av de få som bor i utlandet da, så stilles muligens litt på sidelinjen ..... Ja, når man begynner å grave i denne materien så ser man fort at det gjenstår ganske meget på "harmonisering", altså en samkjøring og sammenligning mellom de forskjellige lands sertifikater. Det er langt på vei slik at hvert land har sin egen sertifikatstruktur. Ikke engang innenfor EU har man kommet til en felles standard. Ikke engang EU-landene Sverige og Danmark har parallelle sertifikater Når det gjelder Yachtmastsertifikatene som du nevner, så er dette vel anerkjente dokumenter, men de er "private" og inngår såvidt jeg vet ikke i noen offisiell sertifikatstruktur. Derfor har vi heller ingen offisiell sammenligning eller ombyttbarhet med norske sertifikater. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 "Har båtførerbevis og kommer til å oppgradere til D5L/D5LA" valgte jeg. Tar D5l høyt sansynlig når jeg er gammel nok! Ser fram til det! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Mange velger å ta utsjekk uansett tidligere erfaring. De har ganske enkelt så stor glede av å "leke seg med en 72 fots båt på 120 tonn" at de tar praktisk utsjekk bare for kosen sin del. Likevel, en mulig fordel med å ha praktisk utsjekk er at den faktisk vil være et krav for å få ICC-status dersom Norge noen gang vil være med i dét systemet. Uansett, praktisk utsjekk er moro. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 ...... Tar D5l høyt sansynlig når jeg er gammel nok! Ser fram til det! Ja, jeg vet det Jeg har allerede reservert plass til deg, Ørjan Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BigRevi Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Er det noen som kan skriver alle gradene fra a-å her ! Nå skal det sies at jeg ikke vet mye om det, så for å vite detaljert hva de forskjellige sertifikatene er for noe må du spørre en som driver med dette. Dette er da de sertifkatene som gjelder i Norge såvidt jeg vet. Fra a til å: Båtførerprøven - En teoretisk opplæring i enkel navigasjon, sjømannskap, vikepliktsregler, osv.. D5L og D5LA - Fritidsbåtskippersertifikatene, da kan man kjøre båter opp til 50 bruttotonn. det står mye om det her De øvrige sertifikatene er til yrkesbruk, og det tar fra et halvt eller et år til flere år å ta disse: D5 - Dette er det sertifikatet som man må ha hvis man skal kjøre båter over 50 fot til yrkesbruk, det hjelper ikke å ha D5L uansett om båten er under 50 bruttotonn til yrkesbruk, man må ha D5. D4, D3 og D2 vet jeg egentlig ingenting om, men det er forskjell på hvor store skip man kan kjøre i disse forskjellige sertifikatene ( D4 er det laveste sertifikat og D2 det største av disse. D1 - Er det største sertifikatet man kan ha, og da kan man kjøre svære supertanker og store krigsfartøy. Må man ikke ha D1 uansett for å kjøre de største marinefartøyene? Nå mener jeg at jeg har gått igjennom alle! Redigert 9.September.2008 av capteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) http://www.sjofartsdir.no/upload/Fartøy%20...ksoffiserer.pdf Her står det hva og hvor mye man har lov til og føre med de forskjellige dekksoffiser sertifikatene.. Redigert 9.September.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Når det gjelder Yachtmastsertifikatene som du nevner, så er dette vel anerkjente dokumenter, men de er "private" og inngår såvidt jeg vet ikke i noen offisiell sertifikatstruktur. Derfor har vi heller ingen offisiell sammenligning eller ombyttbarhet med norske sertifikater. Ja og nei. I utgangspunktet er det britiske sertifikatsystemet utviklet av interesseforeningen RYA (Royal Yachting Association), men slik den er i dag er denne utdanningen godkjent av offentlig myndighet ved MCA (Maritime and Coastguard Agency). Se http://www.ryatraining.org/professional/ce...horisation.aspx Dermed kan enkelte RYA-sertifikater utvides for å brukes i næring (på båter med britisk