estark Startet 9.September.2008 Link til dette innlegget Startet 9.September.2008 Plages litt med lukt fra septikktanken som kommer på utsiden av båten når man pumper toalettet. Har lest flere tråder på forumet og funnet ut at jeg kanskje skal lage ny lufting til tanken, da skroggjennomføringen fra luftingen til tanken har svært liten diameter. Slangen som går fra septikktanken til skroggjennomføringen går som på denne skissen: Med større diameter på skroggjennomføringen hadde jeg tenkt å la slangen gå mer direkte som dette: Er det noen grunn til at slangen går i en bue opp, er det noe problem med å la slangen gå mer direkte som på den andre skissen min? Hvilken dimensjon bør det være på slange og skroggjennomføring. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) Slangen går vel opp i bue for å skape en vannlås for at vann ikke skal sprute inn. Jeg tror ikke det lufter noe mindre av at slangen har en knekk Hender det lukter fra septikken vår også. Løses enkelt ved å tømme eller å ha på sanitærvæaske. Eller gjerne begge deler. Renhold er viktig også her. Jeg fyller gjerne septiktanken med ferskvann og sanitærvæske et par ganger i løpet av sesongen for å få renset godt. Redigert 9.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 At det lukter på utsiden betyr bare at luftingen fra tanken er i orden. Passende dose med sanitærvæske løser problemet. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Ville først forsøkt med sanitærveske som nevnt i tråden. I så måte kan "Green Viking" anbefales. Dette fordi den har liten lukt i seg selv, men stopoper effektift lukten fra septiken. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 (redigert) enig i anbefalingen av Green Viking. Vi har et par sånne ombord til enhver tid. Redigert 9.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 At det lukter på utsiden betyr bare at luftingen fra tanken er i orden. ......... Min erfaring er det motsatte. Når det lukter ille ute er fordi luftinga er for dårlig. Dårlig lufting- dårlig forråtnelsesprosess- ille lukt. Masse luft-naturlig prosess-lite lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 så beste er å kutte et tomfat i to og ha skiten på dekk. Da lukter det ingenting for luftinga er dritbra Sorry Sigurd - ikke vondt ment til deg. Ser det bare for meg langs kysten Sitér dette innlegget Link to post
estark Svart 9.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Bruker Green Viking med jevne mellomrom. For noen uker siden forøkte jeg med en full rens av tanken med en Septikkrens (fra Marine Clean). Lukta kommer som sagt kun når det pumpes på toalettet. Slik at når det blir trykk i tanken kommer lukta sigende ut. Tenkte å forsøke en ny rens og en sprute inn septikkrens i luftinga og spyle ferskvann inn gjennom luftinga, men åpninga er som sagt veldig lita i skroggjennomføringen. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Lars H hadde en link på hjemmesiden sin til en eller annen guru på "drittlukt". Den gav svar på så godt som alt angående septik. Søk her på forumet også så finner du svar på det aller meste. Det finnes en hel masse dritt-tråder. Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Hei! Hva med å legge inn en link til den beste "drittløsningen"? Leter i forumet, men får ikke noe godt treff på det du nevner! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Lars H. Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Hei. For å holde septiksystemet luktfritt, er det noen hovedregler å huske på. - Tøm dritten så ofte du kan. Det er ingen grunn dit å frakte rundt på mannsjitt! - Etter tømming, fyll opp med en god del vann, og tøm igjen. - Bruk en biologisk sanitærvæske, F.eks. Green Viking - Sørg for å ha god lufttilgang til tanken. Lufteslangen er i første omgang til for å slippe oksygenholdig luft inn. Hvorfor god lufting? Jo det er alltid 2 typer bakterier i en septiktank, aerobe og anaerobe. Begge bryter ned dritten til suppe, men gjør det på forskjellig måte og under forskjellige forhold. De anaerobe bakteriene trives best uten tilgang til oksygen. Da bryter de ned dritten og utvikler samtidig en ordentlig drittlukt! De aerobe bakteriene trives kun med god tilgang til oksygen. Da bryter de ned dritten fullstendig uten å lage drittlukt! Disse bakteriene trives ikke sammen. Konklusjon: God lufttilgang, gjerne 1,5" luftslange. For disse snille bakteriene med Green Viking som er mat for dem. Bruker du "gammeldags" "blåvann" med navn som Kemi . . . ol, inneholder dette miljøfarlige og ofte kreftfremkallende stoffer som Formal Aldehyd (Formalin) som dreper alle bakterier og kun beholder drittlukten fra det du selv produserte og sendte i tanken, muligens med en ekstra "kjemisk" "godlukt" fra blåvannet. Linken til "Dassens Bibel av Peggie Hall" som andre har nevnt, finner du her i PDF format. Lars H. drittunge Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Beste løsning er skikkelig gjennomlufting, det vil 2 stk slik at det er en kontinuerlig utskiftning av lufta i tanken. Minst 1". Vanlige er jo ett stk 1/2", ofte kombinert med drivstoffgjennomføring med gitter. Rart at ikke båtprodusentene er bedre til å løse dette problemet, skal ikke mye til. (edit: lars kom meg i forkjøpet) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Jeg har i tillegg begynt å skylle ferskvann i toilettskålene når jeg forlater båten for flere dager. Dette motvirker den karakteristiske råtne lukta av saltvann som blir stående i ro. