jensemann2 Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Jeg har gått følgende utdanning: Først tok jeg kystskipper D5 hos Alfa kompetanse i Oslo. Så fant jeg ut at jeg skulle gå "hele pakka" og gikk 3 år på Høgskolen i Ålesund, nautikk/skipsfører. Nå har jeg teoretisk grunnlag for D1 og har løst D3. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Steam maskinister finnes det da mange av fremdeles, ..... Jeg ser selvfølgelig hvor du vil hen, men jeg må allikevel si at dampmaskinister er mangelvare - iallefall i Norge. Sertifikatene er forøvrig de samme om man seiler turbin eller stempel, så lenge det er damp. Men i veteranskipsflåten er det selvfølgelig stempelfolket, de med erfaring fra "compound" og "triple expansion" som er mest etterspurt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Har planer om og utdanne meg som motormann/maskinist i fremtiden. Vil jeg da få fartstid om jeg jobber i maskinen på et skip? Da får jeg jo fort mulighet til og ta D5. Ellers ses ikke motormann/maskinist som fartstid? Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Joda du får fartstid,men man skiller mellom fartstid på dekk og i maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Riktig det, du får ikke fartstid du kan bruke til dekkssertifikater, men som kokk får du !?! for de er over dekk Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
jensemann2 Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jo da , det får du. Etter 36 mnd på sjøgående skip over 15 meter i fartsområde 3 eller større får du fartstiden du trenger. Men det tar 6 år hvis du går 1:1 turnus da... Du får ikke følge 12 mnd kadettopplæring f.eks, da må du på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Det lyder utrolig at nesten 35 % av de som har svart, har D5L eller høyere. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Helt enig, og dersom vi legger til de som vurderer oppgradering til D5L/D5LA så er vi oppe i 44.44%. Åpenbart at de som daglig eller ofte leser og svarer på denne type tråder her på BP ikke er representative i forhold til "alminnelige fritidsbåtbrukere". Men det "visste" vi sikkert fra før? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Statistikken kan gi en god pekepinn på hvordan ståa er, men da må alle kategoerier båteiere avgi "sitt ståsted"! Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Ja det er riktig at marinen forsøker å tilnærme seg det sivile når det kommer til utdanning. Dette gjør de for at de for at mannskapet lettere skal kunne gå over i sivile fartøyer når tjenesten er over. Man skal tross alt verve medlemmer og da er det viktig at man har ett tilbud når en ikke er ønsket i marinen lengre. Ett eksempel på dette er at styrmennene blir sendt på goc kurs (gmdss) selv om marinen kunne gitt blaffen... Når det gjelder sikkerhet ombord finnes det vel neppe andre som er bedre drillet enn nettopp marinen. På Sjøkrigsskolen har man siden 2000 utdannet navigatører og maskinister til å løse sivile sertifikater i henhold til STCW-95. Denne konvensjonen tillater ingen snarveier. http://www.mil.no/sjo/sksk/start/studiene/marine/#1 Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 På Sjøkrigsskolen har man siden 2000 utdannet navigatører og maskinister til å løse sivile sertifikater i henhold til STCW-95. Denne konvensjonen tillater ingen snarveier. Dette er noe våre unge navigatører eller mekanikere kan bite seg merke i, utdanning er i mange tilfeller veldig dyrt for folk som etablerer seg, synd at ikke skolene informerer den reelle kostanden for all utdanning (tapt inntekt, tapt verdistigning, nedbetaling av studiegjeld osv...) Her leverer marinen ett meget bra tilbud til de som måtte ønske å arbeide på sjøen, så får man tåle å leke litt krig ved siden av (ikke sant Salt) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Helt enig, og dersom vi legger til de som vurderer oppgradering til D5L/D5LA så er vi oppe i 44.44%. .......Men det "visste" vi sikkert fra før? Det kan jeg skrive under på! Jeg har jo hatt den glede å ha hatt over 100 baatplassenbrukere på nettkurs til D5L og D5LA. Dette er en kurstype som stiller vesentlig høyere krav til deltagerne enn vanlige kveldskurs - men allikevel er resultatene blitt helt i toppskiktet. Dette er etter mitt syn et ugjendrivelig bevis på at baatplassens flittige brukere har en langt høyere standard mht båtkunnskap, båtforståelse og båtinteresse enn det man ellers finner! Det ville forøvrig forundre meg meget om årets D5L- og D5LA-kurs her på baatplassen kommer til å ødelegge den statistikken. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Jo da , det får du. Etter 36 mnd på sjøgående skip over 15 meter i fartsområde 3 eller større får du fartstiden du trenger. Men det tar 6 år hvis du går 1:1 turnus da... Du får ikke følge 12 mnd kadettopplæring f.eks, da må du på dekk. Okay, er det nye regler slik at de under dekk oppnår fartstid for å løse navigatørsertifikat? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sigurd Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Dette er noe våre unge navigatører eller mekanikere kan bite seg merke i, utdanning er i mange tilfeller veldig dyrt for folk som etablerer seg, synd at ikke skolene informerer den reelle kostanden for all utdanning (tapt inntekt, tapt verdistigning, nedbetaling av studiegjeld osv...)Her leverer marinen ett meget bra tilbud til de som måtte ønske å arbeide på sjøen, så får man tåle å leke litt krig ved siden av (ikke sant Salt) Egentlig ett kjempetilbud, men det er mange om beinet og relativt vanskelig å komme inn og forbli. Vet ikke hvordan det er nå, men for få år siden hadde befalskolen en egen avdeling for Sjøheimeværnet mener jeg å huske. Kystskipperen innbakt i førstegangstjenesten og masse praksis. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Hvor lang/hvordan er utdanningen for å få et D1sertifikat? Hva kan du da kjøre? Alt? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Vet ikke hvordan det er nå, men for få år siden hadde befalskolen en egen avdeling for Sjøheimeværnet mener jeg å huske. Kystskipperen innbakt i førstegangstjenesten og masse praksis. Det het UBSHV og var i motsetning til alle andre UB-kurs jeg kjenner til 12 mnd skole, hvertfall de siste årene i Horten. De fulgte det vanlige skoleåret på BSMA sammen med elevene som skulle på stridsbåt/videre til operativ marine på SKSK, deretter kom praksis i form av årlige øvelser med SHV-avdelingen. Vanlige UB-kurs var jo 6 mnd skole + 6 mnd praksis, uten særlig mye tjeneste i ettertid. 27 knop, D1 tror jeg normalt regnes som 2 år bare for selve sertifikatet, men det undervises i dag ofte som en hel bachelorgrad (3 år) hvor man også har bakt inn økonomi/jus/andre emner som vil være aktuelle for sjefen på et større skip. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 For å få D2 må du seile med D3 i 2 år effektivt. Det samme gjelder D1 hvis du seiler som overstyrmann. Hvis du seiler som lavere enn overstyrmann må du ha 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.