flagg). http://www.ryatraining.org/professional/ce...dorsements.aspx Hvor omfattende byråkratisk hinderløype du må gjennom for å få disse sertifikatene som norsk statsborger bosatt i Norge vet jeg ikke. For de ekstra fotsyke frister det sikkert med 200 brt på alle hav. Om Sjøfartsdirektoratet vil utstede en D5LA mot en RYA Yachtmaster Ocean er jeg ikke sikker på, men de kommer sikkert på gli dersom den har påtegning fra MCA. Det er også viktig å være oppmerksom på at det er en del båtskoler som reklamerer med at de følger opplegget til RYA uten at de er godkjente av RYA. Det er ofte gode kurs og skolene lager fine diplomer, men er de ikke godkjent av RYA så kan de ikke dele ut noen RYA-sertifikater. Redigert 9.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Servicemannen Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Ja og nei. I utgangspunktet er det britiske sertifikatsystemet utviklet av interesseforeningen RYA (Royal Yachting Association), men slik den er i dag er denne utdanningen godkjent av offentlig myndighet ved MCA (Maritime and Coastguard Agency). Se http://www.ryatraining.org/professional/ce...horisation.aspx Dermed kan enkelte RYA-sertifikater utvides for å brukes i næring (på båter med britisk flagg). http://www.ryatraining.org/professional/ce...dorsements.aspx Hvor omfattende byråkratisk hinderløype du må gjennom for å få disse sertifikatene som norsk statsborger bosatt i Norge vet jeg ikke. For de ekstra fotsyke frister det sikkert med 200 brt på alle hav. Om Sjøfartsdirektoratet vil utstede en D5LA mot en RYA Yachtmaster Ocean er jeg ikke sikker på, men de kommer sikkert på gli dersom den har påtegning fra MCA. Det er også viktig å være oppmerksom på at det er en del båtskoler som reklamerer med at de følger opplegget til RYA uten at de er godkjente av RYA. Det er ofte gode kurs og skolene lager fine diplomer, men er de ikke godkjent av RYA så kan de ikke dele ut noen RYA-sertifikater. RYA reglene er i bruk vider i verden. Eksempel er utgitt fritidsbåtertifikat av islandske samferdselsdepartementet etter RYA reglene og gjelder den inntil 24 meter uten grense med brt. De er to varianter av den, en 50sm fra kisten i hele verden og om 2,5 år kan man utvide den til "worldwide". Vis man skal ha den lappen bør man først ta eksamen til 30brt arbeidsbåt og verkleg kurs i en uke. De var stort arbeid å få disse reglene der i gjennom systemet men der kan man kun føre båt inntil 6m uten sertifikat. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Det er vel ikke helt riktig at du må ha D5 for å kjøre yrkesbåt lenger? er båten under sertifikatkrav kan den kjøres yrkesmessig, og til også med passasjerer om du har begrenset pass.sertifikat (12 pass. eller mindre) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
SamH Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Det er sikkert fler her med høyere utdanning og utgåtte yrkesertifikater som nøyer seg med D5LA og . Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Det var vel noe som het båtførersertifikat en gang i tiden. Jeg har et som ble utstedt i 1984. Ja, det har vært gjort forskjellige forsøk på å etablere noe som ligger høyere enn båtførerbeviset. Men disse har aldri fått riktig gjennomslag. D5 - D1 ....... Men man må ha D5 for å kjøre noe over 50 fot til yrkesbruk. Ikke nødvendigvis, men reglene er temmelig innfløkte Nå skal det sies at jeg ikke vet mye om det..... Nei, jeg ser det Båtførerprøven - En teoretisk opplæring i enkel navigasjon, sjømannskap, vikepliktsregler, osv.. Ja, i utgangspunktet ren teori, men noen gjør mer utav det enn så. Baatskolen POSEIDON legger f.eks praksisturer, med instrumentseilas inn i alle båtførerkursene. det står mye om det her De øvrige sertifikatene er til yrkesbruk, og det tar fra et halvt eller et år til flere år å ta disse: Om disse sertifikatene pleier jeg å si: "Det er ikke noe problem å få