Jump to content

Hvilken maritim utdanning har du?


SveinHa

Din utdanning er:  

397 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Steam maskinister finnes det da mange av fremdeles, .....

 

Jeg ser selvfølgelig hvor du vil hen, men jeg må allikevel si at dampmaskinister er mangelvare - iallefall i Norge.

 

Sertifikatene er forøvrig de samme om man seiler turbin eller stempel, så lenge det er damp. Men i veteranskipsflåten er det selvfølgelig stempelfolket, de med erfaring fra "compound" og "triple expansion" som er mest etterspurt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Ja det er riktig at marinen forsøker å tilnærme seg det sivile når det kommer til utdanning. Dette gjør de for at de for at mannskapet lettere skal kunne gå over i sivile fartøyer når tjenesten er over. Man skal tross alt verve medlemmer og da er det viktig at man har ett tilbud når en ikke er ønsket i marinen lengre.

 

Ett eksempel på dette er at styrmennene blir sendt på goc kurs (gmdss) selv om marinen kunne gitt blaffen...

 

Når det gjelder sikkerhet ombord finnes det vel neppe andre som er bedre drillet enn nettopp marinen.

 

På Sjøkrigsskolen har man siden 2000 utdannet navigatører og maskinister til å løse sivile sertifikater i henhold til STCW-95. Denne konvensjonen tillater ingen snarveier.

 

Link to post
På Sjøkrigsskolen har man siden 2000 utdannet navigatører og maskinister til å løse sivile sertifikater i henhold til STCW-95. Denne konvensjonen tillater ingen snarveier.

Dette er noe våre unge navigatører eller mekanikere kan bite seg merke i, utdanning er i mange tilfeller veldig dyrt for folk som etablerer seg, synd at ikke skolene informerer den reelle kostanden for all utdanning (tapt inntekt, tapt verdistigning, nedbetaling av studiegjeld osv...)

Her leverer marinen ett meget bra tilbud til de som måtte ønske å arbeide på sjøen, så får man tåle å leke litt krig ved siden av :wink: (ikke sant Salt)

Link to post
Helt enig, og dersom vi legger til de som vurderer oppgradering til D5L/D5LA så er vi oppe i 44.44%. .......Men det "visste" vi sikkert fra før?

 

Det kan jeg skrive under på!

 

Jeg har jo hatt den glede å ha hatt over 100 baatplassenbrukere på nettkurs til D5L og D5LA. Dette er en kurstype som stiller vesentlig høyere krav til deltagerne enn vanlige kveldskurs - men allikevel er resultatene blitt helt i toppskiktet.

Dette er etter mitt syn et ugjendrivelig bevis på at baatplassens flittige brukere har en langt høyere standard mht båtkunnskap, båtforståelse og båtinteresse enn det man ellers finner!

 

Det ville forøvrig forundre meg meget om årets D5L- og D5LA-kurs her på baatplassen kommer til å ødelegge den statistikken.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Jo da , det får du. Etter 36 mnd på sjøgående skip over 15 meter i fartsområde 3 eller større får du fartstiden du trenger. Men det tar 6 år hvis du går 1:1 turnus da...

 

Du får ikke følge 12 mnd kadettopplæring f.eks, da må du på dekk.

 

Okay, er det nye regler slik at de under dekk oppnår fartstid for å løse navigatørsertifikat?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Dette er noe våre unge navigatører eller mekanikere kan bite seg merke i, utdanning er i mange tilfeller veldig dyrt for folk som etablerer seg, synd at ikke skolene informerer den reelle kostanden for all utdanning (tapt inntekt, tapt verdistigning, nedbetaling av studiegjeld osv...)

Her leverer marinen ett meget bra tilbud til de som måtte ønske å arbeide på sjøen, så får man tåle å leke litt krig ved siden av :wink: (ikke sant Salt)

Egentlig ett kjempetilbud, men det er mange om beinet og relativt vanskelig å komme inn og forbli. Vet ikke hvordan det er nå, men for få år siden hadde befalskolen en egen avdeling for Sjøheimeværnet mener jeg å huske. Kystskipperen innbakt i førstegangstjenesten og masse praksis.

Link to post
Vet ikke hvordan det er nå, men for få år siden hadde befalskolen en egen avdeling for Sjøheimeværnet mener jeg å huske. Kystskipperen innbakt i førstegangstjenesten og masse praksis.

 

Det het UBSHV og var i motsetning til alle andre UB-kurs jeg kjenner til 12 mnd skole, hvertfall de siste årene i Horten. De fulgte det vanlige skoleåret på BSMA sammen med elevene som skulle på stridsbåt/videre til operativ marine på SKSK, deretter kom praksis i form av årlige øvelser med SHV-avdelingen. Vanlige UB-kurs var jo 6 mnd skole + 6 mnd praksis, uten særlig mye tjeneste i ettertid.

 

27 knop, D1 tror jeg normalt regnes som 2 år bare for selve sertifikatet, men det undervises i dag ofte som en hel bachelorgrad (3 år) hvor man også har bakt inn økonomi/jus/andre emner som vil være aktuelle for sjefen på et større skip.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...