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 samme her, bruker bare dusjhodet og skyller dassen med ferskvann fremfor å pumpe inn sjøvann. Dette motvirker også dannelsen av urinstein. Det er også fint at ferskvannstankene har stadig utskifting av vannet. En skvett eddik på slutten er også fint. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Jeg ser at jeg store deler av sesongen har kortere turer over 2 - 3 dager, og jeg vurderer å koble vanninntaket til toilettene til ferskvannssystemet ombord. Jeg tror det skulle kunne gå greit med ett par treveis ventiler. Spørsmålet er om jeg kan få noen uheldige effekter i ferskvannssystemet? Kanskje jeg bør montere ei ekstra ferskvannspumpe som hele tiden gir ett ferskvannstrykk til toilettene - slik at jeg ikke får noe tilbakefall av ferskvann fra toilettskålene? Alternativet er å beholde dagens system - seilv om det er litt mer "krøkkete" med etterfylling av ferskvann fra dusjslangene ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Hei Roald. Har du et system som fungerer? - Ikke rør det! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 og jeg vurderer å koble vanninntaket til toilettene til ferskvannssystemet ombord. Jeg ville ALDRI laget en permanent kobling mellom toalettene og ferskvannstanken. I en gitt situasjon (overtrykk på toalettene eller undertrykk på tanken) kan du risikere å få bakterier fra toalettene inn på ferskvannstanken. Da må det være mye tryggere og bedre å beholde det systemet du har i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Jeg ville ALDRI laget en permanent kobling mellom toalettene og ferskvannstanken. I en gitt situasjon (overtrykk på toalettene eller undertrykk på tanken) kan du risikere å få bakterier fra toalettene inn på ferskvannstanken. Da må det være mye tryggere og bedre å beholde det systemet du har i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Er det noen grunn til at slangen går i en bue opp, er det noe problem med å la slangen gå mer direkte som på den andre skissen min? Hvilken dimensjon bør det være på slange og skroggjennomføring. Buen er nok ment som en svanehals som skal hindre vannintrengning. Jeg kan derimot ikke se at det er noe poeng med svanehals på en septiklufting. Samtidig tviler jeg på luftingen reduseres pga den. Monterte selv septik i vinter og brukte 1 1/2" på luftingen. Sikkert overdimensjonert, men tok innover meg alle råd jeg har lest på BP om for all del å sørge for nok lufting. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Sjøtummel Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 En mulighet for å dempe lukten fra septiktank er å sette inn et filter med aktivt kull i luftingen. (Mener modellen jeg har linket til er å få kjøpt i enkelte norske båtutstyrsforretninger.) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 (redigert) Har Du erfarenhet av kolfilter Sjötummel? Någon prisindikation på detta filter? Redigert 15.September.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Ingen tvil om at kullfilter vil fjerne det meste av lukten , men jeg mistenker at en montering av et slikt filter vil redusere lufttilgangen til tanken. Resultatet kan derfor bli at det blir mye mer H2S i tanken og at en kan få luktgjennomtrengning i slanger el.l. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjøtummel Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Den største ulempen med kullfilter er vel at det ved denne anvendelsen ikke liker vann, enten det kommer fra utsiden eller innsiden. Har ikke følt behov for dette filteret, men jeg ser at de har det hos Swang på Lysaker brygge. Det betyr vel at noen bruker det. Tviler på at det påvirker luftsirkulasjone i min septiktank. Der kommer luft ut av ventilatoren når noen bruker toalettet, og aldri ellers. Ettersom toalettet i båten min stort sett bare brukes underveis og med vind som raskt fjerner luft som lukter litt er det ikke noe poeng. Hadde jeg ligget mye i uthavner med mange båter ville jeg kanskje vurdert et filter. Aktivt kullfilter til drikkevann er derimot ganske nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
jutul Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Skyller alltid tanken ikke bare på vei inn, men også når jeg reiser ut, det pleier å hjelpe sammen med en skvett sanitær væske. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Hei. At et kullfilter til en viss grad kan hindre at drittlukt kommer ut slangen for lufttilførsel til septiktanken er vel mulig. Men å bruke et slikt filter, er vel å angripe problemet med drittlukt helt i den gale enden? Er det ikke mye bedre å sørge for at drittlukten ikke oppstår? Og det er ikke vanskelig i det hele tatt. Se mitt innlegg #14 litt lenger oppe i tråden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.