dem. Problemet er å beholde dem." Med det viser jeg til de reglene som sier at man i utgangspunktet må seile fartøyer med krav til slike sertifikat minst ett år i løpet av fem år for å beholde sertifikatene - og det er det ikke mange hobbyskippere som gjør.... D5 - Dette er det sertifikatet som man må ha hvis man skal kjøre båter over 50 fot til yrkesbruk, det hjelper ikke å ha D5L uansett om båten er under 50 bruttotonn til yrkesbruk, man må ha D5. Dette blir litt forenklet, men reglene er som sagt innfløkte så det har vel liten hensikt å filosofere noe mer omkring dem. D1 - Er det største sertifikatet man kan ha, og da kan man kjøre svære supertanker og store krigsfartøy. Må man ikke ha D1 uansett for å kjøre de største marinefartøyene? For det første, man kan ikke kjøre en supertanker - så store tilhengere finnes ikke For det andre: marinen har sin egen sertifikatstruktur og så vidt jeg vet finnes ingen automatisk "ombyttbarhet" mellom disse og sivile sertifikater. - - - De sertifikatene som er mest aktuelle for fritidsbåtfolket blir dermed: Båtførerbevis - som i seg selv ikke gir noen rettigheter, men allikevel er et godt grunnlag. Båtførerkort og båtførersertifikat - som har en litt mer omfattende opplæring, men som ikke inngår i noe offisielt system. D5L - som i utgangspunktet er et 120 timers kurs, med krav til praksis for å løse sertifikatet. Gyldighet "stor kystfart" D5LA - en påbygning av D5L som utvider fartsområdet til "world wide" De to siste kan man ta her på Baatplassen.no gjennom det samarbeidet som er etablert med Baatskolen POSEIDON. Ta gjerne kontakt for mer informasjon Jan / Poseidon. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Divemaster Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Dermed kan enkelte RYA-sertifikater utvides for å brukes i næring (på båter med britisk flagg).http://www.ryatraining.org/professional/ce...dorsements.aspx Hvor omfattende byråkratisk hinderløype du må gjennom for å få disse sertifikatene som norsk statsborger bosatt i Norge vet jeg ikke. For de ekstra fotsyke frister det sikkert med 200 brt på alle hav. Det er også viktig å være oppmerksom på at det er en del båtskoler som reklamerer med at de følger opplegget til RYA uten at de er godkjente av RYA..... Vel, er bosatt i Storbritania, fører båt med britisk flagg, har Coastal Skipper certificate of competence, med MCA endorsement, STCW A-V1/1-1, STCW A-V1/1-4, STCW A-V1/1-3, men har ikke tatt STCW A-V1/1-2 ennå... men vurderer (noe må man gjøre på vinterkveldene....), og har tatt alt ovenforstående med RYA godkjent "skole". Har Yachtmaster teori, men ikke tatt praktisk utsjekking ennå.... Har over 15,000 NM logget nå, så 200gt begyner å se interessant ut .... (en skal jo trekke seg tilbake en gang.... og pensjonisttilværelse som skipper på eget charter fartøy kunne jo være litt morsomt.... jeg må bare fortelle sjefen om planen nå .... ) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sjøtummel Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Har Yachtmaster teori, men ikke tatt praktisk utsjekking ennå.... Du må vel faktisk løse ut Yachtmaster Offhore sertifikat før du kan ta praktisk utsjekk på Yachmaster Ocean, men det finnes jo skoler som kjører slike opplegg back-to-back. (For oss som er bosatt i Norge så er det vel en enkelt skole som har RYA-godkjenning opp til Yachtmaster Offshore.) (en skal jo trekke seg tilbake en gang.... og pensjonisttilværelse som skipper på eget charter fartøy kunne jo være litt morsomt.... jeg må bare fortelle sjefen om planen nå .... ) Se dét. Jeg har en mistanke om at det kan være grunnlag for en egen gruppe på baatplassen.no for dem som har slike planer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Se dét. Jeg har en mistanke om at det kan være grunnlag for en egen gruppe på baatplassen.no for dem som har slike planer. enig i det, egen gruppe om o fortelle sjefen.......det kunde vart noe.