Jump to content

Lufting fra septiktank

estark

Recommended Posts

Lars H,

1) - Tøm dritten så ofte du kan. Det er ingen grunn dit å frakte rundt på mannsjitt!

2) - Etter tømming, fyll opp med en god del vann, og tøm igjen.

3) - Bruk en biologisk sanitærvæske, F.eks. Green Viking

4) - Sørg for å ha god lufttilgang til tanken. Lufteslangen er i første omgang til for å slippe oksygenholdig luft inn.

1) Jo jag vill väl inte heller köra omkring med dritt längre än nödvändigt, så jag tömmer när jag får tillfälle. Men problemet är när man ligger några dagar i uthamn...

2) Skölja tanken med vatten... Ja det är ju inte omöjligt, men det går ganska långsamt att skölja med bara toaletternas spolpumpar.

3) sanitärvätska.. kanske går men min toalettank är av aluminium och jag är livrädd för att slå i kemikalier

4) jo min luftslang är 1½"

Och jag vill ju göra vad jag kan för att inte lägga ut toalukt över grannens sittbrunn.

Sjötummel:

Den største ulempen med kullfilter er vel at det ved denne anvendelsen ikke liker vann, enten det kommer fra utsiden eller innsiden.

Ja speciellt om man av misstag skulle råka överfylla tanken kan jag tänka mig att filtret tar kvelden.

Man kan ju f ö fundera på om det finns bättre och sämre ställen att låta luftslangen gå genom bordläggningen. Dom flesta båtar har väl 'hålet' på sidan, men det kanske finns listigare lösningar? Mitt sitter dessutom strax under skarndäck. Kanske vore det bättre att dra ner det till strax över vattenlinjen?

3) sanitärvätska.. kanske går men min toalettank är av aluminium och jag är livrädd för att slå i kemikalier

Biologisk sanitærvæske skal være helt trygg å bruke. Den skal ikke inneholde det en mener med "kemikalier". Den inneholder stort sett sporstoffer som er næring for bakterier. Har dessverre ingen slik kanne her hjemme, men skal sjekke hva det står på dunken når jeg skal ut med båten igjen til helgen.

Lagt til:

Etter litt googling, fant jeg dette

green_viking.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...