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Divemaster Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Se dét. Jeg har en mistanke om at det kan være grunnlag for en egen gruppe på baatplassen.no for dem som har slike planer. Kjekt å se ... denne var den siste .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Poseidon Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Se dét. Jeg har en mistanke om at det kan være grunnlag for en egen gruppe på baatplassen.no for dem som har slike planer. Men jeg er redd for at hvis man skulle lage en egen gruppe for dem som har gjort alvor av planene (med eller uten "sjefen") så ville den bli adskillig mindre . . . . Dream on Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtummel Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Men jeg er redd for at hvis man skulle lage en egen gruppe for dem som har gjort alvor av planene (med eller uten "sjefen") så ville den bli adskillig mindre. Sant nok, men det er vel ingen grunn til å la være å ta "nødvendige" sertifikater og holde drømmene vedlike (Sant og si er vel drømmen å være kvalifisert til å kjøre charter og ha båt som duger, men ha akkurat så god økonomi at jeg kan velge å la være ) Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Heisann Når det gjelder maritim utdanning er det noen som er blitt avglemt Hva med oss som er maskinister Kanskje litt utenom diskusjonen med absoutt innafor topic! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 ..... Hva med oss som er maskinister ..... Så sant så sant Jeg holder selv på med et større opplegg omkring utdanning av dampmaskinister for øyeblikket. Det er et prosjekt i regi av Norsk Forening for Fartøyvern. Dampmaskinster er jo en utdøende rase og det er så upraktisk hvis vi skal måtte ta med oss en spade til kirkegården hver gang vi skal ha en tur ut med "Dampen". Forøvrig burde vi vel tatt med både telegrafister, elektrikere og lapskausakademikere på listen over maritim utdanning . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Penny Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 For det andre: marinen har sin egen sertifikatstruktur og så vidt jeg vet finnes ingen automatisk "ombyttbarhet" mellom disse og sivile sertifikater. Marinen innordner seg i stadig større grad det sivile regelverk, med eksamen tilpasset kravene til D4 og D1, nytt sikkerhetskurs godkjent som IMO60, de er godkjent lærebedrift for maskinister og gir nå sivile med D1 et ettårig kurs i militære emner før de blir gitt samme status som "ekte" offiserer med D1 fra sjøkrigsskolen. Nå som alle skriker etter folk har ikke marinen råd til å opprettholde et ukurant system som skremmer potensielle sjøfolk fra å utdanne seg i marinen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 (redigert) Ja det er riktig at marinen forsøker å tilnærme seg det sivile når det kommer til utdanning. Dette gjør de for at de for at mannskapet lettere skal kunne gå over i sivile fartøyer når tjenesten er over. Man skal tross alt verve medlemmer og da er det viktig at man har ett tilbud når en ikke er ønsket i marinen lengre. Ett eksempel på dette er at styrmennene blir sendt på goc kurs (gmdss) selv om marinen kunne gitt blaffen... Når det gjelder sikkerhet ombord finnes det vel neppe andre som er bedre drillet enn nettopp marinen. Redigert 11.September.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Så sant så sant Dampmaskinster er jo en utdøende rase og det er så upraktisk hvis vi skal måtte ta med oss en spade til kirkegården hver gang vi skal ha en tur ut med "Dampen". Steam maskinister finnes det da mange av fremdeles, og fler blir det i og med at steam fartøyer eksisterer da rundt omkring (og fler blir bygget). Du tenker kanskje på damp-stempel maskiner, de er det nok ikke mange igjen av! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.